Od redaktora:

Jarosław Brach

Rozwiń

Przez bez mała ćwierć wieku, od początku lat 90. ubiegłego stulecia do roku 2014, wprowadzanie nowych modeli przez producentów ciężarówek było zazwyczaj ściśle powiązane z wchodzeniem w życie kolejnych norm czystości spalin. Po 2014 roku, wraz z początkiem obowiązywania aktualnie najbardziej restrykcyjnej normy Euro 6, sytuacja w tej materii uległa pewnej zmianie. De facto nastąpił powrót do tendencji sprzed 1990 r. –  rmy komercjalizują premierowe wykonania w momencie dla siebie najdogodniejszym, czyli wtedy, gdy uznają to za stosowne. Oczywiście realnie kwestia wygląda nieco bardziej skomplikowanie, gdyż zależy m.in. od posunięć najważniejszych z konkurentów na rynku o wysokim stopniu zoligopolizowania, lecz taki generalny trend da się wyznaczyć.

Ogólnie w zakresie debiutów ciężarówek rok 2014 zaliczał się raczej do nudnawych, analogicznie jak rok następny – 2015. Mieliśmy bowiem wtedy głównie do czynienia z ewolucyjnym udoskonalaniem dotychczas oferowanych wyrobów. Do tego takie udoskonalenia dało się policzyć na palcach jednej ręki. Na szczęście, po tym krótkim okresie marazmu, bieżący rok jest już niezwykle udany. To przede wszystkim zasługa odbywających się we wrześniu w Hanowerze targów IAA Nutzfahrzeuge. Najpierw, jeszcze w czerwcu, IVECO ujawniło dwa wcielenia swojego  agowego typoszeregu Stralis – XP i NP, z kolei Mercedes poinformował o zmianach w układzie hamulcowym i tzw. usługach powiązanych. Potem, w lipcu, także Mercedes pokazał studyjny, ekologiczny, w pełni elektryczny wariant Urban eTruck, natomiast MAN przybliżył pakiet modernizacji we wszystkich liniach i w usługach skojarzonych. Niemiecki koncern zapowiedział również poszerzenie palety modeli o lekkie dostawcze z serii TGE. Poza tym pewne ulepszenia produktowe i okołoproduktowe pojawiły się w pojazdach Grupy Volvo: Volvo Trucks i Renault Trucks.

Niemniej największe wydarzenie pod koniec wakacji przygotowała Scania – 23 sierpnia w Paryżu o cjalnie zaprezentowała pierwszych przedstawicieli kolejnego pokolenia (już pią- tego), przeznaczonych do przewozów na dalekich dystansach. Imprezę tę Szwedzi zorganizowali z ogromnym rozmachem, czemu zresztą nie należy się dziwić – z jednej strony czwarta generacja pojawiła się w sprzedaży w latach 1995-1996, z drugiej konkurenci dysponują dziś w większości samochodami opracowanymi całkowicie od podstaw. Stąd wyczekiwanie na novum było w pełni uzasadnione, tym bardziej że od wielu miesięcy krążyły nieo cjalne zdjęcia i gra ki, jak to auto na wyglądać. 23 sierpnia zasłona tajemniczości opadła, a „piątka” zaspokaja oczekiwania tych, którzy oczekiwali bardziej diametralnych zmian w wyglądzie, jak i tych, którzy chcieli zachowania dotychczasowego stylu marki. Obie grupy powinny więc czuć się w pełni usatysfakcjonowane.

Analizując te ostatnie premiery, trzeba zwrócić uwagę na cztery zasadnicze elementy. Po pierwsze, proponowane są nie same ciężarówki, ale tzw. kompletne rozwiązania transportowe, oprócz pojazdów zawierające zespół usług skojarzonych. Po drugie, następuje bardzo duża indywidualizacja w obszarze kontraktów (warunków dostawy), proponowanego wsparcia, a nawet obsługi serwisowej. W tym przypadku coraz silniejszy akcent kładzie się na tzw. obsługę zapobiegawczą. Po trzecie, stale zyskują na znaczeniu elementy związane z ekologią, w tym wchodzące w skład pakietów ekomobilności. I, po czwarte, sukcesywnie rośnie rola ekonomii. Można wręcz mówić o prymacie tego składnika, obecnie analizowanego nie tylko przez pryzmat TCO, ale i TOE. W ten obszar przenosi się mianowicie konkurowanie, a w walce o względy klienta wygra producent, który zapewni dostęp do mobilności wraz z pewnością jej dostawy po jak najniższym koszcie.

Polecamy:

SOLARIS Firma z Bolechowa ma jedną z najszerszych ofert pojazdów komunikacji miejskiej na rynku

IVECO Stralis NP – pierwsza ciężarówka zasilana gazem, która jest przeznaczona do przewozów na dalekich dystansach

Ciężarówki i Autobusy 09-10/2016 - Spis treści

W tym numerze:

10 Solaris Urbino Electric autobusem roku 2017!

Prestiżowa nagroda dla polskiego producenta.

12 Nowa Scania – kompletny dyktat ekonomii

Po kilku latach prac badawczych i miliardach wydanych na inwestycje nowa Scania wkracza na rynek.

18 Urban eTruck – wizja proekologicznej miejskiej ciężarówki Mercedesa

Niemiecki koncern przygotował w pełni elektryczną ciężarówkę zgodną ze strategią ekomobilności.

23 Stralis NP – „oszczędnościowe” IVECO

Pierwsza ciężarówka na gaz, przeznaczona do obsługi ruchu na dalekich dystansach.

26 MAN na tegorocznych targach IAA

Potentat z Monachium nieco odmłodził gamę dostępnych wyrobów.

33 Renault & Volvo

Sukcesywne modernizacje, usprawnienia i poszerzanie gamy usług – obie spółki szwedzkiego producenta wychodzą naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów.

36 Droga do nowego, ciężkiego ciągnika siodłowo- -balastowego Tatry

Czesi, bazując na swoim doświadczeniu, wiedzy i kompetencjach, tworzą konstrukcje dobrze dopasowane do wymagań armii na całym świecie.

40 Wojskowa motoryzacja na Eurosatory 2016

Pierwsza część relacji z jednych z największych targów zbrojeniowych – paryskich Eurosatory

46 Europejski rynek pojazdów użytkowych AD 2016

O nowych trendach na europejskim rynku pojazdów użytkowych.

50 Świetne wyniki IVECO Stralisa na gaz ziemny

Drogowe testy ciężarówek na gaz, które przez pół roku odbywały się w Polsce, zakończyły się sukcesem.

52 Nowości Kögla na targach IAA

Interesujące propozycje jednego z niemieckich potentatów.

56 Schmitz Cargobull – naczepowe aplikacje

Firma sukcesywnie udoskonala swoje wyroby. Ostatnio skoncentrowała się na... „apkach”.

58 Goldhofer nie zwalnia tempa

Jak przystało na lidera w branży produkcji naczep, Goldhofer rzetelnie przygotował się do targów IAA.

60 „Komunalka” najwyższych lotów

Kolejny odcinek cyklu o sukcesach amerykańskich skrzyń biegów do samochodów ciężarowych.

62 Premierowe autobusy Solarisa

Wytwórca z Bolechowa konsekwentnie poszerza listę dostępnych przedstawicieli Urbino 4. generacji.

66 Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot

Czyli o w pełni elektrycznym, w pełni autonomicznym autobusie niedalekiej przyszłości.

69 Wszędołaz

Japońska Toyota dysponuje teraz pełną paletą wyrobów, w tym lekkimi pojazdami terenowymi.

71 MAN we wszystkich segmentach

Na targach IAA MAN pokaże nowe auto dystrybucyjne.

73 Gazele w sieci Kamaz Polska

Lekkie terenowe samochody rodem z Rosji.