Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Etykiety ułatwią wybór

Od 1 listopada 2012 roku wszystkie nowe opony będą oznaczone specjalnymi etykietami, które zdradzą ich "zdolności". Zobacz, na co zwracać uwagę, by świadomie wybrać oponę idealną do Twoich potrzeb.

2012-04-19

Nowe rozporządzenie będzie dużym krokiem w kierunku informowania konsumentów o bezpieczeństwie (efektywność hamowania na mokrej nawierzchni) i wpływie ogumienia na środowisko (opór toczenia i zewnętrzny hałas toczenia opon). Wygląd etykiet może wydawać Ci się znajomy z uwagi na fakt, że takie etykiety są stosowane do oznaczania klasy efektywności energetycznej domowych urządzeń elektrycznych czy od niedawna również nowych samochodów osobowych.

Odczytywanie etykiet zużycie paliwa

Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej, mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd.

Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych - jednego wyposażonego w opony klasy A, a drugiego z oponami klasy G - jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km.

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni.

Różnica w długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A a samochodu z oponami klasy F wynosi ponad 10 metrów. To dystans równy dwóm długościom samochodu. Gdy auto wyposażone w opony o klasie A zatrzyma się na mokrej nawierzchni z prędkości 80km/h do 0, to w tym samym momencie auto z oponami klasy G posiada prędkość chwilową równą 60km/h! Ze względów bezpieczeństwa klasa G nie będzie dopuszczona do sprzedaży.

Zewnętrzny hałas toczenia

Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).

Minimalne wymogi

Niniejsze rozporządzenie ma na celu poprawę sytuacji na rynku opon w zakresie ich trzech wspomnianych parametrów. Również od 1 listopada 2012 roku, jako kolejny środek mający na celu poprawę osiągów opon, nie będzie już możliwe uzyskanie homologacji nowych typów opon klasy G dla oporów toczenia i opon klasy F dla przyczepności na mokrej nawierzchni. Od 1 listopada 2014 roku sprzedaż takich opon będzie zabroniona. Podobne kroki mają być podjęte odnośnie zewnętrznego hałasu toczenia. 

A trwałość opon?

Michelin w pełni popiera etykietowanie opon, ponieważ w ten sposób ich nabywcy otrzymają obiektywne informacje o osiągach ogumienia. Jest to z pewnością krok naprzód w kierunku oczekiwań konsumentów, jednakże Michelin zwraca uwagę również na trwałość opon, o której informacja nie znajdzie się na etykietach, a która jest kluczowym oczekiwaniem kierowców, ponieważ wpływa bezpośrednio na ponoszone przez nich wydatki. Opony różnych producentów, dostępne na rynku, mogą się znacząco różnić pod względem przebiegów: trwałość niektórych opon może być nawet dwukrotnie wyższa niż innych o tym samym rozmiarze.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Od 1 listopada 2012 roku wszystkie nowe opony będą oznaczone specjalnymi etykietami, które zdradzą ich "zdolności". Zobacz, na co zwracać uwagę, by świadomie wybrać oponę idealną do Twoich potrzeb.
    auto motor i sport, 2012-04-20 10:44:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij