Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Felgi Aluminiowe – nowości 2011

Prawidłowo dobrane aluminiowe obręcze kół mogą poprawić wygląd każdego samochodu. Radzimy jak dobrze kupić i jak pielęgnować "alusy" i prezentujemy nowości na najbliższy sezon.

2010-06-30
Felgi AEZ ValenciaRozmiar: od 16 do 20 caliceny: od 494 do 1140 zł

 

Teoretycznie kwestia wyboru obręczy kół powinna sprawić dużo mniej kłopotu niż wybór opon. Nie trzeba studiować testów, rozmyślać nad rodzajem bieżnika i szukać indeksów prędkości. Sprawdzamy w instrukcji obsługi auta jakie rozmiary felg dopuszcza producent, wybieramy wzór i kupujemy.

Obręcze aluminiowe znajdziemy w większości centrów serwisowych, w sklepach motoryzacyjnych albo w Internecie. Portale aukcyjne pozwalają na wybór felg praktycznie każdego producenta, często po niższych cenach niż w tradycyjnym sklepie. Warto jednak zachować ostrożność. Przypadkowy sprzedawca może mieć bardzo ograniczoną wiedzę na temat ich dopasowania do konkretnego pojazdu, trzeba więc znać odpowiednie parametry (patrz ramka), by wybrać dobrze. Przestrzegamy też przed produktami "no name", które są znacznie niższej jakości niż markowe i podczas eksploatacji mogą wręcz zagrozić naszemu bezpieczeństwu.

Zakup nowych felg daje pewność co do ich stanu i gwarancję producenta. Przed zakupem używanych natomiast, warto sprawdzić na wyważarce u wulkanizatora czy aby na pewno są proste. Skrzywienie obręczy to jeszcze nie tragedia. Specjalistyczne zakłady prostują je na zimno; podgrzewanie stopu, z jakiego są wykonane osłabia strukturę materiału i może prowadzić do pęknięć przy dalszej eksploatacji. Za to wbrew obiegowej opinii, absolutnie nie można kupować felg spawanych. Stopy aluminiowo-silikonowe (lub aluminiowo-magnezowe), z których wykonuje się felgi z lekkich stopów, mają słabą spawalność. Podczas tego zabiegu zwykle powstają pęknięcia, które mogą grozić wypadkiem. Nowy lakier położony na używanej feldze powinien więc wzbudzić naszą czujność - może on świadczyć o tym, że nieuczciwy sprzedawca chciał ukryć ślady po spawaniu obręczy. Zakup używanych felg niewiadomego pochodzenia niesie ze sobą spore ryzyko.

 przekrój

To jest ważne przy montażu
1. Rozmiar felgi - np. 9,5 x 18; pierwsza liczba określa szerokość felgi w calach, a druga średnicę obręczy; zbyt szeroka może ocierać o amortyzator, felga o zbyt małej średnicy zahaczy o zacisk hamulca.
2. Rozstaw śrub - np. 5 x 120; pierwsza z liczb oznacza ilość otworów w piaście, druga średnicę okręgu, na którym znajdują się otwory montażowe.
3. Średnica otworu centrującego - otwór umożliwia centrowanie felgi na piaście. Różnicę między jego średnicą a średnicą trzpienia piasty można zniwelować za pomocą pierścienia centrującego.
4. ET (offset) - odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi (przylegania felgi do piasty) a płaszczyzną środkową felgi (osią symetrii). Zmniejszenie ET spowoduje, że felga będzie wystawała na zewnątrz, a zwiększenie schowa ją w nadkolu. W skrajnej sytuacji źle dobrane ET może spowodować, że koło będzie wystawało poza obrys auta (zbyt niskie ET), albo, schowane zbyt głęboko, będzie ocierać o elementy układu hamulcowego lub zawieszenia (zbyt wysokie ET).

Kupując same felgi pamiętajmy, że otwory na śruby mocujące mogą mieć inny kształt niż te, które mieliśmy w felgach zamontowanych w aucie dotychczas i nie zawsze możemy liczyć na to, że stare śruby będą pasowały. Do nowych felg producenci czasem dołączają zestaw śrub. Jeśli jednak wybieramy śruby sami, trzeba je dopasować do rodzaju gniazda w feldze oraz znać długość i skok gwintu w piaście. Istnieją gniazda stożkowe i kuliste. Od ich rodzaju zależy kształt łba śruby. Jeżeli przykręcimy felgę śrubą o nieodpowiednim kształcie części oporowej, będzie ona mocowała felgę jedynie punktowo na niebezpiecznie zmniejszonej powierzchni i zniszczy gniazdo. Prostym sposobem na sprawdzenie rodzaju gniazda jest dociśnięcie do niego kawałka drutu. Jego kształt po wyjęciu z gniazda pozwoli określić czy powinniśmy kupić śruby o stożkowym czy kulistym podsadzeniu.

Montaż felgi na zbyt krótkiej śrubie może doprowadzić do wyrwania gwintu z piasty. Za długa śruba uniemożliwi poprawne przykręcenie kół. Warto więc znać odpowiednią długość gwintu śruby. Jeżeli producent obręczy nie podał informacji o sugerowanej długości śrub do naszego modelu auta, pozostaje nam zabrać do sklepu starą śrubę i liczyć na kompetencję sprzedawcy.
Felgi możemy zabezpieczyć przed kradzieżą za pomocą specjalnych śrub. Miejsce osadzenia klucza na łbie śruby ma swój indywidualny kształt, który uniemożliwia odkręcenie jej zwykłym kluczem. Niestety nie brak takich, którzy tę przeszkodę potrafią sforsować młotkiem i zwykłym kluczem.

Utrzymanie efektownego wyglądu felg wymaga troski takiej jak lakier na nadwoziu auta. Jeszcze przed zamontowaniem warto nałożyć na felgi warstwę specjalnego wosku. Uchroni on je przed kurzem i pyłem z klocków hamulcowych. Potem należy felgi czyścić delikatnymi szamponami, stosowanymi do mycia nadwozia. Korzystanie z innych, agresywnych chemicznie środków, w szczególności na bazie kwasów i zasad, może doprowadzić do uszkodzeń powłoki lakierniczej. Po czyszczeniu felgi należy spłukać obficie wodą, by usunąć resztki środka czyszczącego. Pozostawienie warstwy takiego środka może po pewnym czasie doprowadzić do wżerania się tych resztek w lakier i do jego zmatowienia.

Tekst: Adam Majcherek
ceny felg na podstawie danych z portalu felgi.pl

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Prawidłowo dobrane aluminiowe obręcze kół mogą poprawić wygląd każdego samochodu. Radzimy jak dobrze kupić i jak pielęgnować „alusy".
    auto motor i sport, 2010-06-30 09:05:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij