Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Hamowanie z ABS

Najlepiej poznamy jego zalety w sytuacji hamowania awaryjnego. O tym dlaczego warto mieć ABS "na pokładzie" i jak go używać - w Szkole Auto.

2007-04-24
Szkoła Auto Wskutek małej płynności jazdy wielu kierowców nadużywa hamulców przy normalnej jeździe, ale w sytuacji bezpośredniego zagrożenia nie umie wykorzystać w pełni ich możliwości.

Przewaga nowoczesnych konstrukcji nad starszymi jest bezsprzeczna. Nie ma przesady w stwierdzeniu, że współcześnie produkowane samochody lepiej hamują, skręcają oraz prezentują wyższy poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego. O to ostatnie dbają zresztą urządzenia wspomagające kierowcę w czasie jazdy, których prekursorem jest układ zapobiegający poślizgowi kół w czasie hamowania, zwany ABS. Teraz należy on do wyposażenia seryjnego wszystkich nowych samochodów.

Musimy być przygotowani na to, że prędzej czy później przekonamy się na własnej skórze jak działa ABS, dlatego każdy kierowca powinien umieć zrobić z niego użytek. Układ ten potrafi maksymalnie wykorzystać chwilową przyczepność podłoża podczas hamowania poprzez automatyczne pulsacyjne hamowanie wymuszone stałym naciskiem stopy kierowcy, co jest nieosiągalne nawet dla mistrza kierownicy. Należy pamiętać bowiem, że o przyczepności opon do podłoża decydują m.in. rodzaj nawierzchni, znajdujące się na niej zanieczyszczenia, jej temperatura oraz chwilowe obciążenie kół - a więc także wartości, które ulegają ciągłym zmianom.

Wskutek małej płynności jazdy wielu kierowców nadużywa hamulców przy normalnej jeździe, ale w sytuacji bezpośredniego zagrożenia nie umie wykorzystać w pełni ich możliwości. Producenci samochodów znaleźli na to sposób w postaci asystenta hamowania - urządzenia potrafiącego przewidzieć, na podstawie gwałtowności i głębokości wciśnięcia pedału hamulca, że kierowca chce natychmiast i jak najprędzej zatrzymać auto. W razie potrzeby asystent wyręcza prowadzącego, maksymalnie zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym. Włącza wtedy nawet światła awaryjne, ostrzegając kierowców nadjeżdżających z tyłu o zagrożeniu występującym na drodze.

UŻYTECZNE WSKAZÓWKI
- staraj się zawsze hamować mocniej na początku, łagodniej na końcu, tuż przed zatrzymaniem
- jeśli puściłeś pedał gazu widząc, że za moment sytuacja na drodze wymusi hamowanie lub zatrzymanie, zasygnalizuj to jadącemu za tobą, trącając pedał hamulca na tyle mocno, aby mrugnęły światła STOP
- punkty potencjalnie niebezpieczne (np. zdradliwe skrzyżowania lub przejścia dla pieszych) przejeżdżaj z prawą stopą zawieszoną nad hamulcem, gotową do natychmiastowej akcji; w razie potrzeby można zaoszczędzić bezcenne ułamki sekund, często decydujące o czyimś życiu, a potrzebne na przeniesienie stopy z pedału gazu na hamulec
- unikaj hamowania na dużych nierównościach, przejazdach kolejowych i tramwajowych

Hamując awaryjnie autem wyposażonym w układ ABS powinniśmy dosłownie kopnąć w środkowy pedał i wciskać go z całej siły, zapierając się o oparcie fotela. Czynimy tak niezależnie od rodzaju nawierzchni, bo tylko dzięki temu możemy liczyć na optymalne zadziałanie układu i stuprocentowe wykorzystanie jego możliwości. Za sprawą ABS-u możemy zmienić tor jazdy w czasie hamowania, aby na przykład ominąć przeszkodę przed samochodem.

Jeżdżąc samochodem wyposażonym w układ ABS, często zdarza się nam popełniać różnorakie błędy w czasie hamowania. Oto one:
- mało zdecydowane naciśnięcie hamulca - gdyby kierowcy potrafili wykorzystywać maksymalną dostępną siłę hamowania, można by uniknąć wielu wypadków;
- "hamowanie pulsacyjne", polegające na całkowitym puszczaniu i ponownym naciskaniu pedału hamulca w celu złapania przyczepności kół, co w praktyce znacznie wydłuża drogę hamowania (nawet na oblodzonej jezdni, w aucie z ABS-em najkrótszą drogę hamowania uzyskamy, nieprzerwanie wciskając pedał hamulca);
- zatrzymywanie auta poprzez łagodne hamowanie w początkowej fazie, ale ostre w końcowej.

Źródło: Szkoła Auto

Zapraszamy na stronę internetową
Szkoły Auto: www.szkola-auto.pl

CO WARTO WIEDZIEĆ O UKŁADZIE ABS?
- ABS był tajną bronią w lotnictwie, gdzie służył do sprawnego wyhamowywania samolotów lądujących na lotniskowcach
- objawami zadziałania układu przeciwpoślizgowego ABS są wibracje pedału hamulca, terkot pracujących modulatorów (zaworów) oraz migotanie lampki kontrolnej
- układ ABS - jak też inne systemy elektroniczne, wspomagające kierowcę w czasie jazdy - jest fabrycznie skalibrowany do współ- pracy z w pełni sprawnymi układami jezdnym, hamulcowym i kierowniczym; wszelkie ich usterki (np. zużyte amortyzatory, łyse opony) zakłócają działanie tych układów

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najlepiej poznamy jego zalety w sytuacji hamowania awaryjnego. O tym dlaczego warto mieć ABS „na pokładzie" i jak go używać - w Szkole Auto.
    auto motor i sport, 2008-04-15 12:00:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij