Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Hamowanie awaryjne

Wielu kierowców nawet w sytuacjach krytycznych hamuje zbyt słabo, instynktownie bojąc się poślizgu. Wykorzystaj system ABS i naucz się hamować skuteczniej.

2014-11-26
Alfa Romeo 8C Competizione W trybie „sport” nie tylko brzmienie silnika i prędkość zmiany biegów są inne, ale także reakcje jednostki napędowej na komendy wydawane pedałem przyspieszenia.

Podstawowym zadaniem ABS-u jest zapewnienie możliwości kierowania autem podczas hamowania, bez względu na rodzaj nawierzchni. Często o tym zapominamy, i gdy już hamujemy awaryjnie, kurczowo utrzymujemy kierunek jazdy na wprost. Dlatego właśnie warto poćwiczyć awaryjne hamowanie i omijanie przeszkody na pustej drodze lub – jeszcze lepiej – w szkole doskonalenia jazdy. Zanim jednak zaczniesz trenować, zapamiętaj, że ABS pracuje prawidłowo tylko wtedy, gdy samochód jest wyposażony w sprawne amortyzatory (ich niesprawność powoduje wydłużenie drogi hamowania) i opony (na wszystkich kołach powinny być tego samego typu i o zbliżonym zużyciu na każdej z osi).  

Nagłe hamowanie krok po kroku

Liczy się czas reakcji
Po zauważeniu przeszkody, najważniejsze jest szybkie przełożenie nogi z pedału gazu na pedał hamulca i wciśnięcie go od razu z maksymalną siłą. Przy prędkości 100 km/h czas reakcji 0,5 s oznacza, że samochód przejeżdża 14 m.

Uderz w hamulec
Przez cały czas hamowania pedał powinien być stale wciśnięty „na maksa”. ABS pracuje prawidłowo, gdy ciśnienie w układzie jest maksymalne, a ono zależy tylko od siły nacisku na pedał hamulca. Nie wolno naciskać na pedał w sposób pulsujący, bo droga hamowania się wydłuży.

Pamiętaj o sprzęgle
Jednocześnie z naciśnięciem hamulca lub z minimalnym opóźnieniem należy wcisnąć pedał sprzęgła, aby układ napędowy nie hamował każdego z kół napędowych. Po chwilowym zablokowaniu powinny się one zacząć obracać możliwie szybko.

Praca rąk
Gdy okaże się, że wyhamowanie przed przeszkodą jest niemożliwe, trzeba starać się ją ominąć. Przednie koła nie są zablokowane, bo uniemożliwia to ABS, więc samochód powinien zareagować na komendę kierowcy, wydaną za pośrednictwem kierownicy. Jej obrót powinien być tym łagodniejszy, im szybciej jedzie samochód. Zbyt gwałtowny skręt może doprowadzić do przewrócenia auta.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wielu kierowców nawet w sytuacjach krytycznych hamuje zbyt słabo, instynktownie bojąc się poślizgu. Wykorzystaj system ABS i naucz się hamować skuteczniej.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-26 15:21:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij