Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Zima to bardzo wymagający okres dla naszego samochodu. Warto się do niego przygotować z wyprzedzeniem. Jednym z ważniejszych elementów jest stan płynu chłodniczego. Niski stan lub słaba jakość mogą spowodować awarię, a nawet unieruchomić pojazd.

Sebastian Kościółek 2016-08-25

Wielu kierowców zastanawia się, czy czynność jaką jest wymiana płynu chłodniczego można wykonać samemu. Nie jest to trudna operacja, ale zanim do niej przystąpimy warto odpowiednio się przygotować. Wielu producentów nie zaleca wymiany płynu chłodniczego, ale warto kontrolować jego stan na zbiorniczku wyrównawczym, gdzie z reguły znajduje się podziałka jego stanu.

Mimo wszystko wymianę płynu chłodniczego powinniśmy dokonywać co kilka lat, ponieważ z czasem cieczy może ubywać, ale przede wszystkim traci on swoje właściwości, Jest to ważne w okresie zimowym, gdzie ważna jest temperatura krzepnięcia. Z drugiej strony latem płyn chłodniczy musi wytrzymać podwyższoną temperaturę. Dlatego nie powinniśmy zalewać układu wodą. Dobry płyn powinien krzepnąc przy temperaturze -37 stopni Celsjusza, a wrzeć dopiero powyżej 120 stopni Celsjusza.
Warto wiedzieć, że nie wszystkie płyny można ze sobą mieszać i nie chodzi tutaj o kolor płynu. Jeżeli nie mamy pewności jaki rodzaj płynu pływa w układzie chłodniczym, to najlepiej wymienić go w całości.

Podczas wymiany silnik w samochodzie powinien być jeszcze ciepły. Pozwoli to na bezproblemowe spuszczenie płynu chłodniczego z całego układu, ponieważ termostat będzie otwarty. Jednak w niektórych modelach konieczne będzie spuszczenie płynu nie tylko z chłodnicy, ale również z bloku silnika. Korek spustowy znajduje się z reguły w najniższym punkcie całego układu, dlatego będziemy musieli zajrzeć pod przedni zderzak. Następnie podkładamy pod chłodnicę pojemnik i odkręcamy korek, czekając kilka minut aż całość się opróżni.

Następną czynnością jest czyszczenie układu chłodniczego. Robimy to dopiero, gdy silnik ostygnie. Wlewanie zimnej wody na gorący silnik nie jest zalecane. W ekstremalnym przypadku może spowodować pęknięcie głowicy. Potrzebujemy do tego co najmniej 10-15 litrów wody destylowanej. Po odkręceniu korka spustowego wlewamy wodę przez zbiornik wyrównawczy i czekamy aż przepłynie przez cały układ i wypłynie dolnym spustem.

Dopiero teraz możemy napełnić chłodnice nowym płynem. Jeżeli korzystamy z koncentratu, to powinniśmy zwrócić uwagę na zalecenia producenta znajdujące się na etykiecie. Płyn wlewamy przez zbiorniczek wyrównawczy i czekamy aż spłynie do reszty układu. Dzięki podziałce na obudowie zbiornika widzimy, ile płynu jeszcze brakuje. W razie potrzeby warto posilić się również instrukcją obsługi samochodu. Po wymianie cieczy chłodzącej musimy pamiętać o konieczności odpowietrzenia całego układu, jeżeli układ nie został wyposażony w automatyczny system.

Jeżeli zdecydujemy się oddać samochód do serwisu, za wymianę płynu chłodniczego nie zapłacimy dużo. Sama robocizna powinna zamknąć się w granicy 50-100 zł. Natomiast z ceną płynu może być różnie. W zależności od marki i rodzaju zapłacimy od 5 do 20 zł za litr.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij