Od redaktora:

Adam Majcherek

Samochody, które myślą, uczą się i przewidują – temat z naszej okładki z jednej strony kusi, bo inteligentne, samojeżdżące auto to więcej czasu na odpoczynek dla kierowcy, a z drugiej straszy, bo możemy stracić możliwość prowadzenia własnego samochodu. Ba, jeśli spełnią się carsharingowe wizje, to może nawet nikt nie będzie chciał mieć własnego samochodu!

Ale to pieśń przyszłości, na razie wciąż marzymy o samochodach, kupujemy je emocjami, odsuwając zdrowy rozsądek na dalszy plan. No bo, po co komu taka Skoda Octavia RS 245 (s. 36), która przesuwa się w korku równie powoli jak Octavia z silnikiem 1.0? Albo komu jest potrzebna Honda Civic Type R (s. 46) z 320-konnym silnikiem i trybem jazdy wyczynowej, gdy torów wyścigowych co prawda przybywa (s. 20), ale wciąż mamy ich za mało? Czy na zdrowy rozsądek komuś potrzebne jest Porsche Panamera (s. 49) z silnikiem Diesla z momentem obrotowym jak z ciężarówki albo tylnonapędowa Kia Stinger (s. 24) z 3,3-litrowym V6? To nie są samochody kupowane tylko po to, by zaspokajać zdroworozsądkowe potrzeby.

Cieszymy się z obcowania z autami, oglądamy rajdy, jeździmy na wyścigi, startujemy w track dayach. Ekscytujemy się właściwościami jezdnymi, lubimy kopnięcie w plecy przy ostrym starcie, przeciążenia w zakrętach czy dźwięk silnika wkręcanego na wysokie obroty. Nic dziwnego, że gdy wydajemy na auta swoje pieniądze, do głosu dochodzą też emocje.

Dlatego czasem, chociaż tabele testowe mówią, że jakieś auto obiektywnie wcale nie jest najlepsze, i tak chcemy je kupić. Bo każdy ma swój gust, bo zwracamy uwagę na różne elementy, bo samochód nam się po prostu podoba, bo chcemy go mieć. I dopóki tak będzie, niegroźne nam carsharingi i samochody autonomiczne. Chociaż autopilot w korku przed bramkami na autostradzie byłby w drodze na wakacje nie do pogardzenia...

Polecamy:


NIE MÓW DO MNIE CC!

ARTEON, CZYLI PIERWSZE GRAN TURISMO VOLKSWAGENA jest technicznie mocno spokrewniony z Passatem, ale gra w zupełnie innej lidze. Jeszcze nie w tej, co Audi A6 i już nie w tej, w której gra Skoda Superb. Po co Volkswagenowi Arteon?

AMiS 08/2017 - Spis treści

TEMATY Z OKŁADKI

6 Citroen C3 Aircross

Francuzi w końcu pokusili się o wejście w segment miejskich crossoverów. Citroën C3 Aircross ma nie tuzinkowy wygląd i sporo miejsca w środku.

30 VW Arteon

ARTEON, CZYLI PIERWSZE GRAN TURISMO VOLKSWAGENA jest technicznie mocno spokrewniony z Passatem, ale gra w zupełnie innej lidz e. Jeszcze nie w tej, co Audi A6 i już nie w tej, w której gra Skoda Superb. Po co Volkswagenowi Arteon?

50 Test 10 SUV-ów

SUKCES CZYNI SAMOTNYM? Nie w wypadku SUV-ów – w ogromnym sukcesie samochodów tej klasy chce mieć udział każdy producent. Wybraliśmy 10 najważniejszych przedstawicieli gatunku z benzynowymi silnikami, by zbadać, który najbardziej się wyróżnia na tle tak licznej konkurencji.

POLE POSITION

10 Nowe modele

BMW X3 ma idealny rozkład masy – 50:50. I właśnie ten parametr najlepiej oddaje charakter nowego modelu, a nie np. 20,4-centymetrowy prześwit, czy możliwość brodzenia w wodzie o głębokości 50 cm.

16 Bezpieczeństwo

Suche dane są takie: do 21% wypadków (wg AAA Foundation for Traffic Safety – fundacji na rzecz bezpieczeństwa na drogach) dochodzi z powodu zmęczenia kierowcy.

18 Gadżet

Projektanci włoskiej firmy Pagani nie poprzestają na stylizacji nadwozi supersamochodów.

20 Sport

Na nowym Torze Łódź oraz zmodernizowanych Silesia Ringu i Autodromie Słomczyn możesz doskonalić technikę sportowej jazdy, biorąc udział w imprezach track day.

TESTY I JAZDY

22 Rynek

Nowy SUV brytyjskiej marki na naszych ulicach pojawi się już w sierpniu. Range Rover Velar w wersji podstawowej kosztuje 239 900 zł.

24 Kia Stinger GT

Takie auta jak Kia Stinger można policzyć na palcach jednej ręki. Koreańskie Gran Turismo swoje walory pokazało na najtrudniejszym torze świata – Północnej Pętli Nürburgringu.

28 Jeep Compass

W odróżnieniu od konkurentów Jeep poszedł własną drogą i swojego najnowszego kompaktowego SUV-a nie pozbawił systemów umożliwiających pokonywanie terenu.

29 Seat Leon ST

Jest pakowny, wygodny, a ze 150-konnym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym również dynamiczny i jednocześnie oszczędny.

36 Skoda Octavia RS 245

Skoda Octavia RS przeszła face lifting – teraz wersja RS 245 to najmocniejsza Octavia w historii. Czy wyróżnia się czymś więcej niż zwiększoną o 15 KM mocą silnika?

38 Peugeot 308 GT

Peugeot 308 to mocny zawodnik w klasie kompaktów. Czy face lifting sprawi, że zdystansuje konkurentów? Niekoniecznie.

39 Seat Mii

Najpierw Mango, teraz Cosmopolitan – kolejna seria specjalna Seata Mii dla tych, którzy chcą mieć coś innego.

40 Land Rover Discovery

MODEL NAJNOWSZEJ GENERACJI STAŁ SIĘ BARDZIEJ KOMFORTOWY, ALE NIE STRACIŁ UMIEJĘTNOŚCI TERENOWYCH. Sprawdzamy Land Rovera Discovery First Edition z najsilniejszym trzylitrowym wysokoprężnym silnikiem V6.

46 Honda Civic Type R

Civic Type R od lat walczy o palmę pierwszeństwa w świecie hot hatchy. Model czwartej generacji ma wszystko, by w tej walce zwyciężyć.

48 Renault Captur

Kiedy Renault Captur cztery lata temu wjechał na rynek, zaczął z wysokiego „C” i stał się numerem jeden wśród miejskich crossoverów. Teraz poddano go drobnym retuszom.

49 Porsche Panamera 4S

Niskie zużycie paliwa raczej nie jest najważniejsze dla kogoś, kto jeździ Porsche. Ale miło gdy można je dopisać do listy zalet auta kosztującego przeszło pół miliona złotych.

64 Ford Kuga

Ford Kuga jest jeżdżącym przykładem potwierdzającym tezę, że w trakcie ewolucji zanikają organy, które nie są używane.

66 Seat Ibiza

ZGRABNA, ALE NIE KRZYKLIWA, PRAKTYCZNA, ALE NIE NUDNA. „Ruszaj” – tym hasłem r eklamuje Seat swoje nowe dziecko, czyli Ibizę nr 5. A więc ruszamy na test, w którym głównym aktorem jest wersja Xcellence z silnikiem 1.0 TSI.

72 Opel Insignia kombi

Jeśli liftback wydaje ci się za mało uniwersalny i pojemny – wybierz kombi. Na przykład Opla Insignię Sports Tourer.

74 Diesel czy benzyna

WYGLĄDA NA TO, ŻE DZISIAJ SZALA PRZECHYLIŁA SIĘ NA RZECZ SILNIKÓW BENZYNOWYCH. Nowoczesne jednostki z turbosprężarkami są równie dynamiczne i oszczędne,jak silniki wysokoprężne. Czy zakup tych drugich w ogóle się opłaca?

TEMAT EKSTRA

82 Sztuczna inteligencja

PRACE NAD SAMOCHODAMI, KTÓRE SAME JEŻDŻĄ NIE ZAWSZE SZŁY GŁADKO. Ale teraz auta-roboty uczą się myśleć – i tak szybko robią postępy, że zadziwiają nawet swoich konstruktorów.

AUTOKOMIS

88 Używane auta miejskie

MAŁE POPULARNE AUTA MIEJSKIE – siedem modeli z rynku wtórnego, praktycznych na co dzień i w większości niezawodnych. Można je kupić już za kilkanaście tysięcy łotych.

FASCYNACJE

96 Półmetek sezonu WRC

RAJD POLSKI TO PRAWDOPODOBNIE NAJTRUDNIEJSZA ELIMINACJA WRC W TYM SEZONIE. To także najlepszy moment, by podsumować sytuację w tegorocznych rajdowych mistrzostwach świata.

100 Gorący weekend DTM

WIDZ WYCHOWANY NA FILMACH AKCJI WYMAGA OD WYŚCIGÓW CZEGOŚ WIĘCEJ NIŻ TYLKO ŚCIGANIA – OCZEKUJE SHOW! Takiego jak podczas wyścigów DTM. Tam nie brakuje wrażeń, atrakcji ani kibiców.

106 Porsche 911 R

SĄ OPINIE I SĄ FAKTY. CO DO TYCH PIERWSZYCH MOŻNA SIĘ SPIERAĆ, JEDNAK DRUGIM NIE DA SIĘ ZAPRZECZYĆ. A są one jak nast ępuje: woda jest mokra, piłka jest okrągła, a 911 R to najlepsze Porsche na świecie.