Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ciemność widzę!

Jeszcze do połowy marca noce będą dłuższe niż dni, więc warto zadbać o komfort jazdy w tych trudniejszych warunkach.

2014-01-15

1. Zadbaj o oświetlenie
Źle ustawione światła mogą oślepiać jadących z naprzeciwka kierowców. Słabe, zużyte żarówki dodatkowo ograniczają widoczność. Z tego samego powodu zadbaj o czystość szyb i kloszy reflektorów.

2. Nie patrz w stronę światła
Patrzenie w światło jest naturalnym odruchem oka i reflektory zawsze będą przyciągać Twój wzrok. Pilnuj się, by patrzeć gdzie indziej, np. bliżej prawej krawędzi drogi i tym samym uniknąć tzw. olśnienia przeszkadzającego.

3. Nie czyń drugiemu...
Stojąc na czerwonym świetle zamiast deptać hamulec, skorzystaj z ręcznego. Stań tak blisko pojazdu z przodu, by światła Twojego auta nie oślepiały kierowcy. W trasie niech snop światła kończy się na asfalcie zaraz za autem jadącym przed Tobą.

4. Patrz jak jeżdżą inni
Tylne światła jadących przed Tobą pojazdów mogą dać Ci informacje o tym, co dzieje się z przodu – czy są zakręty, wzniesienia, a nawet dziury w jezdni. Mogą też zawczasu ostrzec Cię o przeszkodach, które trzeba będzie ominąć.

5. Przejdź w tryb nocny
Jeśli Twoje auto nie jest wyposażone w elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne (zwane też samościemniającym), pamiętaj, że nawet zwykłe lusterka mają tzw. tryb nocny. Wystarczy pociągnąć do siebie wystający spod obudowy przełącznik.

6. Używaj "długich", kiedy tylko się da
Potraktuj światła drogowe jako domyślne, a lamp mijania używaj tylko wtedy, kiedy korzystając z "długich" łamałbyś przepisy. Tu może Cię wspomóc elektronika – system Intelligent Light Assistant będzie przełączał światła za Ciebie.

Elektroniczny anioł stróż
Technika znakomicie ułatwia podróżowanie nocą. Oto kilka takich systemów na przykładzie Skody Octavii.

Front Assistant (FA)
Mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu i ostrzega o zagrożeniu kolizją. Jeśli nie zareagujesz wystarczająco szybko, sam aktywuje hamulce. Gdy auto porusza się z prędkością do 30 km/h, FA może nawet doprowadzić do jego zatrzymania – system może się więc przydać, gdy zagapisz się i nie zauważysz, że samochód przed Tobą zahamował albo na jezdni nagle pojawiła się przeszkoda.

Lane Assistant (LA)
Ten system zadba o to, byś nie zjechał przypadkiem z wybranego pasa ruchu na jezdni. Wspomoże Cię zwłaszcza na autostradach i drogach międzymiastowych z dobrze widocznymi liniami oddzielającymi pasy jezdni. Jeśli zaczniesz zjeżdżać bez włączania kierunkowskazu, system włączy ikonkę ostrzegawczą na panelu zegarów i zacznie korygować tor jazdy skręcając delikatnie kierownicą.

Adaptive Cruise Assistant (ACA)
Aktywny tempomat utrzymuje zadaną prędkość jazdy samochodu z bezpiecznym odstępem od pojazdu poprzedzającego. W razie potrzeby ACA automatycznie przyspiesza lub zwalnia auto, współpracując ze sterownikiem silnika oraz sterownikiem układu hamulcowego. Danych temu systemowi dostarcza czujnik radarowy znajdujący się z przodu samochodu.

TWÓJ EKSPERT
Radosław Jaskulski instruktor Szkoły Auto Skody

Czy podczas jazdy po zmroku warto regulować podświetlenie zegarów?

Mocne światło wewnątrz auta będzie powodowało zwężenie źrenic, a to odczuwalnie ograniczy zdolność obserwowania drogi. Dlatego w większości samochodów zapalenie świateł mijania automatycznie powoduje przyciemnienie zegarów, co pozwala na bezpieczną obserwację drogi. Jeżeli ta zmiana jest niewystarczająca – warto samemu zadbać o komfort podróży i jeszcze odrobinę ograniczyć intensywność podświetlenia. To samo dotyczy np. nawigacji satelitarnej, czy podwieszonego pod szybą telefonu.

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeszcze do połowy marca noce będą dłuższe niż dni, więc warto zadbać o komfort jazdy w tych trudniejszych warunkach.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-01-21 11:27:09
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij