Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Skoda Vision E z napędem elektrycznym

Vision E to koncept zapowiadający nową erę w historii marki. Od 2020 roku Skoda rozpocznie ofensywę swoich elektrycznych modeli.

PB 2017-04-24
Skoda Vision E Skoda Vision E

Pierwsze auto "elektryczne" Skody ma być SUV-em. Jego wymiary (4,69 m długości, 1,92 m szerokości i 1,59 m wysokości oraz 2,85 m rozstawu osi) zapewnią pasażerom dużą ilość miejsca wewnątrz. Samochód powstanie na nowej platformie MEB, na której mają być oparte także "elektryczne" modele Volkswagena z rodziny I.D.

Vision E ma napęd 4x4, jest wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 306 KM, jego zasięg wynosi 500 km i maksymalnie może się rozpędzić do 180 km/h. Auto ma akumulatory litowo-jonowe, które można ładować indukcyjnie za pomocą specjalnych paneli montowanych w garażu lub ze zwykłego gniazdka elektrycznego. Szybkie ładowanie, pozwalające naładować akumulatory do 80% ich pojemności, trwa 30 minut.

W kabinie Visiona E zamontowano obracające się o 20 stopni fotele, kształtem przypominające muszle, które po zamknięciu drzwi wracają do swojego pierwotnego położenia. W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono duży ekran dotykowy do obsługi multimediów z funkcją sterowania gestami oraz głosem. Podobne rozwiązanie znajdziemy w seryjnie produkowanym BMW serii 7. Za pomocą gestów można wybrać stację radiową, ściszyć lub pogłośnić muzykę i odebrać połączenie telefoniczne. Auto ma hotspot wi-fi oraz moduł LTE pozwalające na korzystanie z internetu. Przed kierowcą znajduje się ekran, na którym są wyświetlane aktualne dane dotyczące jazdy, pasażer natomiast może np. przeglądać newsy z wybranych serwisów na innym monitorze.

We wszystkich drzwiach zamontowano ładowarki indukcyjne do smartfonów. Visiona E wyposażono w system monitorowania wzroku kierowcy. Gdy wykryje u niego zmęczenie, powiadomi go o tym. Auto może również poinformować służby ratunkowe, jeśli jest zagrożone życie kierowcy, np. dostanie on ataku serca. Podobne rozwiązanie o nazwie OnStar w seryjnych samochodach stosuje Opel.

Vision E został wyposażony w system jazdy autonomicznej, który pozwala autu samodzielnie parkować, poruszać się po drogach ekspresowych, przyspieszać i hamować podczas jazdy w korku, a nawet wyprzedzać i szukać miejsca parkingowego bez udziału kierowcy. Reflektory Matrix LED na bieżąco analizują ruch uliczny, dostosowując snop światła do warunków drogowych, by nie oślepiał innych kierowców.

Do 2025 roku Skoda chce mieć w ofercie hybrydy typu plug-in oraz pięć modeli elektrycznych. Od tego czasu auta elektryczne i hybrydy mają mieć 25% udziału w sprzedaży. Czeska marka zapowiedziała też, że w 2019 roku wprowadzi na rynek Superba w wersji hybrydowej plug-in. Będzie również rozwijała technologię jazdy autonomicznej i digitalizację swoich modeli.