Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Aquaplaning - co to jest?

Powstaje, gdy opona nie jest już w stanie odpompować wody. W Szkole Auto o zjawisku aquaplaningu oraz o tym, co zrobić, gdy wystąpi.  

2015-01-07
Szkoła Auto

Zaledwie 20% polskich kierowców potrafi prawidłowo podać dopuszczalną przez prawo głębokość bieżnika opony, czyli 1,6 mm. Tak wynika z „Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców”, przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A. Badanie pokazuje również, że polscy kierowcy nie przykładają wagi do stanu ogumienia. W polskim społeczeństwie nadal pokutuje przeświadczenie, że na oponach używanych – sprowadzanych powszechnie z zagranicy – można bez obaw przejeździć nawet kilka sezonów. A przecież są to opony, których ktoś już się pozbył właśnie ze względu na bezpieczeństwo! Z doświadczeń instruktorów Szkoły Auto wynika, że opony używane nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo.

Właśnie w Polsce, gdzie na drogach jest pełno kolein, w których zalega woda, głębokość bieżnika okazuje się niezwykle ważna. W czasie jazdy po mokrej nawierzchni w ciągu 1 sekundy opona musi odprowadzać bardzo dużo wody. Gdy nie jest w stanie tego zrobić – dochodzi do aquaplaningu. Polega on na tym, że pomiędzy niesprawną oponą a asfaltem powstaje klin wodny, sprawiający, że auto zaczyna „ślizgać” się po jezdni! Jest to jedna z najniebezpieczniejszych sytuacji drogowych.

Trzeba pamiętać, że ilość odpompowanej wody zależy nie tylko od grubości warstwy wody zalegającej na jezdni, ale też od prędkości pojazdu. I druga kwestia – zjawisko aquaplaningu może wystąpić nie tylko podczas jazdy w zakręcie, ale także na prostym odcinku jezdni.

„Aquaplaning objawia się dla kierowcy nagłym pojawieniem się jak gdyby dodatkowego wspomagania kierownicy. Po prostu na naszych kołach nie ma oporów toczenia i kierownicą kręci się bardzo łatwo. W takim przypadku należy trzymać kierownicę na wprost, nie wykonywać nią żadnych ruchów, bo przecież i tak nie mamy kontaktu z nawierzchnią” – mówi Zbigniew Woźniak, instruktor Szkoły Auto. W przypadku skrętu kierownicą, gdy „wyjdziemy” z aquaplaningu, samochód może pojechać nagle w innym kierunku niż chcieliśmy. Ratunkiem może być system ABS. Hamowanie awaryjne w takim przypadku powinno się udać i koła naszego pojazdu dzięki ABS-owi odzyskają przyczepność.

Jednym z zadań bieżnika opony jest odprowadzenie wody – nawet do kilkudziesięciu litrów w przeciągu 1 sekundy. Wszystko przebiega prawidłowo, jeżeli opona spełni swoje zadanie, a rozważny kierowca pojedzie z prędkością odpowiednią do warunków drogowych. Warto również przećwiczyć swoje reakcje na aquaplaning w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach toru szkoleniowego. Bo przecież bezpieczeństwo jest najważniejsze.

 

Peter Ziganki - instruktor ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg
„Złe warunki na drodze, czyli padający deszcz i wszelkie nierówności nawierzchni, w których gromadzi się woda, powinny być dla każdego kierowcy sygnałem ostrzegawczym. Odpowiednie zmniejszenie prędkości i oczywiście dobre, w pełni sprawne opony, pozwalają uniknąć zjawiska aquaplaningu. Ma to szczególne znaczenie jesienią, kiedy pogoda w każdej chwili może sprawić niespodziankę.”

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Gdzieś może obiło się o uszy lub było napisane na opisie opony "podatne na aquaplaning". Wielu z nas o tym słyszało, ale nie do końca wie o co chodzi. A tymczasem aquaplaning to bardzo ważne zjawisko w kwestii bezpieczeństwa.</p><br /><br /><a href="/porady/aquaplaning-szkola-auto-szkola-jazdy-bezpieczenstwo,18705,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-07 09:36:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij