Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Elektryczny, diesel, hybryda czy gaz?

Samochód elektryczny, hybrydowy, zasilany „ropą” lub gazem – kiedy warto kupić auto inne niż z silnikiem benzynowym?

2014-12-23

Elektryki
Auta elektryczne są trendy, ale ich kupno jest nieopłacalne  – BMW i3 okazuje się aż o 47 tys. zł droższe od zbliżonego do nie- go gabarytami BMW 118i. Jeżdżąc elektrykiem, na 100 km oszczędzisz 35 zł, ale różnica w cenie obydwu modeli zwróci się  dopiero po 130 tys. km, czyli po 1122 ładowaniach akumulatora

Auta hybrydowe
Hybrydę warto kupić wtedy, kiedy jeździ się głównie po mieście – tam rzadziej korzysta się z silnika spalinowego, a częściej z elektrycznego. Toyota Auris Hybrid średnio spala o 3 litry (37%) mniej paliwa niż jej benzynowy odpowiednik, więc na 100 km można zyskać nawet 16 zł. Różnica w cenie obu modeli (18 500 zł) zwróci się dopiero po przejechaniu około 110 tys. km... 

Zwrot po 24 000 km
Zakup auta z fabryczną instalacją LPG opłaca się zawsze – w wypadku Dacii Duster 1.6 LPG zwróci się po 24 tys. km. Litr gazu jest tańszy o ok. 50% od litra benzyny i mimo jego większego zużycia (o ok. 2 l/100 km), na 1000 km oszczędzisz 143 zł. Wady auta z gazem – niższa moc silnika (o ok. 4%) i o 262 zł rocznie więcej za przeglądy serwisowy i rejestracyjny.

Gaz ziemny
Instalacja CNG do Opla Zafiry kosztuje 11 500 zł, za m3 gazu zapłacisz 2,85 zł – silnik nie potrzebuje go więcej niż benzyny (inaczej niż LPG), więc każde 100 km przejedziesz o 28 zł taniej niż wersją benzynową. Zakup instalacji zwróci się po przejechaniu 41 tys. km. Pamiętaj jednak, że w Polsce są tylko 23 stacje tankowania gazu ziemnego. Jeśli nie ma takiej w Twoim mieście, nie kupuj auta z CNG. 

Diesel w dalszą trasę
Auta z silnikami Diesla są nawet o 10 tys. zł droższe niż z benzynowymi o podobnych osiągach. W wypadku Fordów Focusów 1.6 TDCI i 1.0 EcoBoost różnica w cenie to 5500 zł – diesel spala śr. o 1,8 l/100 km mniej niż „benzyniak”, więc wydatek zwróci się po ok. 50 tys. km. Diesla kup tylko wtedy, gdy robisz długie trasy – nie będziesz się też martwił o filtr cząstek stałych, który zatyka się, jeśli dużo jeździsz po mieście. Jego wymiana w ASO kosztuje 3 tys. zł.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Samochód elektryczny, hybrydowy, zasilany „ropą” lub gazem – kiedy&nbsp;warto kupić auto inne niż z silnikiem&nbsp;benzynowym?</p><br /><br /><a href="/porady/elektryczny-Diesel-hybryda-gaz-benzyna,18667,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-23 12:15:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij