Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Auta używane z małymi silnikami

Z rynkowej oferty. Benzyna i olej napędowy są drogie, wzrosło więc zainteresowanie autami z silnikami o małej pojemności. Palą mało, ale na razie ich oferta jest stosunkowo skromna.

2012-09-12
U mechanika U mechanika

Rynek jeszcze nie zareagował na oczekiwania klientów szukających używanych aut z jednostkami o małej pojemności. Nadal przeważają stosunkowo duże silniki. Liczymy przede wszystkim na niskie rachunki na stacjach paliw. Dlatego internauci korzystający z największego portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, otomoto.pl, coraz częściej wyszukują auta z jednostkami benzynowymi 0.9-1.4 oraz diesle 1.6- 1.7. W przypadku benzynowych 0.9-1.4 wzrost wyniósł w tym roku aż 60%. Jednak oferta pozostaje w tyle za tymi potrzebami.

- Aby na rynku pojawiły się inne samochody, potrzeba czasu - uważa Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro, do której należy otomoto. - Mnóstwo samochodów z dużymi jednostkami napędowymi jeszcze długo będzie przechodziło z rąk do rąk. Rynek zacznie dostosowywać się do wymagań klientów, ale jest to powolny, długofalowy proces. Mniej poszukiwane auta zaczną tanieć, a importerzy będą sprowadzać te modele, które mają szansę dobrze się sprzedać. W ciągu najbliższych lat spodziewam się coraz większej popularności aut z niewielkimi silnikami i dalszego wzrostu popularności samochodów z jednostkami benzynowymi.

FIAT PANDA 1.1  OPEL CORSA D 1.4 

 

Auto nadal produkowane, wyłącznie w Tychach, a więc o wysokiej jakości - Polak potrafi . Z głowy masz problem wyboru nadwozia - jest tylko pięciodrzwiowy hatchback,
przypominający minivana. Wszystkie silniki są małe - benzynowe 1.1 (54 KM) i 1.2 (60 KM) oraz turbodiesel 1.2 (70 KM, 1248 cm3, sygnowany jako 1.3). Były też wersje 4x4, ze sprzęgłem wiskotycznym między osiami, ale bardzo słabo przyspieszają, co czuć zwłaszcza na szosie.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Przedni wahacz, kompletny, bo nie opłaca się go rozbierać i wyjmować sworzni, części 340-420 zł plus robocizna 100 zł, razem 440-520 zł
- Tuleje stabilizatora z przodu, 56 zł plus 60 zł, razem 116 zł
- Pęknięte sprężyny przedniego zawieszenia, 130 zł plus 240 zł, razem 370 zł
- Łożysko tylnego koła, 228 zł plus 120 zł, razem 348 zł
- Ponowne zakodowanie kluczyka zapłonu, 200 zł
- Drobne naprawy elektryki, brak styku (połączenia elektrycznego), do 100 zł

Małe auto, ale o całkiem przestronnym wnętrzu. Dostępne jako hatchback, trzy- lub pięciodrzwiowy. Poza 1.4 (90, 100
KM) są jeszcze benzynowe 1.2 (69, 80, 86 KM) i 1.0 (60, 65 KM) - tych najmniejszych silników nie polecamy nawet spokojnym kierowcom, gdyż termin "przyspieszenie" jest im nieznany. Z diesli mały jest 1.3 CDTI (75, 90, 95 KM; 1248 cm3), prawie taki sam jak w Fiacie Pandzie, produkowany
w Bielsku-Białej.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Silentbloki wahacza z przodu, na jedną stronę, 120 zł plus 100 zł, razem 220 zł
- Łącznik stabilizatora z przodu, 80 zł plus 40 zł, razem 120 zł
- Przednie klocki hamulcowe, szybko się zużywają, 155-172 zł plus 80 zł, razem 235-252 zł
- Linka hamulca ręcznego, 171 zł plus 150 zł, razem 321 zł
- Amortyzatory przód, 380 zł plus 120 zł, razem 500 zł
- Modułowa cewka zapłonowa wraz ze świecami, 600-670 zł plus 140 zł, razem 740-810 zł

 

Podpowiadamy już teraz, jakie popularne auta są godne szczególnej uwagi. Popularne, bo nie ma kłopotów ze znalezieniem części zamiennych i warsztatów obeznanych z tymi modelami. Wszystkie pojazdy są oszczędne, mają dobre osiągi jak na swoją klasę i są niekłopotliwe w eksploatacji, choć to i owo im wytykamy.

A więc z benzynowych 0.9-1.4 polecamy trzy auta, niewielkie również pod względem rozmiarów: Fiata Pandę 1.1 (54 KM), Opla Corsę D 1.4 (90 KM; 100 KM od 2011 r.) i Volkswagena Polo V 1.2 TSI (105 KM). Wśród "ropniaków" 1.6-1.7 warto rozejrzeć się za Fordem Focusem II 1.6 TDCi (90 KM), Peugeotem 407 1.6 HDi (110 KM) oraz Volkswagenem Golfem VI 1.6 TDI (90 KM).

Spośród wybranych przez nas modeli Fiat Panda produkowany jest najdłużej - już dziewięć lat. Motor 1.1 to podstawowa jednostka napędowa sprawdzona w milionach egzemplarzy. W anonsach przeważają starsze roczniki, dominuje 2004. To często pierwsi właściciele pozbywają się Pand, do których byli tak długo przywiązani. Na przeciwnym biegunie znajduje się najnowsza generacja Volkswagena Polo, dostępna od trzech lat. Mniejsze, benzynowe jednostki 1.2, w tym turbodoładowana 1.2 TSI o mocy 105 KM, na razie występują rzadziej niż 1.4. Wszystkie rekomendowane przez nas auta znajdują się w produkcji, z tym że Panda już bez silnika 1.1.

VOLKSWAGEN POLO V 1.2 TSI  FORD FOCUS II 1.6 TDCI 

Najnowsza "Polówka" najczęściej jest trzy- lub pięciodrzwiowym hatchbackiem, czasami terenowo stylizowanym Crossem. Sedan produkowany w Rosji trafi a na wschodnie rynki. Małych silników nie brakuje: benzynowe 1.2 (60, 70 KM), 1.2 TSI (105 KM), 1.4 (85 KM), 1.4 TSI (180 KM, w GTI) oraz 1.2 TDI (75 KM). Ten turbodiesel oraz benzynowe 1.2 mają tylko po trzy cylindry - downsizing na całego.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Przewody pod maską, pocięte przez gryzonie, razem z wymianą 300-500 zł
- Czujniki parkowania z tyłu, piszczą kiedy nie trzeba, 310 zł plus 300 zł (z lakierowaniem), razem 610 zł
- Alufelgi z przodu, pokryte nalotem z hamulców, 60 zł za środek czyszczący plus bezcenna praca właściciela auta
- Kluczyk zapłonu, awaria pilota centralnego zamka, do 700 zł
- Elektrycznie podgrzewane lusterka, odklejają się szkiełka

 

Focus drugiej generacji jest oferowany jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, kombi, nawet kabriolet ze sztywnym dachem (Coupé-Cabriolet). Turbodiesel 1.6 TDCi rozwija 90 albo 109 KM. Oba wyraźnie ożywiają się powyżej 2000 obr/min. Gamę silników otwiera benzynowy 1.4 (80 KM), ale z nim nie wykorzystasz dużych możliwości układu jezdnego.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Chłodnica klimatyzacji, z wymianą czynnika chłodzącego, 400-500 zł plus 300 zł, razem 700-800 zł
- Turbosprężarka, wycieki oleju, 1400 zł (regenerowana) plus 250 zł, razem 1650 zł
- Amortyzatory (tył) w kombi, 400-460 zł plus 100 zł, razem 500-560 zł
- Skrzypiąca pokrywa bagażnika w hatchbacku, gratis przy okazji innych napraw
- Lampki podświetlenia tablicy rejestracyjnej, 70 zł plus 30 zł, razem 100 zł
- Piasta przedniego koła, 330 zł plus 110 zł, razem 440 zł

 
TYCH AUT TEŻ WARTO POSZUKAĆ

Benzynowe 0.9-1.4
- Fiat 500 0.9 (85 KM)
- Renault Clio III 1.2 (75, 100 KM TCe, 1149 cm3)
- Toyota Yaris II 1.0 (69 KM)

Turbodiesle 1.6-1.7
- Kia Cee'd I 1.6 CRDi (90, 115 KM)
- Opel Astra III 1.7 CDTI (80, 100, 110, 125 KM)
- Volvo S40 II 1.6 D (109, 115 KM)

W przypadku wybranych przez nas aut z turbodieslem modele Peugeota i Forda wyszły z produkcji, mają następców - "508" i Focusa III. A Golf VI opuści salony już niebawem. Siódmą generację Volkswagen pokaże na wystawie w Paryżu, na początku jesieni.

Turbodiesel 1.6-1.7 nie jest już niczym dziwnym wśród aut klasy średniej. Peugeot był w tej klasie prekursorem downsizingu silników wysokoprężnych, czyli jakże modnego dziś zmniejszania pojemności, a czasem i liczby cylindrów, przy utrzymaniu zbliżonej, a nawet wyższej mocy. Takim wysilonym - coraz bardziej - jednostkom towarzyszą obawy związane z trwałością, które podziela Maciej Łopiński, szef niezależnego serwisu:

- Materiały stosowane w silnikach nie zmieniły się, producenci o tym nie informują. Nie ma nic za darmo. Żeby takie małe i mocne silniki służyły długo, z pewnością powinny być delikatnie eksploatowane. Koncerny oszczędzają, mniejszy silnik jest tańszy w produkcji, ale tych oszczędności nie widać w salonach. Auta nie tanieją.

Ile wydasz na paliwo przejeżdżając 15 tys. km rocznie

ModelŚrednie zużyciePrzez rokPrzez miesiąc

Ile wydasz na paliwo przejeżdżając 15 tys. km rocznie

Model Średnie zużycie Przez rok Przez miesiąc
Benzynowe
Fiat Panda 1.1 (54 KM) z 2004 r. 5,7 l/100 km 4788 zł 399 zł
Opel Corsa D 1.4 (100 KM) z 2011 r. 5,5 l/100 km 4620 zł 385 zł
Volkswagen Polo V 1.2 TSI (105 KM) z 2011 r. 5,3 l/100 km 4452 zł 371 zł
Wysokoprężne
Ford Focus II 1.6 TDCi (90 KM) z 2008 r. 4,5 l/100 km 3712 zł 309 zł
Peugeot 407 1.6 HDi (110 KM) z 2006 r. 5,5 l/100 km 4537 zł 378 zł
Volkswagen Golf VI 1.6 TDI (90 KM) z 2010 r. 4,5 l/100 km 3712 zł 309 zł

Z kolei Wojciech Baszyński, szef ASO Volkswagena i Audi w Olsztynie i zarazem rzeczoznawca samochodowy uważa, że nie należy obawiać się downsizingu:

- Były problemy z 1.4 TSI/160 KM, pękały półki, które oddzielają od siebie pierścienie tłokowe. Konstrukcja tłoków została zmieniona. Przy regularnym serwisowaniu silniki o małej pojemności i dużej mocy nie powinny stwarzać szczególnych kłopotów. Są zaskakująco dynamiczne.

Dodajmy, że postęp daje efekty w postaci zmniejszenia zużycia benzyny. Według danych fabrycznych VW Polo 1.2 TSI potrzebuje na 100 km o 0,4 litra mniej paliwa niż Fiat Panda 1.1, a jest prawie dwa razy mocniejszy (105 KM do 54 KM).

Zaskakującą przypadłością nowego Polo, ale także innych obecnie produkowanych VW, są gumowe przewody pod maską, które stają się pożywieniem gryzoni. Jeżeli znajdziesz pod maską sierść albo na przykład... nadgryzioną bułkę, to znak, że zwierzę z ostrymi ząbkami gościło przy silniku Twojego samochodu. Oba Volkswageny, Polo V i Golf VI, są jeszcze na tyle młodymi autami, że były serwisowane i naprawiane w ASO i raczej nie odwiedzały niezależnych warsztatów. Generalnie użytkownicy są z nich zadowoleni, ale oczywiście nie są to okazy bez wad.

PEUGEOT 407 1.6 HDI VOLKSWAGEN GOLF VI 1.6 TDI 


Samochód z niesamowicie długim, ponadmetrowym przednim zwisem może być sedanem, kombi SW bądź coupé (ale nie tak efektownym jak 406 Coupé). Bagażnik sedana ma pojemność równą liczbie w oznaczeniu modelu (407), a więc niewiele jak na samochód klasy średniej. Mały silnik to 1.6 HDi/110 KM (czasami jest podawana moc 109 KM). Oferta benzynowych jednostek zaczyna się od 1.8 (125 KM), a więc trudno pisać o downsizingu.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Chłodnica klimatyzacji, z wymianą czynnika chłodzącego, 400-500 zł plus 300 zł, razem 700-800 zł
- Turbosprężarka, wycieki oleju, 1400 zł (regenerowana) plus 250 zł, razem 1650 zł
- Lewa dźwigienka przy kierownicy, 1300 zł (zamiennik od 300 zł), plus 100 zł, razem 1400 zł (z zamiennikiem od 400 zł)
- Łożysko oporowe sprzęgła, wymiana całego sprzęgła, łącznie 1300 zł
- Tulejki zwrotnicy, wymiana zwrotnicy 920 zł
- Oczyszczenie filtra cząstek stałych FAP, 600 zł

 

Golf VI to tak naprawdę daleko posunięta modernizacja Golfa V. Liczba nadwoziowych odmian wzorca klasy kompaktowej wynosi sześć: dwa hatchbacki, vanowate Plus i Cross, kombi Variant i kabriolet z miękkim dachem. Interesujące nas małe motory to benzynowe 1.2 TSI (105 KM), 1.4 (80 KM), 1.4 TSI (122, 160 KM) oraz 1.6 TDI (90, 105 KM). Golf może mieć napęd na cztery koła, ale z większymi silnikami.

TE WYDATKI MOGĄ CIĘ CZEKAĆ

- Dwumasowe koło zamachowe, 2400 zł plus 600 zł, razem 3000 zł
- Włącznik świateł, łuszczący się plastik, 268 zł plus 80 zł, razem 348 zł
- Spryskiwacze reflektorów, ciekną, do 400 zł
- Pióra wycieraczek z przodu, 100-120 zł sztuka, wymiana gratis
- Przewody pod maską, pocięte przez gryzonie, razem z wymianą 300-500 zł
- Czujniki parkowania z tyłu, piszczą kiedy nie powinny, z lakierowaniem do 700 zł

 

W Polo 1.2 TSI dochodziło do przestawiania się łańcucha rozrządu objawiającego się wyraźnym spadkiem osiągów. Przed kilkoma miesiącami trwała akcja serwisowa polegająca na wymianie podkładki pod turbosprężarką.

Golfa VI 1.6 TDI dopracowano w każdym calu. Internauci zgłaszają tylko drobiazgi, takie jak zaparowujące reflektory, czy sporadyczne kłopoty z rozruchem 1.6 TDI na zimno. Problemy może sprawić turbosprężarka, o ile po dynamicznej jeździe za szybko wyłącza się silnik, ale dotyczy to wszystkich silników z turbodoładowaniem.

Powtarzające się usterki Fiata, Forda, Opla i Peugeota, wraz z kosztami ich usunięcia poza autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO), prezentujemy przy opisach poszczególnych modeli. Kupując egzemplarz 4-8-letni należy liczyć się z tym, że wystąpią któreś z nich albo nawet wszystkie.

Tekst Jacek Dobkowski

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nowa Panda w ogóle powinna zjeżdżać z taśm innej fabryki. Sama sobie winna, że w Polszczy ma ciężko
    airmatic, 2012-09-12 21:22:37
  • avatar
    zgłoś
    Jak mały silnik to Polo z 1.2TDI. Oszczędny. Z drugiej strony porównywać Pandę (do tego poprzednika) z nowym Polo, że niewielka różnica to trochę niestosownie. Z małym Up! prędzej. Choć i tutaj ciężką rywalizację ma nowa Panda, a nie stara.
    garfield, 2012-09-12 21:05:18
  • avatar
    zgłoś
    Z rynkowej oferty. Benzyna i olej napędowy są drogie, wzrosło więc zainteresowanie autami z silnikami o małej pojemności. Palą mało, ale na razie ich oferta jest stosunkowo skromna.
    auto motor i sport, 2012-09-12 10:57:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij