Od redaktora:

Adam Majcherek

Rozwiń

Szybciej, jeszcze szybciej, najszybciej – mimo coraz większych ograniczeń prędkości, mimo coraz wyższych mandatów wciąż uwielbiamy pędzić. 


Bugatti Chiron rozpędza się do 420 km/h (s. 106). BMW M550i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 sekundy (s. 26). Porsche Macan dzięki pakietowi Performance urywa ze sprintu do setki pół sekundy (s. 62). Gdy kupujemy nowe auta, to zwykle są mocniejsze. Po co? W mieście nie powinniśmy przecież jeździć szybciej niż 50, poza 90 km/h, a tak może każde auto. Owszem, jest ryzyko, że szybsza jazda skończy się mandatem albo utratą prawa jazdy, ale żyjemy w szybkim świecie. Podziwiamy sportowców, którzy poprawiają rekordy o ułamki sekund, kupujemy komputery, które uruchamiają się jak najszybciej, a w aparatach smartonów szukamy najszybszego autofocusa. Ba, nawet randkujemy na tzw. szybkich randkach. Prędkość jest wokół nas, robienie czegoś szybciej uważamy za zaletę albo konieczność.

Nie dziwi więc, że szybka jazda to dla wielu coś normalnego. Do tego – trudno zaprzeczyć – prędkość nas po prostu ekscytuje. Gdy wciskamy gaz w podłogę, zaczyna działać adrenalina – ciśnienie krwi rośnie, serce bije szybciej, wzrasta temperatura ciała i czujemy drżenie w kończynach. Poziom dopaminy (hormonu szczęścia) rośnie, a my czujemy się lepiej i chcemy się tak czuć częściej. Ale poziom hormonu szczęścia można podniesć sobie też zupełnie inaczej. Są samochody, które zostały skonstruowane nie do bicia rekordów prędkości, a po to, by podróżując nimi rozkoszować się otaczającym światem. Dla kontrastu obok rekordzistów prędkości zebraliśmy 16 kabrioletów. Przecież dla jeżdżących nimi nie prędkość jest najważniejsza, szybka jazda kabrioletem jest wręcz nieprzyjemna. Za to spokojna, relaksacyjna przejażdżka krętą drogą przez las, z wiatrem z lekka muskającym włosy...

A Ty jak planujesz swój czas za kierownicą? Stawiasz na szybkość, czy chillout?

Polecamy:


POBIERZ MAGAZYN W WERSJI CYFROWEJ
CZYTAJ NA TELEFONIE, TABLECIE, KOMPUTERZE


 


KABRIOLETY


Range Rover Evoque Convertible, Fiat 124 Spider i Mercedes C300 Kabriolet to trzy skrajne pomysły na jazdę samochodem bez dachu. Pierwszy jest SUV-em z miękkim dachem, drugi bezkompromisowym roadsterem, a trzeci - komfortowym kabrioletem. Szukamy wad i zalet każdego z nich.

AMiS 06/2017 - Spis treści

TEMATY Z OKŁADKI

26 BMW M550i

Na razie to najszybsza seryjna „piątka”, jaka kiedykolwiek postawiła opony na asfalcie

32 Test kompaktów

Honda Civic, Hyundai i30, Opel Astra i VW Golf z benzynowymi silnikami turbo o mocy 129–150 KM.

106 Bugat Chiron

Najszybszy seryjny samochód świata osiąga setkę w niepojęte 2,5 sekundy.

POLE POSITION

5 Citroën C5 Aircross

Hybryda plug-in o mocy aż 300 KM. W Europie dopiero w przyszłym roku.

10 Nowe modele

SUV-y i crossovery: Opel Grandland X, Hyundai Kona, Volvo CX40 i BMW X2.

12 VW T-Roc

Jeszcze zamaskowany crossover, nieco mniejszy od Golfa, także z napędem 4x4.

14 Skoda Vision E

Czesi szykują ofensywę aut z napędem elektrycznym. Pierwszy już w 2020 roku.

16 Bezpieczeństwo

Co to jest strefa ruchu i co w niej wolno kierowcy.

20 Gadżet

Stacja multmedialna Pioneer, odporne szkło na ekranach monitorów w autach.

22 Sport

Skąd się bierze popularność rallycrossu. Plany polskich zawodniczek.

24 Rynek

Najpopularniejsze modele w Polsce od 01-04. 2017 r

TESTY I JAZDY

30 Kia Carens

Po niewielkim face lifingu – bez technicznych nowości, ale bardziej komfortowa.

40 Toyota Yaris

Zamiast modelu nowej generacji, jest już drugi face lifing.

42 LR Discovery Sport

Z nowym dwulitrowym turbodieslem jest bardzo sprawny na asfalcie i poza nim.

44 Alfa Romeo Stelvio

SUV Alfy jeździ pewnie, a jego nadwozie przechyla się tylko nieznacznie. Pierwszy test.

50 Infnit Q50 S

Swój potencjał ujawnia dopiero na krętej drodze. Teraz z dwiema turbosprężarkami.

51 Mitsubishi Outlander

Zmieniony, ale nie pozbawiony pewnych wad. Z bogatszym wyposażeniem i usprawnioną CVT.

52 Skoda Octavia Scout

Po face lifingu – ze zmienionymi zderzakami i osłonami podwozia oraz prześwitem wyższym o 3 cm.

54 VW Garbus Cabriolet

Model sprzed 40 lat z silnikiem o mocy 50 KM. Sprawdzamy, czy dziś budzi irytację, czy raczej dobrotliwy uśmiech. Test.

60 VW Golf

W teorii ta hybryda przejeżdża „na prądzie” 50 km, w praktyce – 30 km. Vmax. – 140 km/h.

61 Citroën C-Elysée

Jeden z najtańszych sedanów na rynku. Po lifingu ładniejszy i z nowymi multmediami.

62 Porsche Macan

Z pakietem Performance ma moc 440 KM i rozpędza się do setki w 4,4 s. Kosztuje 430 tys. zł.

64 Kabriolety

Fiat 124 Spider, Mercedes C300 Kabriolet i RR Evoque Convertble – trzy sposoby na jazdę samochodem bez dachu. Porównanie.

72 Skoda Octavia

Trzycylindrowy silnik 1.0 na dystansie 50 000 km zużył średnio 9,6 l/100 km. Sporo.

TECH-LAB

86 Audi Space Frame

Po raz pierwszy w strukturze nośnej karoserii Audi zastosuje naraz aluminium, stal, magnez i tworzywo sztuczne.

AUTOKOMIS

90 Używane kabriolety

12 modeli różnych klas w cenie od 20 do 90 tys. zł. Dają mnó- stwo radości, ale są droższe w utrzymaniu i trzeba je starannie pielęgnować. Przegląd.

96 Używana Toyota Prius

Warto w tę hybrydę zainwestować, bo jest mało awaryjna. Przed kupnem, za ok. 200 zł, można wykonać test akumulatorów.

TEMAT EKSTRA

78 Opel i Peugeot

Niemiecka marka w rękach Francuzów. Jaka będzie polityka modelowa nowego właściciela?

FASCYNACJE

100 Carrera Panamericana

To jeden z najtrudniejszych rajdów na świecie. Kto przygotowuje historyczne auta do imprezy na bezdrożach Meksyku.

106 WALKA Z GIGANTEM: BUGATTI CHIRON

21-calowe Micheliny łapią się asfaltu i Chiron wystrzela, naprawdę wystrzela, przed siebie, jak z furią wkopana do bramki piłka. 2,5 sekundy do setki, 13,6 sekundy do 300 km/h. Tego nie da się pojąć rozumem.