Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Auto dla studenta

Każdy wybiera jak potrafi. Dowcipy o biedzie studentów zdezaktualizowały się i dziś żacy jeżdżą własnymi autami. A że krezusami nadal nie są, ważą każdą złotówkę. Co wybierają i dlaczego, powiedzieli nam Adam, Rafał i Maciek.

2009-02-09
Honda Concerto Butelkowo zielona Honda jest praktyczna, a przy tym nieźle wygląda.

Jego wybranka to Honda Concerto, rocznik 1993. To była miłość od pierwszego wejrzenia, a dużą rolę odegrał zbieg okoliczności, bo zaczęło się od... Saaba 900. Marzenie przegrało jednak z prozą życia: "Krokodyla" zagazować nie uchodzi, a karmić i ubezpieczać dwulitrowego potworka to spore nadwyrężenie studenckiego budżetu. Dlatego Adam zwrócił się ku słynącym z niezniszczalności "japończykom", w pierwszej kolejności zaś ku Toyocie Corolli liftback. Nieufny wobec ofert internetowych, zaczął odwiedzać komisy i, wychodząc z niczym z kolejnego z nich, zobaczył w ostatniej chwili "tę jedyną", choć nie była nią Toyota. Zważył wszystkie za i przeciw i odkrywszy przewagę tych pierwszych, sięgnął do kieszeni (w której były też pieniądze rodziców). Z Concerto wprawdzie taki "japończyk" jak z Baska Hiszpan, ale samochód był zadbany, pod każdym względem "akuratny", a w komisie nie zdążył się nawet zakurzyć. Początki związku okazały się jednak toksyczne: "Auto przerażało ogromnym jak na swój silnik apetytem - potrafi ło spalić 17 i więcej litrów gazu na 100 km. Przyczyna okazała się oczywista (niestety nie dla licznych "fachowców", którzy szukali jej wszędzie, tylko nie tam, gdzie trzeba było) - winny był pęknięty gumowy wąż przy silniku krokowym auta". Od tamtej pory idylla wydaje się niezakłócona - auto nie zawodzi, nie "przejada się" paliwem, oferuje przyzwoitą dynamikę i sporo miejsca.

DANE TECHNICZNE   HONDA CONCERTO 1.5 (1993 
Cena  6800 zł
Konkurenci  Toyota Corolla, Seat Toledo
Silnik  benzynowy/LPG, R4, 1.5 
Moc przy obrotach    92 KM/6000 obr/min
0-100 km/h  b.d.
Prędk. maks. (uzyskana)    150 km/h
Zużycie paliwa min./maks.    7,5/8,0 l/100 km
Emisja CO2    b.d.
Silnik   poj. 1493 cm3, 119 Nm przy 4500 obr/min,
skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła
Nadwozie   5-drzw., 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. x wys.
4415 x 1690 x 1415 mm, rozstaw osi 2550 mm, masa wł.
1035 kg, poj. bagażnika 363 l (- butla LPG).
Dokonane naprawy  Tłumiki: środkowy i tylny, sonda lambda, układ podciśnieniowy przy silniku krokowym, końcówki drążków kierowniczych, kierunkowskaz przedni

ZEZOWATE SZCZĘŚCIE

Do Maćka jego Starletka przyszła sama - wyjeżdżający za granicę krewny przekazał mu auto, nie chcąc sprzedawać go komuś obcemu. Obdarowany długo rozważał, czy stać go na własny samochód, w końcu uległ i... wykazuje się umiarkowanym entuzjazmem w kwestii swojej decyzji. "Nie chciałbym wyjść na niewdzięcznika, ale gdybym przewidział, że taki dar spadnie mi z nieba, stanąłbym gdzie indziej." Auto, pieszczotliwie zwane "Pszczółką", zadaje kłam mitowi o niezawodności "japończyków". "Do niedawna psuła się jak mleczne zęby, a mechanicy i znajomi pukają się w głowy i pytają, czemu tak uparcie w nią inwestuję. Tłumaczę, że na nic lepszego mnie nie stać, więc tak po trochu dokładam. Kilka razy prawie się poddałem i myślałem o oddaniu jej do sceny karambolu w jakimś fi lmie". Do tego części są kosztowne i trudno dostępne, zużycie paliwa spore, a komfort dość umowny. Ubezpieczenie auta "prawie zabytkowego" również do najprostszych ani tanich nie należy. Starletka odwdzięcza się dobrą widocznością we wszystkie strony (bardzo przydatne w mieście) i niepowtarzalnością - trudno znaleźć drugi taki egzemplarz z automatyczną skrzynią. Wprawdzie trzybiegowa przekładnia zapewnia dynamikę porównywalną z tempem demokratycznych przemian w Republice Konga i marnotrawi przyzwoitą formalną moc, ale za to ośmieliła Anię, żonę właściciela, do powrotu za kierownicę po długiej przerwie.

DANE TECHNICZNE TOYOTA STARLET 1.3 DX (1986) 
Cena950 zł
Konkurenci Nissan Micra, VW Polo 
Silnik
benzynowy/LPG, R4, 1.3 
Moc przy obrotach  75 KM/b.d.
0-100 km/h  b.d.
Prędk. maks. (uzyskana)  140 km/h 
Zużycie paliwa min./maks.  6,5/10,0 l/100 km
Emisja CO2  b.d.
Silnik pojemność 1296 cm3, skrzynia biegów 3A, napęd na przednie koła. 
Nadwozie3-drzw., 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. x wys. 3700 x 1590 x 1395 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa wł. 800 kg, poj. bagażnika 240 l (- butla LPG). 
DOKONANE NAPRAWYTłumik środkowy, przekładnia kierownicza, rozrusznik, reduktor, zawór i cewka instalacji gazowej, usunięcie luzów zawieszenia (wymieniono tuleje, sworznie zwrotnic i drążki kierownicze), sprężyny śrubowe przednie, mocowanie amortyzatora przedniego, tarcze i przewody hamulcowe, akumulator, instalacja elektryczna, uszczelka pod głowicą, linka gazu, pompa paliwa 

 

 Z INTERNETU

Rafał podszedł do rzeczy bardziej spontanicznie. Myślał z początku o jakimś "miejskim spryciarzu" w rodzaju Corsy lub Clio, ale znudzony tego typu planktonem zwrócił się ku BMW "trójkom" z serii E30. Dysponując zarobkami z zagranicznych "saksów", zdecydował się na wypielęgnowaną, nieskażoną przeróbkami w chałupniczym stylu, wersję 316 z końca produkcji modelu E30, realizując tym samym zapomniane marzenie jeszcze z liceum. "Dopiero, kiedy kupiłem auto, kolega przypomniał mi, że pożądliwie oglądałem się za takimi jako uczniak i obiecywałem sobie, że takiego kupię". Po samochód, znaleziony na internetowej aukcji i sprowadzony uprzednio z Niemiec, pojechał z Łodzi do Leszna i nim się obejrzał, wracał do domu własną, grafi tową "beemką". Zakupu żałuje jedynie w trakcie wizyt na stacji benzynowej. Zwłaszcza że pod maską ma 100 nie byle jakich kucyków, które ochoczo wprawiają tylne koła w ruch. Poza naprawami wynikającymi z eksploatacji, Rafał musiał dokonać jednej wymiany. Próbując uniknąć kolizji z zajeżdżającym mu drogę samochodem, doszczętnie rozbił o krawężnik miskę olejową. Możemy uznać, że zachował czyste konto pod względem awarii.  

DANE TECHNICZNE BMW 316i (1990) 
BMW316i (1990) 
Cena 4900 zł 
Konkurenci Mercedes 190, Audi 80 
Silnik benzynowy, R4, 1.6 
Moc przy obrotach  102 KM/5500 obr/min 
0-100 km/h  b.d.
Prędk. maks. (uzyskana)  182 km/h 
Zużycie paliwa min./maks.  6,7/12,0 l/100 km 
Emisja CO2  b.d. 
Silnik poj. 1596 cm3, 143 Nm przy 4250 obr/min, skrzynia biegów 5M, napęd na tylne koła 
Nadwozie 2-drzw., 5-miejsc. sedan, dł. x szer. x wys. 4450 x 1661 x 1400 mm, rozstaw osi 2570 mm, masa wł. 1040 kg, poj. bagażnika 425 l. 
DOKONANE NAPRAWY Przed rozpoczęciem użytkowania: komplet amortyzatorów, pasek rozrządu, napinacz, rolka prowadząca, termostat, sworzeń wahacza, simering mostu tylnego, klocki hamulcowe; w trakcie użytkowania: akumulator, przewód paliwowy, tuleje tylnego zawieszenia, wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe i szklanki

 Tekst: Robert Markowski,
Zdjęcia: Dominika Miller, autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    „Dysponując zarobkami z zagranicznych „saksów".no ekstra- Ele nie każdy student może sobie pozwolic na zagraniczny wyjazd…
    ~rafaalegafa, 2009-02-19 17:09:57
  • avatar
    zgłoś
    Pod maską ma 100 nie byle jakich kucyków hahahah xD jeśli chodzi o to ,to przyjemność z jazdy BMW 1.6 jest żadna. W takim pełnoletnim aucie to pewnie już z 1/4 tych kucy nieżywa. Ja za 4.000 zł mam Daewoo Tico 2001 r. z niskim przebiegiem (elektr.szyby i centralny zamek) i nic nie włożyłem do naprawy go ,poza tym części są śmiesznie tanie. TO mogę nazwać prawdziwym studenckim autem. A jeśli ktoś powie ,że strach tym jeździć. To się zgodzę, ale niech obejrzy crashtesty NCAP BMW 316 to się zdziwi...
    ~Bartolomeo, 2009-02-09 20:26:29
  • avatar
    zgłoś
    Każdy wybiera jak potrafi. Dow****y o biedzie studentów zdezaktualizowały się i dziś żacy jeżdżą własnymi autami. A że krezusami nadal nie są, ważą każdą złotówkę. Co wybierają i dlaczego, powiedzieli nam Adam, Rafał i Maciek.
    auto motor i sport, 2009-02-09 12:33:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij