Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Coś stuka i zgrzyta? Co może być przyczyną?

Nie musisz od razu pędzić do serwisu. Niektóre usterki wykryjesz sam, gdy się dobrze przyjrzysz, przysłuchasz lub dotkniesz auta tu i tam. Zafunduj takie badanie podzespołom mechanicznym, zwłaszcza że większość z nich ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.  

Bogdan Czajkowski 2014-12-01
Warsztat samochodowy Warsztat samochodowy

Układ kierowniczy
Składa się z niewielu elementów, ale niesprawny jest zagrożeniem dla Ciebie i innych użytkowników dróg.

1 końcówki drążków
Jeśli usłyszysz stuki w podwoziu, sprawdź drążki poruszając na boki kołem w płaszczyźnie poziomej. Luzy zauważysz wzrokiem lub wyczujesz palcami dotykając końcówki. Gdy uszkodzona jest gumowa osłona, wymień końcówkę.

2 przekładnia kierownicy
Gdy usłyszysz stuki przy szybkim poruszaniu kierownicą, gdy wyczujesz luz na jej obwodzie – przekładnia dojrzała do naprawy lub, co jest dużo droższe, do wymiany. Kontroluj poziom płynu w układzie wspomagania; jego brak lub niski poziom poznasz po głośnej pracy hydraulicznej pompy wspomagania podczas kręcenia kierownicą. Jeśli pompa po uzupełnieniu płynu nadal jest głośna – czas na jej naprawę lub wymianę.

3 drążki kierownicze
Łączą przekładnię kierownicy z końcówką drążka. Luzy stwierdzisz szybko poruszając kierownicą w obie strony lub na boki kołem. Ponieważ teflonowa podkładka (jarzmo) i kulisty sworzeń są pod gumową tuleją, by wyczuć luz trzeba dłonią przytrzymać drążek. Wymienia się drążek wraz z jarzmem.

Układ hamulcowy
Najważniejszy układ dla bezpieczeństwa, bezwzględnie zawsze musi być sprawny i maksymalnie skuteczny.

1 Ubytek płynu
Powolne obniżanie się poziomu płynu nie musi świadczyć o awarii, lecz jest skutkiem normalnego zużycia klocków hamulcowych. Przy szybszym ubytku, przy spadku skuteczności hamulców lub nierównym „braniu” należy natychmiast poszukać przyczyny. Najczęściej ciekną zaciski lub cylinderki. O ile wyciek z tych pierwszych łatwo zauważyć, o tyle wyciek z cylinderków schowanych w bębnach jest początkowo nie do wykrycia. W zaciskach wymienia się uszczelki i tłoczysko, przy hamulcach bębnowych cylinderek i najczęściej szczęki przesiąknięte płynem hamulcowym – szczęki przy obu kołach!

2 szum przy hamowaniu
Świadczy o nadmiernym zużyciu okładzin hamulcowych – blacha okładziny trze o metal tarczy. By nie zniszczyć tarczy, należy wymienić klocki przy obu kołach tej samej osi.

3 stuki podczas jazdy
Metaliczny grzechot, słyszalny np. na kostce brukowej, jest wynikiem urwania sprężynki dociskającej okładzinę do zacisku. Nie jest to szczególnie groźne, lecz denerwujące. Wymienić trzeba klocki przy kołach tej samej osi.

Zawieszenie kół
To ono najszybciej kapituluje na polskich dziurawych drogach. I to niezależnie od marki samochodu.

1 sprężyny Jeśli zauważysz, że auto „krzywo stoi” bardziej przechylone na jedną stronę, to najprawdopodobniej pękła sprężyna zawieszenia. Jeśli przednia – w zawieszeniu z kolumnami McPhersona (czyli w większości aut) przy skręcaniu może ona dodatkowo powodować stuki. Pamiętaj, zawsze należy wymieniać dwie sprężyny!

2 amortyzatory Mają wpływ na bezpieczeństwo. Jeśli zauważysz wyciek płynu, nie czekaj tylko wymień amortyzatory. Oczywiście, zawsze przy obu kołach tej samej osi. O uszkodzeniu („nietrzymaniu”) świadczą także łyse „placki” na bieżniku opony. Stuki dochodzące od amortyzatorów nie muszą świadczyć o ich uszkodzeniu; wybite mogą być tulejki metalowo-gumowe lub gumowe poduszki mocujące.

3 stabilizatory Najszybciej kapitulują łączniki przedniego stabilizatora, zwłaszcza jego tulejki. Usłyszysz wtedy niezbyt głośne, szybko powtarzające się stuki. Podobne odgłosy pochodzą od wybitych gumowych poduszek mocujących stabilizator. Tu wystarczy wymienić uszkodzony element.

Mocowanie zespołu napędowego
Nie jest może najważniejsze ze względu na bezpieczeństwo, ale ma duży wpływ na komfort prowadzenia.

1 wsporniki zawieszenia – luz
Gdy mamy kłopoty ze zmianą przełożenia, jeśli biegi wchodzą ze zbyt dużym oporem, czy też wyczuwamy nadmierne przemieszczanie się dźwigni zmiany biegów, to niekoniecznie winne są sprzęgło czy synchronizatory w skrzyni biegów. Przyczyną może być prozaiczne odkręcenie się lub urwanie wspornika mocującego układ napędowy. I wystarczy go dokręcić lub wymienić.

2 wsporniki zawieszenia – stuki
Bywa, że skrzypią lub stukają. To pierwsze niczym nie grozi, tylko denerwuje. To drugie może świadczyć o przemieszczaniu się zespołu napędowego, co może pogorszyć precyzję zmiany biegu, a w przyszłości, gdy luz będzie nadmierny, zmusi do wymiany wspornika. Luz na jednym wsporniku ma wpływ na powstanie luzu na pozostałych.

3 podpora wału napędowego
Występuje jedynie w autach tylnonapędowych i 4x4. Luz na podporze lub uszkodzenie łożyska objawia się stukiem przy dynamicznym ruszaniu oraz drganiami wału podczas jazdy. Wymienia się podporę lub łożysko.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Coś zgrzyta i stuka w Twoim samochodzie? Niektóre usterki możesz wykryć sam. Zobacz, co może być przyczyną niechcianych hałasów.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-12-01 15:54:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij