Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jak prawidłowo holować?

Holowanie to popularna forma pomocy sąsiedzkiej. Pozwala uruchomić auto z rozładowanym akumulatorem albo przetransportować je do warsztatu, bez wzywania pomocy drogowej. Zobacz, jak zrobić to prawidłowo.  

Michał Hutyra 2014-07-02

Podstawowy warunek – zadbaj, żeby mieć w samochodzie linkę holowniczą; nie jest ona wyposażeniem podstawowym jak trójkąt czy gaśnica. Odmówić holowania wypada dopiero, gdy widzimy, że nasz samochód musiałby pociągnąć większy i cięższy pojazd. Zdrowe proporcje są takie, że holujemy samochód o masie nie większej niż masa przyczepy hamowanej – informację o niej znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym swojego samochodu w rubryce O1. W niesprawnym aucie może jechać wyłącznie kierowca. Pasażerów zaproś do własnego samochodu.

1. Oznakowanie
W niesprawnym pojeździe należy w widocznym miejscu umieścić trójkąt ostrzegawczy. Najlepiej, by znalazł się za tylną szybą z lewej strony. Jeżeli samochód ma przyciemniane szyby, trójkąt musisz umieścić na zewnątrz. Możesz go założyć np. na ramię tylnej wycieraczki.

2. Oświetlenie
Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania (dotyczy to także aut wyposażonych w światła do jazdy dziennej). W pojeździe holowanym przy ograniczonej widoczności należy włączyć światła pozycyjne. Używanie świateł awaryjnych uniemożliwi sygnalizowanie manewrów skrętu.

3. Zaczepy
Ze względów estetycznych od wielu lat zaczepy holownicze (tzw. ucho) wkręca się w specjalnie do tego celu przeznaczone miejsce, ukryte pod zaślepką zderzaka. Wciągnięcie jej nie wymaga użycia narzędzi. Zaczep wkręcamy ręcznie, a następnie „dociągamy” go np. kluczem do kół.

4. Linka
Połączenie elastyczne (używane najczęściej) powinno mieć długość 4-6 m (przy połączeniu sztywnym to 3 m). Najlepiej jeśli linka jest biało-czerwona – nie chodzi o patriotyzm, tylko o widoczność. Jeśli kolor jest inny, na środku linki należy umieścić czerwoną lub żółtą flagę.

5. Zapłon
W niesprawnym aucie klucz musi znajdować się w stacyjce i musi być przekręcony. Chodzi o to, żeby podczas jazdy nie zablokowała się kierownica. W autach z systemem bezkluczykowym (zapłon uruchamiany przyciskiem) powinny się świecić kontrolki na zegarach.

6. Prędkość i jazda
W terenie zabudowanym nie przekraczaj 30 km/h. Poza terenem zabudowanym – 60 km/h. Zanim ruszysz, wstępnie napnij linkę. Staraj się jechać bardzo płynnie i nie wykonywać gwałtownych manewrów. Hamowanie najpierw rozpoczyna pojazd holowany, następnie holujący.

Tego nie rób
> Holowanie na autostradzie jest bezwzględnie zabronione. Nawet do pierwszego zjazdu. Nie dotyczy to pojazdów pomocy drogowej.
> Niedopuszczalne jest również holowanie auta wyposażonego w skrzynię automatyczną. Wiemy, że ma ona położenie (tzw. luz), jednak brak smarowania może spowodować jej trwałe uszkodzenie.
> Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, nie należy zaplatać o niego linki tylko dlatego, że tak jest wygodniej. Podczas holowania pojazdy muszą być ze sobą połączone w sposób trwały, uniemożliwiający przypadkowe odczepienie linki.
> Holowanie auta z przyczepą jest zabronione.

Zepsuty, ale sprawny?
Kodeks drogowy wyraźnie mówi o tym, że w pojeździe, który jest holowany za pomocą linki holowniczej (połączenie elastyczne) powinny być sprawne układ hamulcowy i hamulec ręczny. Właściwie we wszystkich współczesnych autach podstawowy układ hamulcowy jest hydrauliczny, a więc działa prawidłowo dopiero wtedy, gdy uruchomimy silnik. W praktyce oznacza to, że w majestacie prawa nie można holować żadnego auta.

Michał Hutyra

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij