Od redaktora:

Adam Majcherek

Rozwiń

Fuzje, porozumienia, wspólne fabryki. Mimo to w czasach globalizacji auta wciąż potrafią się pięknie różnić. Szkoda, że nie wiemy jak długo...

Na przykład taka Micra (s. 34) – to bliski krewny Renault Clio, a wygląda zupełnie inaczej i jeździ inaczej niż francuski maluch produkowany w tej samej fabryce. A inny „francuz” – Peugeot 208 – też jest maluchem i praktycznym autem do przemieszczania się po mieście, ale w wersji GTI nadał się świetnie do podróżowania po Alpach (s. 130). Albo weźmy takie trojaczki spod znaku Volkswagena – Audi Q5, VW Tiguana i Skodę Kodiaq. Technicznie są do siebie podobne, powstają w jednym koncernie, ale gdy przychodzi co do czego, zdobywają testowe punkty za zupełnie inne cechy (s. 44). Pójdźmy o krok dalej. Ten sam koncern produkuje też Lamborghini Huracana Performante (s. 124), czyli auto stworzone głównie z myślą o jeździe po torach wyścigowych.

Wspólne elementy i techniczne podobieństwa spokrewnionych aut są zazwyczaj głęboko ukryte. Takie same płyty podłogowe, takie same podzespoły, ale to, co widać gołym okiem – zupełnie inne. Wspólnych rozwiązań będzie coraz więcej, bo producenci muszą coraz szybciej konstruować coraz bardziej skomplikowane samochody i produkować je coraz taniej, by wciąż na nich dobrze zarabiać. I muszą utrzymać założone standardy jakości (s. 90), żeby nie stracić dobrego imienia i mieć szansę sprzedawać coraz więcej. A jeśli prawdziwe okażą się prognozy, że skończymy jako pasażerowie aut autonomicznych, to właściwie wszystkie modele mogą składać się z tych samych klocków, bo właściwości jezdne przestaną mieć znaczenie. Ważne będzie wtedy, żeby auta były wygodne, bezpieczne i dostarczały rozrywki w czasie podróży. Brrr, przerażająca wizja, oby nie spełniła się zbyt szybko. Dla odwrócenia uwagi od mrocznej przyszłości polecamy spotkanie z autami startującymi w Le Mans 24h, póki nikt nie wpadł na pomysł, że mogą je prowadzić maszyny...

Polecamy:


JAKOŚĆ TKWI W SZCZEGÓŁACH


Samochody są coraz lepsze i coraz więcej potrafią. Jednocześnie wzrasta liczba akcji naprawczych. Czy więc jakość aut rośnie, czy spada? Sprawdziliśmy, co sami producenci rozumieją przez słowo „jakość” i co robią, żeby ją osiągnąć.

AMiS 07/2017 - Spis treści

TEMATY Z OKŁADKI

6 Skoda Karoq

Następca Yet, do wyboru z silnikami od 115 do 190 KM; także z napędem 4x4.

28 Volvo XC60

Model nowej generacji okazuje się lepszy z dieslem niż z silnikiem benzynowym

124 Lamborghini Huracan

Z 640-konnym silnikiem V10 osiąga setkę w 2,9 s. Sprawdzamy go na torze Imola.

POLE POSITION

10 Nowości

Arcydrogi Rolls-Royce Sweptail, Audi A3, Mercedes GLA, Fiat Argo

14 Rynek

Sprzedaż aut w Europie – wg marek; ceny nowych modeli

16 Technologia

Android w komputerach Audi i Volvo. Aplikacje odcinające dostęp do internetu.

20 Finanse

Mandaty za brak winiety autostradowej; czym grozi niewykupienie OC.

TESTY I JAZDY

32 Skoda Rapid

Po face lifingu, z nowym 3-cylindrowym silnikiem 1.0 TSI.

34 Nissan Micra

Nowy model wreszcie dorównuje konkurentom – urodą, przestronnością wnętrza i osiągami.

40 Opel Crossland X

Crossover mniejszy od Mokki, ale bez napędu na cztery koła.

42 Renault Koleos

Aż o 15,5 cm dłuższy od poprzednika, ale bez foteli nr 6 i 7. Za to z napędem na cztery koła.

44 Q5, Kodiaq i Tiguan

Trzy spokrewnione technicznie SUV-y, z takimi samymi silnikami i różnicą cen sięgającą 40 tys. zł.

52 Fiat 500L

Największa „pięćsetka” ma więcej chromu i lepsze multmedia.

54 Peugeot 5008

Van, który chce wyglądać jak SUV. Bardzo udany model z futurystycznym wnętrzem.

60 Seat Ibiza FR

Model 5. generacji, z zawieszeniem obniżonym o 15 mm i silnikiem o mocy 150 KM.

62 SUV-y na trzy sposoby

Mazda CX-3, Opel Mokka X i Toyota C-HR – z silnikiem wolnossą- cym, z małym turbo i z hybrydowym zespołem napędowym.

70 Volvo V40

Pod względem wykonania i materiałów to kompakt z górnej półki. Po 5 latach przeszedł face lifing.

72 Citroën C3

Na starcie do testu na dystansie 50 000 km staje maluch z trzycylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 82 KM.

TEMAT EKSTRA

90 Jakość samochodów

Coraz bardziej skomplikowane auta trzeba konstruować szybciej i taniej produkować. Jak w tych warunkach zachować jakość?

TECH-LAB

104 Trwałe opony

Markowe gumy nowej generacji mają trwalszy bieżnik.

106 Folia ochronna

Dobrze zabezpiecza lakier przed zarysowaniem, ale sporo kosztuje. Wyniki testu po 50 000 km.

PORADNIK

98 Na dwóch kołach

Motocykle i skutery, którymi wolno jeździć mając prawo jazdy kategorii B. Które wybrać i jak się nimi bezpiecznie poruszać.

AUTOKOMIS

108 Używane SUV-y

Dacia Duster, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Toyota RAV-4 i VW Tiguan: wersje i silniki.

114 Kultowy Jeep Cherokee

17-letni model w wersji wyprawowej stał się rodzinnym off roaderem. W terenie jest niepokonany, na asfalcie wygodny

FASCYNACJE

118 Wyścig Le Mans

24-godzinny wyścig, w którym na przeciw siebie stają potężne armie, a o wyniku decydują sekundy. Albo pech.

130 Nad przepaścią

Dziarskim Peugeotem 208 GTi wspinamy się na malownicze alpejskie przełęcze. Wyzwanie dla kierowcy i sprzętu.