Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Bezpieczna jazda zimą

Zimą niektóre miejsca na drodze stają się szczególnie zdradliwe, chociaż na pierwszy rzut oka tego nie widać. Zobacz kiedy i gdzie zdjąć nogę z gazu, by dojechać do celu bezpiecznie.

2014-11-25
Przygotowanie auta na zimę

1. Wyjazd z terenu zabudowanego
Na otwartej przestrzeni wiatr wieje z większą prędkością niż w mieście czy w lesie. Nawet jeśli nie pada śnieg, możesz na drodze napotkać grubą warstwę śniegu nawianego z pól. Zwolnij i omiń zaspę, bo nigdy nie wiadomo, jak jest głęboka i czy pod spodem nie ma lodu.

2. Droga przez las
Nawet w pogodny zimowy dzień na drodze
wiodącej przez las są miejsca, do których nie dociera słońce. Pół biedy,
jeśli asfalt jest tylko mokry, gorzej, gdy tworzy się lód, którego po
prostu nie widać – zwłaszcza że reszta drogi wydaje się sucha. Jest to
szczególnie niebezpieczne podczas zmiany pasa, np. przy wyprzedzaniu.

3. Mosty i wiadukty
Temperatura nawierzchni w takich miejscach
jest zawsze o 1-2 stopnie niższa niż reszty drogi. Dzieje się tak
przede wszystkim dlatego, że asfalt jest wychładzany z góry i z dołu,
poza tym nawierzchni nie osłaniają żadne naturalne przeszkody terenowe.
Licz się z tym, że droga na moście będzie oblodzona.

4. Deszcz
W zimie może być wręcz niebezpieczny. Chodzi o to, że
nawet gdy termometr w aucie pokazuje, że temperatura powietrza na
zewnątrz jest dodatnia a krople wody swobodnie spływają po szybie, na
asfalcie zamarzają tworząc lód. Jest tak, ponieważ temperatura powietrza
w zimie jest z reguły wyższa niż temperatura jezdni.

 


Tomasz Kuchar - kierowca rajdowy, właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy
Gdy zjeżdżam z oblodzonej górki, lepiej żebym hamował hamulcem czy silnikiem?
Zjeżdżając ze wzniesienia po śliskiej nawierzchni, najbezpieczniej jest jechać na możliwe niskim biegu zapewniającym hamowanie silnikiem. To bezpieczniejsze od używania hamulca. W sytuacji awaryjnej nie bójmy się użyć hamulca, zwłaszcza jeśli samochód wyposażony jest w ABS (zapewnia pełną sterowalność przy hamowaniu). W autach bez ABS-u hamujmy tak, by nie zablokować kół. Szukajmy bardziej przyczepnych fragmentów drogi – np. jej krawędzi, gdzie śnieg jest mniej rozjeżdżony.  

Hit czy mit
Jazda w deszczu powoduje wzrost zużycia paliwa
W ulewnym deszczu opony, podobnie jak płynący po morzu statek, muszą zmierzyć się z dodatkową siłą oporu wynikającą z konieczności przecięcia tafli wody zalegającej na nawierzchni. To tzw. opór falowy. Wymaga to większego „wysiłku” ze strony silnika, a więc i większego zużycia paliwa, nawet o kilkanaście procent.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zimą niektóre miejsca na drodze stają się szczególnie zdradliwe, chociaż na pierwszy rzut oka tego nie widać. Zobacz kiedy i gdzie zdjąć nogę z gazu, by dojechać do celu bezpiecznie.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-25 16:09:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij