Od redaktora:

Adam Majcherek

Rozwiń

Przełom roku to dobry moment, by przyjrzeć się nowościom, jakie czekają na nas w najbliższym czasie. Gdy dodaliśmy do siebie modele zupełnie nowe, kolejne generacje aut już znanych oraz te poddane drobnym retuszom, okazało się, że w 2017 roku nowych modeli i wersji będzie niemal 150. Nie sposób opisać wszystkich, wybraliśmy więc 24, które naszym zdaniem mają największe szanse, żeby podbić rynek. 

Przyglądając się im, zauważamy pewną prawidłowość: dziś już nawet małe, miejskie modele są wyposażane w systemy bezpieczeństwa do niedawna zastrzeżone dla aut z klas wyższych, czyli droższych. Samochody same ruszają, hamują, parkują i ostrzegają o niebezpieczeństwie. Kierowcy właściwie pozostaje tylko trzymać nad tym wszystkim pieczę. Z jednej strony to cieszy, bo będzie nam się jeździło jeszcze łatwiej i bezpiecznej, z drugiej martwi, bo obniża poziom umiejętności kierowców. Stosowanie tych wyrafinowanych urządzeń opłaca się producentom aut. Po wydaniu grubych pieniędzy na badania i rozwój teraz korzystają z efektu skali – im więcej samochodów wyposażą w nowoczesne systemy, tym niższy będzie jednostkowy koszt ich wytworzenia, a to oznacza wyższy zysk. Także w serwisie, bo nawet przy drobnej stłuczce nietanie elementy tych systemów zwykle wymagają wymiany. A i samo serwisowanie
będzie coraz droższe, bo producenci pracują nad kolejnymi rozwiązaniami, które mają zapewnić przetrwanie silnikom spalinowym – by były czystsze i jeszcze bardziej oszczędne; piszemy o tym na s. 80. Niestety stają się
one z tego powodu jeszcze bardziej skomplikowane. I to kolejna nowość, na którą musimy być przygotowani. Tak samo jak na zmiany akcyzy na samochody używane, sprowadzone z zagranicy (s. 86), choć na razie wygląda na to, że sami rządzący nie wiedzą, jak ją zmienią i co tą
zmianą chcą osiągnąć.

Polecamy:

Rozwiń

Pierwsza Jazda - Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

Chce stać się tym, czym Octavia jest wśród kompaktów – „czymś więcej”. Wrażenia ze spotkania z Kodiakiem, najnowszym crossoverem Skody. 

Rozwiń

Test - Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 

Duży jak trzeba, praktyczny tam, gdzie trzeba i oryginalny na tyle, ile trzeba. Peugeot 3008 z poprzednikiem nie ma praktycznie nic wspólnego. W teście wersja z benzynowym silnikiem 1.2 turbo.

AMiS 01/2017 - Spis treści

POLE POSITION

8 Mazda CX-5

Model drugiej generacji z sytemem i-Activsense

12 Nowości roku 2017

Auta popularne i niszowe, kalendarium premier

22 Bezpieczeństwo

Rozum kontra odruchy; jazda nocą; nowy system Forda

24 Finanse

Czy warto kupować nowe auto z poprzedniego rocznika

25 Technologia

Sztuczna inteligencja w aucie; rejestrator do monitorowania pojazdu na odległość

PIERWSZA JAZDA

26 Toyota C-HR

Awangardowy wygląd i hybrydowy zespół napędowy

30 Skoda Kodiaq

Może być tym, czym jest Octavia wśród kompaktów

34 Toyota Land Cruiser

W wersji z silnikiem V8 nie ma dla niej przeszkód w terenie

36 Renault Talisman

Z dislem 1.6 i systemami 4Control oraz Multi Sense

38 Audi Q5

Model II generacji; największe zmiany zaszły we wnętrzu

TEST

40 Peugeot 3008

Świetna stylistyka i jakość, dobry 3-cylindrowy silnik

46 Popularne kompakty

Tipo, Focus, Cee’d i Rapid z silnikami o mocy 120 KM

54 Kia Optima kombi

Z bardzo dużym i bardzo funkcjonalnym bagażnikiem

60 Porównanie

Renault Espace, BMW X1 i Toyota Prius – łączy je cena

68 Skoda Octavia

Czy silnik 1.0 o mocy 115 KM poradzi sobie w kompaktowym kombi? Test na 50 000 km

TEMAT EKSTRA

72 Turbo-amatorzy

Gdzie bez wyczynowego auta, wielkich pieniędzy i licencji można legalnie pobawić się za kierownicą

TECHNIKA

80 Oszczędne silniki

Przyszłość jednostek spalinowych – nowe technologie, zużycie paliwa mniejsze o 30%

AUTOKOMIS

86 Wyższa akcyza

14 modeli z silnikami V8 – warto kupić teraz, zanim będą dużo droższe

92 Używane Audi Q7

Model pierwszej generacji był produkowany aż 9 lat – do dziś zaskakuje jakością i trwałością

ADRENALINA

96 Formuła 1

W 2017 r. zmiana przepisów da szansę, by dogonić Mercedesa

STAŁE RUBRYKI

102 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, premiery, promocje, statystyki

105 Za miesiąc

Pierwsza jazda nowym BMW 5, test Toyoty C-HR, test porównawczy: Superb, Klasa E, A6 i Volvo V90