Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Felgi aluminiowe

Wiosenna zmiana opon to dobry moment, by pomyśleć o zakupie nowych obręczy. Dzięki dobrze dopasowanym „alusom" nawet popularny model będzie wyglądał wyjątkowo. Sprawdziliśmy to na Peugeocie 508 SW i Nissanie Qashqaiu+2.

2012-05-11
Felgi DLA ODWAŻNYCH: VERMILION REGNUM BLACK DIAMOND – 19”Jeśli masz odpowiedni budżet i chcesz być pewien, że nie spotkasz zaraz za rogiem drugiego auta „postawionego” na podobnych obręczach, wybierz ekskluzywną i rzadką markę. Duży rozmiar plus efektowne wykończenie, w tym przypadku „czarny chrom”, robią niesamowite wrażenie. Tylko czy po drogach w Twojej okolicy da się jeździć bez ryzyka pogięcia tak wielkich obręczy zaraz za pierwszym zakrętem?Cena: 1321 złDostępna w rozmiarach 18–19”

Fabryczne obręcze, na których auta zjeżdżają z linii montażowych są zwykle średnio urodziwe. Nadają się idealnie na "nośnik" opon zimowych, utaplanych w pośniegowym błocie. By auto zaczęło prezentować się naprawdę dobrze, warto "postawić je" na obręczach z rynku akcesoriów. Poza estetyką, jest to rozwiązanie po prostu wygodne - jeśli masz dwa komplety kół, na wymianę opon nie musisz jeździć do wulkanizatora.

Setki producentów i tysiące wzorów - wybór obręczy nie jest łatwy. Nie ułatwia go też fakt, że istnieje pewna dowolność w kwestii rozmiaru. W przypadku naszych aut wybraliśmy po obręczy o tym samym rozmiarze, jako alternatywnej wobec pomysłu producentów oraz po obręczy "+1 size", czyli o rozmiar większej. To drugie rozwiązanie zyskuje na popularności - fabryczna obręcz zostaje na "zimówki", a na lato szykuje się efektowne obręcze o rozmiar większe od standardowych.

Jeśli nie masz pewności, jakie rozmiary przewidziane są do Twojego samochodu, dowiesz się tego zaglądając do instrukcji obsługi albo odwiedzając ASO. Możesz również skorzystać z bazy danych sklepów internetowych, które zajmują się sprzedażą obręczy. Tam też wirtualnie "przymierzysz" wybrane wzory, nakładając je na zdjęcie swojego auta za pomocą odpowiedniej aplikacji. Rozwiązanie to proponuje na przykład sklep www.felgi.pl, w którym wybieraliśmy obręcze do obu naszych aut. I wcale nie twierdzimy, że nasz wybór był jedynym słusznym. W tej dziedzinie rządzą gusta. Obiektywnie ważne jest, by technicznie obręcze kół pasowały do samochodu - miały odpowiedni rozmiar, odsadzenie, rozstaw śrub itp.; znaczenie tych pojęć wyjaśniamy poniżej. Jeśli pod tym względem nie będziesz miał sobie nic do zarzucenia - załóż takie obręcze, które podobają się najbardziej Tobie. W końcu to Twoje auto i właśnie Ciebie ma cieszyć!

Słownik Pojęć

1. Rozmiar obręczy - np. 9,5 x 18; pierwsza liczba określa szerokość obręczy w calach, a druga jej średnicę; zbyt szeroka może ocierać o amortyzator, obręcz o zbyt małej średnicy zahaczy o zacisk hamulca.

2 Rozstaw śrub - np. 5 x 120; pierwsza z liczb oznacza liczbę otworów w piaście, druga średnicę okręgu, na którym znajdują się otwory montażowe.

3 Średnica otworu centrującego - otwór umożliwia centrowanie obręczy na piaście. Różnicę między jego średnicą a średnicą trzpienia piasty można zniwelować za pomocą pierścienia centrującego.

4 ET (offset) - odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu obręczy (przylegania do piasty) a płaszczyzną środkową obręczy (osią symetrii). Zmniejszenie ET spowoduje, że obręcz będzie wystawała na zewnątrz, zwiększenie - schowa ją w nadkolu. W skrajnej sytuacji źle dobrane ET może spowodować, że koło będzie wystawało poza obrys auta albo schowa się zbyt głęboko i będzie ocierać o elementy zawieszenia.

Tekst Adam Majcherek

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dla urody i wygody. Wiosenna zmiana opon to dobry moment, by pomyśleć o zainwestowaniu w nowe obręcze. Dzięki dobrze dopasowanym „alusom" nawet popularny model będzie wyglądał wyjątkowo. Sprawdziliśmy to na przykładzie Peugeota 508 SW i Nissana Qashqaia+2.
    auto motor i sport, 2012-05-11 10:51:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij