Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Skoda Kodiaq 1.4 TSI - własną drogą

Chce stać się tym, czym Octavia jest wśród kompaktów – „czymś więcej”. Wrażenia ze spotkania z Kodiakiem, najnowszym crossoverem Skody.

2017-01-30
Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

Skoda ma nareszcie swojego ponad-kompaktowego crossovera, przy czym stworzyła go na własnych warunkach – bez kompromisu dla cech praktycznych. Nie mogło chyba być inaczej, bo jeśli w ogóle istnieje coś niezmiennego i nienaruszalnego, to jest to funkcjonalność modeli czeskiej marki.

Przestrzeń i wyposażenie

Po latach znaczonych prostokątnymi reflektorami Skoda zaczyna też odważniej bawić się wyglądem przednich lamp. W wypadku Superba próba była jeszcze dość nieśmiała, ale już oczy Kodiaqa (oraz Octavii świeżo po face liftingu) wyglądają, z braku lepszego określenia, „inaczej”.

Dzielone reflektory – ich dolne części to umieszczone wysoko światła przeciwmgielne – są wyróżnikiem Kodiaqa tak jak mocne podcięcie w pokrywie bagażnika. To ostatnie, razem z przetłoczeniami na bokach i z wyczernionymi środkowymi słupkami, ma dawać efekt odchudzający.

Skoda Kodiaq w nowej wersji Scout

Jeżeli ktoś będzie niezadowolony z dostępu do kabiny, ilości miejsca, zakresów regulacji siedzeń czy z 720-litrowego bagażnika, to prawdopodobnie zadowoli go dopiero przestrzeń w autobusie. Nie przykładaliśmy miarki do odpowiednich miejsc w kabinie Skody, ale stawiamy dolary przeciwko orzechom, że wśród samochodów tej klasy i wielkości Kodiaq znajdzie się w czołówce tych z najbardziej przestronnymi wnętrzami.

Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG  Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
TO POLUBISZ    TEGO NIE
WYGODNE FOTELE
Nie zdziwilibyśmy się, gdyby fotele Kodiaqa miały coś wspólnego z siedzeniami Audi Q5 – tak jak było w wypadku Yeti. 
TRZECI RZĄD SIEDZEŃ
Wymaga dopłaty i bywa przydatny, jednak ilość miejsca jest dość ograniczona – wygodnie będzie głównie dzieciom.

 

Od desek rozdzielczych w pozostałych modelach Skody tablica crossovera różni się głównie tym, że prostokąty wylotów nawiewu zamiast poziomo zostały umieszczone pionowo. Kodiaq dostaje najnowszą wersję systemu multimedialnego Skody (z dotykowym ekranem o przekątnej 6,5 albo 8 cali) z dotykowymi zamiast „fizycznych” przyciskami po bokach ekranu, a na liście wyposażenia znajdują się m.in. kamera 360 stopni, miejsca numer 6 i 7, pakiet oświetlenia tzw. nastrojowego, zestaw systemów wspomagających kierowcę, a nawet układ ułatwiający manewrowanie z przyczepą.

Spokój i komfort

Jednym z najbardziej popularnych silników będzie prawdopodobnie benzynowa jednostka 1.4 TSI o mocy 150 KM, wyposażona w system odłączania cylindrów. Można ją mieć w połączeniu z przekładnią DSG (105 tys. zł), napędem na cztery koła (106 tys. zł) albo z jednym i drugim (114 tys. zł).

Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
W bagażniku zmieszczą się nawet 2 m3 powietrza; za 600 zł można mieć na pokładzie gniazdko 230 V

 

Wszystkie Kodiaki mają z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, a egzemplarze przeznaczone do pierwszych jazd były oczywiście – w ramach robienia jak najlepszego wrażenia – uzbrojone w dodatki po sam dach, m.in. w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Na drodze Kodiaq zachowuje się jak Octavia/Superb/Ateca/Tiguan (niepotrzebne skreślić) z tą różnicą, że kierowca „czuje” spore wymiary nadwozia.

 

Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
Kodiaq otrzymuje m.in. najnowszy system multimedialny Skody Dwa schowki na desce rozdzielczej są jak mały bagażnik

Crossover Skody jest zwinny, kierunek jazdy zmienia z lekkością bardziej typową dla aut osadzonych niżej nad asfaltem, a wszystko odbywa się miękko i spokojnie. Skoda bardzo stabilnie znosi też nietypowe manewry, jak np. ostre przyhamowanie w skręcie. Pierwsze jazdy odbywały się po drogach o dobrej nawierzchni, więc tym łatwiej było Skodzie wykazać się niezłym komfortem resorowania – ostateczną ocenę rezerwujemy sobie więc do czasu aż Kodiaq trafi na nasz redakcyjny parking.

Można się spierać, czy pod względem jakości ten nowy model jest bardziej „premium” niż Superb (naszym zdaniem nie jest), ale byłyby to chyba spory tylko dla sportu. Kodiaq jest dokładnie tym, czym ma być– bezpretensjonalnym, ponad-kompaktowym crossoverem w bardzo dobrym stylu Skody.

Dane producenta SKODA KODIAQ 1.4 TSI DSG   
Cena 105 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna
w przedziale obrotów
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
250 Nm
1500-3000/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 198 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,2 l/100 km
Emisja CO2 141 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4697 x 1882 x 1676 mm, rozstaw osi 2791 mm, masa własna 1546 kg, pojemność bagażnika 720/2065 l, pojemność zbiornika paliwa 58 l (wszystkie dane dla wersji 5-miejscowej).
Duży, funkcjonalny, dopracowany – w świecie, w którym rządzą cechy praktyczne ma szansę stać się tym, czym Octavia jest wśród kompaktów. Czy tak będzie – zobaczymy.