Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Aquaplaning

Jest koszmarem nawet najbardziej doświadczonych kierowców. W Szkole Auto o tym, jak zachować się w momencie wystąpienia aquaplaningu.

2007-12-14
Aquaplaning Aquaplaning to jedno z trudniejszych wyzwań dla kierowcy. Aby go uniknąć, lepiej ująć nieco gazu.

Przykład kartki formatu A4, której powierzchnia równa jest powierzchni styku czterech opon z asfaltem - jest tyleż znany, co sugestywny. Pozwala zdać sobie sprawę, jak bardzo nasze bezpieczeństwo zależy od jakości opon i stanu ich bieżnika.

Jednym z kluczowych zadań bieżnika jest odprowadzanie wody - nawet kilkudziesięciu litrów w ciągu jednej sekundy. Co może się zdarzyć, gdy bieżnik nie jest w stanie nadążyć z usuwaniem deszczu spod opony? Wtedy warstwa zalegającej na jezdni wody zaczyna działać jak poduszka hydrauliczna o wielkiej sile (zwana klinem wodnym), dążąc do oderwania koła od jezdni. Dzieje się tak, gdy jedziemy ze zbyt dużą prędkością lub gdy bieżnik opony jest już mocno wytarty.

Pod wpływem wody powierzchnia styku opony z jezdnią zmniejsza się i w końcu opona odrywa się od jezdni, niesiona na filmie wody o grubości zaledwie kilku milimetrów. To jednak wystarcza, by kierowca stracił kontrolę nad samochodem. O tym, jak taka sytuacja jest niebezpieczna, przekonał się każdy, kto choć raz na prostym odcinku drogi wjechał z niewielką prędkością w głęboką kałużę wody.

Stan nawierzchni polskich dróg, gdzie woda po intensywnych opadach deszczu często zalega w koleinach, sprawia, że musimy bardzo uważać, by nie wpaść w poślizg spowodowany aquaplaningiem. Krytyczna jest pora roztopów, kiedy woda z topniejącego śniegu dosłownie zalewa jezdnię. Sytuacji nie ułatwia fakt, że nigdy nie wiadomo jak głęboka jest kałuża. Jeśli woda tryskająca spod kół uderza w podwozie i wnętrze błotników z donośnym szumem, a kierownicę mocno "ciągnie" - oznacza to, że do aquaplaningu już tylko jeden mały krok.

Prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu można na szczęście zmniejszyć. Rozwiązanie jest proste - unikaj jazdy w koleinach wypełnionych wodą, biorąc je, jeśli to możliwe, między koła. Zachowaj też szczególną ostrożność w miejscach, gdzie woda przepływa w poprzek jezdni, na przykład na wzniesieniach lub w zakrętach oraz tam, gdzie tworzą się kałuże.

Ale wszystkich pułapek nie będziesz w stanie uniknąć, dlatego rozsądnie dobieraj prędkość jazdy do warunków na jezdni. Musisz zdać sobie sprawę, że nawet nowe, świetne opony, chwalone za znakomite właściwości jezdne, padną ofiarą aquaplaningu najpóźniej przy 90 km/h. I to już na warstewce wody o grubości tylko 7 mm.

Na aquaplaning nie ma mocnych. Pół biedy, jeśli poddadzą mu się jedno lub dwa koła, bo wtedy istnieje duża szansa, że auto nie zostanie wytrącone z równowagi i siłą inercji utrzyma nadany kierunek jazdy. Gdy zjawisko dosięgnie już czterech kół - może polec nawet najlepszy kierowca. Aby samochód "sam z siebie" zmienił nagle tor jazdy i wpadł w poślizg, nawet gdy przednie koła są ustawione na wprost, wystarczy delikatny podmuch wiatru, czy drobna nierówność nawierzchni.

Warto zachować ostrożność!

Źródło: Szkoła Auto

Zapraszamy na stronę internetową
Szkoły Auto: www.szkola-auto.pl

Opony mają problem z odprowadzaniem wody. Ułatw im zadanie - zwolnij!

Jak objawia się aquaplaning?
- wyraźnie wyczuwalny spadek siły potrzebnej do poruszania kierownicą; wrażenie zerwania połączenia kierownicy z resztą układu
- brak reakcji auta na korektę toru jazdy
- nagły wzrost obrotów silnika przy stałym lub zwiększonym dodaniu gazu; nagły spadek obrotów przy hamowaniu silnikiem
- migotanie lampki kontrolnej układu ESP

Gdy opony mają problem z odprowadzeniem wody - przede wszystkim zachowaj zimną krew. Nie kręć kierownicą, utrzymaj pedał gazu w neutralnej pozycji. Zaczekaj aż wóz pokona zalany fragment jezdni i przyczepność powróci. Uważaj z przesadnym kręceniem kierownicą, bo może się zdarzyć, że gdy zjawisko aquaplaningu przestanie występować - auto pojedzie w stronę, w którą były skręcone koła. To jest najbardziej niebezpieczny moment. Wypadek powoduje nie sam aquaplaning, tylko zła reakcja kierowcy!

Co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu?
- zły stan opon (nieodpowiednia głębokość bieżnika, niewłaściwe ciśnienie powietrza; zaawansowany wiek opon, skutkujący zmniejszeniem ich elastyczności i przyczepności)
- zły stan techniczny elementów zawieszenia
- niewielka masa samochodu
- zły stan jezdni

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jest koszmarem nawet najbardziej doświadczonych kierowców. W Szkole Auto o tym, jak zachować się w momencie wystąpienia aquaplaningu.
    auto motor i sport, 2008-04-14 09:12:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij