Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jak bezpiecznie omijać przeszkody

Jeśli uważasz się za świetnego kierowcę, który poradzi sobie nawet w ekstremalnych sytuacjach, to znaczy, że jesteś w 98-procentowej większości Polaków. Jednak sama wiara w umiejętności nie wystarczy. Zobacz, jak należy omijać przeszkody.

2014-12-12
Szkoła auto Przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało człowieka nabiera ogromnego pędu!

Bardzo wierzymy w swoje umiejętności. Ale czy słusznie? Pentor sprawdził, czy potrafimy udzielić odpowiedzi na pytanie – jak należy zachować się w razie poślizgu. Wyszło blado. Odpowiadaliśmy raczej ogólnikowo lub po prostu błędnie. Najwięcej naszych rodaków radziło nie hamować (30%), zachować spokój (28%) lub kontrować kierownicą (11%). A przecież na odpowiedź mieli mnóstwo czasu, podczas gdy na drodze, w sytuacji krytycznej, liczy się natychmiastowa reakcja. „Statystyki pokazują, że o zachowaniu się w momencie wystąpienia poślizgu polscy kierowcy wiedzą niewiele” – mówi Rafał Janowicz z poznańskiego oddziału Pentor Research International.

Wyobraź sobie nagle pojawiającą się przeszkodę. Próbujesz ją ominąć i lądujesz poza drogą. W takich właśnie sytuacjach z pomocą przychodzi ESP, czyli elektroniczny system stabilizujący tor jazdy. System ten samoczynnie przyhamowuje jedno lub kilka kół, jeśli tylko czujniki wykryją tendencję do poślizgu, i pomaga autu, po ominięciu przeszkody, wrócić na poprzedni tor jazdy.

 

System ABS dopiero od niedawna stał się ogólnodostępny
Wcześniej urządzenie to montowano tylko w autach bardzo drogich. Wraz z jego upowszechnieniem zmieniliśmy nasze nawyki za kierownicą. Aby ABS mógł optymalnie regulować siłę hamowania, w dalszym ciągu należy naciskać na pedał hamulca. System przeciwblokujący umożliwia hamowanie i jednoczesne kierowanie – pod warunkiem, że kierowca hamuje z całych sił – bez zmniejszania siły nacisku na pedał.

 

Podczas omijania przeszkody przyda się także ABS, w który wyposażona jest większość współcześnie produkowanych samochodów. Ale kierowcy nie zawsze potrafią się nim właściwie posługiwać. Dlaczego ominięcie przeszkody przysparza tyle problemów? Po prostu wielu z nas, wykonując ten manewr, boi się nacisnąć pedał hamulca, nie wiedząc o tym, że ABS będzie stabilizował auto i jednocześnie zadba o to, aby wytraciło ono jak najszybciej swoją prędkość. Niestety, wykonanie manewru może się nie udać. Gdyby jednak zabrakło miejsca i doszłoby do wypadku, uderzenie nastąpi z mniejszą prędkością. Musisz też pamiętać, że w czasie omijania przeszkody powinieneś wykonać dwie podstawowe czynności – hamować i skręcić kierownicę, bo przecież do dyspozycji masz system ABS, pozwalający na manewrowanie samochodem.

„Pogląd, że w razie poślizgu nie wolno hamować lub należy hamować pulsacyjnie, odszedł do lamusa odkąd pojawiły się auta wyposażone w układ ABS. System przeciwblokujący umożliwia hamowanie i jednoczesne kierowanie, czyli zachowanie zamierzonego kierunku jazdy – pod warunkiem, że kierowca hamuje z całych sił – bez zmniejszania siły nacisku na pedał. Żeby się jednak tego nauczyć, niezbędny jest trening bezpiecznej jazdy. Wiedza o działaniu ABS, pochodząca z najlepszej nawet instrukcji obsługi samochodu, z gazet czy telewizji, po prostu nie wystarcza. Potrzebna jest praktyka” – twierdzi Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto.

 

Zbigniew Woźniak - instruktor Szkoły Auto
"Jedną z najniebezpieczniejszych sytuacji na drodze, które bardzo często kończą się poślizgiem, jest omijanie nagle pojawiającej się przeszkody. Jakie są wtedy najczęstsze reakcje kierowców?  Na pewno zbyt mocne i niepotrzebne szarpanie kierownicą oraz niekorzystanie z systemu ABS, czyli w konsekwencji wykonywanie manewru przy pełnej prędkości. Takie właśnie zachowanie często kończy się wypadkiem”

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Bezpieczne omijanie przeszkód na drodze może wydawać się banalne, ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Zobacz porady, które pozwolą Ci omijać je prawidłowo.</p><br /><br /><a href="/porady/przeszkoda-porady-bezpieczenstwo,18609,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-12 14:30:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij