Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.9

Jaki samochód kupić do 20 tys. zł - nasze propozycje

W naszym zestawieniu najlepszych aut używanych za kwotę 20 tys. zł nie mogło zabraknąć tzw. "chodliwych" towarów, czyli VW Golfa, BMW Serii 5 czy Audi A4. Ale znalazły się też samochody, których się nie spodziewałeś.

Konrad Maruszczak 2015-12-03
Używane za 20 tys. zł

"W III kwartale najczęściej poszukiwane były samochody, których cena nie przekraczała 20 tys. zł. Takie modele są popularne wśród 42 proc. kupujących." - tak wynika z raportu otomoto. Jakie samochody możemy kupić za tę kwotę?

Zawsze dokładnie sprawdzaj stan auta

Będziemy to powtarzać jak mantrę - zawsze przy oględzinach każdego samochodu, należy sprawdzić jego stan wizualny, techniczny i tzw. "papierkowy", czyli całą dokumentację. Zawsze możesz zażądać od sprzedawcy oświadczenia o bezwypadkowości, jeśli w ogłoszeniu lub zapewnieniach słyszałeś, że właśnie taki jest stan pojazdu. W przypadku jeśli odkryjesz, że jest inaczej, możesz użyć tego dokumentu w sądzie. Ale lepiej uniknąć takiej sytuacji i przed zakupem dokładnie obejrzeć pojazd - w końcu 20 tys. zł nie jest małą kwotą.

Jakie auto za 20 tys.?

Taka kwota otwiera nam dość spore możliwości na rynku aut używanych. Za takie pieniądze możesz wybierać pomiędzy autami miejskimi, eleganckimi sedanami, rodzinnymi kombi czy sportowym coupe. Znajdzie się też jakiś klasyk. I właśnie samochody z takich segmentów będziemy przedstawiać. Zobacz, najlepsze auta używane za 20 tys.

Toyota Yaris Toyota Yaris II

Toyota Yaris II

Jeśli szukasz małego, niezawodnego autka miejskiego, Yaris drugiej generacji jest bardzo dobrym wyborem. W raporcie Dekry z 2010 roku mały "japończyk" uzyskał bardzo dobre opinie. Korzystały także z niego ośrodki WORD, w których te samochody robiły astronomiczne przebiegi. To świadczy o bardzo wysokiej niezawodności Yarisa, ale sprawia, że egzemplarze używane, nawet z dużymi przebiegami trzymają cenę. Za modele z rocznika 2006-2008 z benzynowymi motorami 1.3 VVT-i trzeba zapłacić 19-20 tys. zł. Diesle 1.4 są nieco tańsze, ale bardzo często są mocno wyeksploatowane, bowiem pochodzą z flot.

Na pochwałę zasługuje praktyczne wnętrze Yarisa, a także szeroka możliwość zmiany ustawienia tylnej kanapy - dzięki temu kufer może liczyć 270, 363 lub nawet 1085 litrów. Większość egzemplarzy małej Toyoty jest też dobrze wyposażonych, w standardzie oferowano radio z CD, wspomaganie kierownicy i ABS. Bogatsza wersja Luna miała klimatyzację. Trzecia w hierarchii była odmiana Sol z kierownicą obszytą skórą, sterowaniem radia z kierownicy i dwupoziomową regulacją kolumny kierowniczej. Luksusowa wersja Prestige to rzadkość.

Wadami Yarisa II mogą być kiepskie materiały wykończeniowe i mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów w skrzyni manualnej. Przekładnia zautomatyzowana także boryka się z problemami natury mechanicznej. Z dwojga złego lepiej wybrać tradycyjny "manual". Małą Toyotę męczą zazwyczaj drobne usterki takie, jak awarie mechanizmu podnoszenia szyb, siłowniki tylnej klapy czy uszkodzenia czujników ABS-u. Poważnych usterek właściciel zadbanego egzemplarza zaznać nie powinien.

Toyota Yaris II - zalety i wady

plus praktyczne nadwozie, szczególnie w 5-drzwiowym wariancie

plus bardzo niska awaryjność

plus niskie koszty eksploatacji

minus przeciętne materiały wykończeniowe

minus mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów

minus wysoka cena kupna

Volkswagen Golf Variant 4Motion Volkswagen Golf Variant 4Motion

Volkswagen Golf V (2003-2008)

Golf to król królów. Najlepiej sprzedający się kompakt w klasie aut nowych i używanych. Jednak mimo że auto jest tak popularne, ma także wielu przeciwników. Zostawmy jednak dywagacje i skupmy się na faktach. Za 20 tys. zł rynek używanych oferuje nam egzemplarze z rocznika 2004-2008.

Miażdżącą przewagę mają popularne diesle 1.9 TDI. Jednostka jest oszczędna i stosunkowo trwała, ale jeśli wcześniej była niewłaściwie eksploatowana (kiepskiej jakości paliwa, ostra jazda na zimnym silniku, niechłodzenie turbiny po dłuższej jeździe), będzie studnią bez dna. A egzemplarzy zadbanych jest jak na lekarstwo. Przebiegi rzędu 200-250 tys. km to norma, w mniejsze radzimy nie wierzyć. Należy wystrzegać się jednostek 2.0 TDI PD (z pompowtryskiwaczami) - pękają tam bloki, notorycznie psują się wtryski oraz pompa oleju.

Jeśli chodzi o jednostki benzynowe warto zwrócić uwagę na starą, ale bardzo trwała jednostkę 1.6 o mocy 100 KM. Golf z tym silnikiem nie jest demonem prędkości, ale za to nie psuje się i bardzo dobrze współpracuje z gazem LPG. Silniki z bezpośrednim wtryskiem FSI i TSI to niestety niewypał. Te jednostki są bardzo czułe na paliwo, a także pojawiają się problemy w osprzęcie silników - pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwa.

Golf piątej generacji trochę odszedł od legendy niezawodnego VW, jaką wypracowały poprzednie generacje. Piąta odsłona prezentowała zupełnie nowy styl i o wiele nowocześniejszą technologię, ale niestety kosztem awaryjności - co ważne, tylko niektórych wersji. To jednak nie oznacza, że Golf V to zły samochód. Mnogość wariantów wyposażenia sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Poza tym, wciąż wygląda świeżo, a sprawdzony egzemplarz posłuży właścicielowi jeszcze wiele lat.

VW Golf V - zalety i wady

plus trwałe diesle 1.9 TDI i benzynowe 1.6

plus wysoka jakość wykonania

plus dobre właściwości jezdne

plus wiele dostępnych wersji wyposażenia 

minus wysokie zainteresowanie wśród złodziei

minus spore koszty utrzymania zaniedbanych egzemplarzy

Audi A4 B6 sedan fot. netcarshow.com

Audi A4 B6 (2000-2004)

Szósta generacja Audi A4, tzw. "Małysz" jest najpopularniejszą odmianą A-czwórki na polskim rynku aut używanych. Ten samochód różnił się od poprzednika nie tylko stylistyką, ale i rozwiązaniami technologicznymi. W A4 B6 było oferowanych aż 9 silników w 16 odmianach.

Wśród ogłoszeń królują diesle 1.9 TDI, najczęściej o mocy 130 KM. Tutaj sytuacja jest niemalże identyczna, jak w przypadku wcześniej opisywanego Golfa. Trzeba się nieźle naszukać, żeby znaleźć dobry egzemplarz. Wiele z nich przejechało kilkaset tysięcy kilometrów i może mieć za sobą wypadkową przeszłość. Mimo wszystko, spośród wszystkich silników Diesla, jednostki 1.9 TDI są najlepsze. Mają niezłą dynamikę, są podatne na elektroniczne przeróbki i mało palą. Jeśli są w przyzwoitym stanie, będą cierpieć jedynie na typowe dolegliwości diesli VW - pompowtryski, turbo i koło dwumasowe. Wystrzegaj się awaryjnego motoru 2.5 TDI!! Zacierają się tam wałki rozrządu, często też awariom ulega turbosprężarka.

Z silnikami benzynowymi większych kłopotów nie ma. W silnikach 1.8 T może jedynie dojść do zbyt szybkiego zużycia cewek zapłonowych, te jednostki lubią też pić olej. Za najtrwalszy silnik benzynowy uchodzi jednostka 2.4 V6 o mocy 170 KM, który dobrze toleruje też instalację LPG. Dla głodnych wrażeń godny polecenia jest motor 3.0 o mocy 220 KM, z którym A4 przyspiesza do setki w 7 sekund. Jednostkę 4.2 V8 pomijamy, bo nie mieści się ona w naszym budżecie.

Jak każde Audi, tak samo tutaj jakość materiałów wykończeniowych jest na najwyższym poziomie. Kabina nawet mocno eksploatowanych egzemplarzy wygląda świeżo. A4 B6 boryka się z awariami immobilisera i klimatyzacji. Z poważniejszych usterek warto wymienić luzy w układzie kierowniczym, które na naszych drogach mogą pojawić się dość prędko. Z przodu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, które bardzo dobrze tłumi nierówności. Wada? Kosztowna wymiana, komplet może kosztować nawet 1200 zł.

A-czwórka to dobry wybór dla kogoś, kto szuka solidnie wykonanego, komfortowego auta o niemałym prestiżu. A to wszystko za przyzwoite pieniądze.

Audi A4 B6 - zalety i wady

plus prestiż z posiadania auta z "czterema okręgami" w logo

plus wysoka jakość wykonania

plus komfort jazdy

minus wysokie zainteresowanie wśród złodziei

minus kosztowne naprawy zawieszenia

minus koszmarnie awaryjne diesle 2.5 TDI i skrzynie Multitronic

BMW Serii 5 E39 fot. netcarshow.com

BMW Serii 5 E39

Niektórzy mówią, że to jedna z ostatnich, niezawodnych BMW Serii 5. Jest w tym trochę prawdy, ale E39 boryka się też z pewnymi problemami. Według raportu otomoto, Seria 5 zajmuje 7. miejsce w rankingu najczęściej wyszukiwanych modeli. Bardziej popularny jest następca, czyli E60, ale za pieniądze z naszego budżetu nie dostaniemy sztuki wartej polecenia.

Jeśli chodzi o silniki Diesla w "piątce" występowały 4 jednostki: 520tds, 520d, 525d i 530d. Dwie pierwsze występowały dość rzadko i ze względu na wysoką awaryjność (525tds), kiepskie osiągi (520d), lepiej ich unikać. Dwie ostatnie propozycje to motory sześciocylindrowe o pojemności 2,5 (525d) i 3,0 (530d). Moc wahająca się pomiędzy 163-193 KM wystarcza do dynamicznej jazdy, a silnik przy okazji mało pali. Jeśli jednak komuś ta moc nie wystarcza, może zainwestować w chiptuning. Motor pracuje na łańcuchu rozrządu, który jest niemal nieśmiertelny.

Z silników benzynowych mamy do dyspozycji tylko motory R6 i V8. "Ośmiocylindrówki" radzimy pominąć, bo dużo palą i ich naprawy są kosztowne. Z motorów sześciocylindrowych warto wymienić te o pojemności 2.5, 2.8 i 3.0. Nie mają one poważniejszych wad, jedynie trzeba pilnować szczelności i stanu układu chłodniczego. Mocne "benzyniaki" lubią się przegrzewać.

Niestety na tej niemieckiej doskonałości jest jedna rysa - elektryka i elektronika. Mimo że E39 to model jeszcze sprzed epoki, gdy BMW montowało tony kabli do swoich modeli, ale już tutaj zaczynają się kłopoty. Od czujników temperatury w automatycznej klimatyzacji, przez czujniki poduszek powietrznych oraz poziomowania ksenonów po czujniki ABS. Lubią się psuć też podnośniki szyb i zestaw wskaźników, a ekrany dosyć szybko wypalają się.

Za 20 tys. zł kupimy egzemplarz po faceliftingu (po 2001) z bardzo bogatym wyposażeniem i najczęściej kombi. Przy rodzinnej odmianie warto zwrócić uwagę na korozję dolnej części tylnej klapy i wadliwy mechanizm automatycznego jej podnoszenia. NIVO - czyli samopoziomujące się zawieszenie w wersjach kombi też lubi szwankować. Naprawa może pochłonąć nawet kilka tysięcy zł.

BMW Serii 5 E39 to niezły pomysł na elegancką limuzynę lub rodzinne kombi, okraszone mianem premium. Docenimy w niej wysoką jakość wykonania, ponadprzeciętne właściwości jezdne i wyposażenie, jak w aucie o wiele droższym. Niektórym może doskwierać brak praktycznych schowków lub niewystarczająca dla niektórych przestrzeń w kabinie, ale taka jest już cecha aut z Monachium.

BMW Serii 5 E39 - zalety i wady

plus bardzo dobre właściwości jezdne

plus mocne, oszczędne i niezawodne silniki sześciocylindrowe

plus dobre proporcje ceny do jakości

minus awaryjne układy elektryczne i elektroniczne

minus dość delikatne zawieszenie wielowahaczowe

minus niechlubna opinia znajomych o "wiejskich beemkach"

Peugeot 407 Coupe Peugeot 407 Coupe

Peugeot 407 Coupe (2006-2010)

To nasza "odstrzelona" propozycja w kategorii aut sportowych, choć tutaj sport ogranicza się tylko do atletycznej sylwetki. Pod względem prowadzenia i doznań z jazdy to raczej auto typu GT. Na rynku używanych dominuje odmiana z 2,7-litrowym dieslem V6. Mieliśmy do czynienia z "407" Coupe kilka lat temu i byliśmy zachwyceni.

Silnik jest mocny (240 KM), oszczędny (średnio 8,5 l/100 km), ma bardzo wysoką kulturę pracy i doskonale wpasowuje się w charakter "407". Diesel V6 jest bardzo trwałą jednostką, ale niestety do czasu. Jest wrażliwy na paliwo (często psują się wtryskiwacze), awaryjne są też koła dwumasowe. Użytkownicy skarżą się na zapychające zawory EGR i filtry DPF. Za 20 tys. zł znajdziemy egzemplarz z 2006-2007 roku z przebiegiem ok. 200 000 km, a przynajmniej tyle widnieje w ogłoszeniach.

Z jednostek benzynowych warto polecić motor 3.0 V6. W pierwszej kolejności szukajmy egzemplarzy z manualną skrzynią, później z "automatem". Nie chodzi tu o kwestie usterkową, ale raczej o wrażenia z jazdy. Skrzynia automatyczna bardziej myśli niż zmienia biegi. Silniki benzynowe nie cierpią na poważne usterki. Boisz się o spalanie? W trasie 10, w mieście 15 litrów - jak na 3-litrowe V6 to norma.

Peugeot 407 to typowy "francuz". Elektronika nie lubi wilgoci, której w naszym klimacie jest sporo. Nieprawidłowo zmontowane elementy w autach powypadkowych mogą powodować niekończące się problemy. "407" jest bardzo komfortowa - to zasługa skomplikowanej konstrukcji zawieszenia (trójkątne wahacze poprzeczne z przodu i oś wielowahaczowa z tyłu). Niestety, na polskich drogach ta konstrukcja szybko się poddaje, a naprawa całego przedniego zawieszenia może kosztować kilka tysięcy złotych.

Powypadkowe egzemplarze Peugeota 407 Coupe będą kosztowne i spędzą właścicielowi sen z powiek. Jednak jeśli uda nam się znaleźć dobry egzemplarz, szczególnie z 2,7-litrowym dieslem HDi, piękne coupe będzie cieszyło nie tylko oko, ale i kieszeń, a kierowca będzie mógł rozkoszować się komfortową jazdą przez lata.

Peugeot 407 Coupe - zalety i wady

plus piękna, wyróżniająca się sylwetka

plus komfortowe zawieszenie

plus wygodne wnętrze

plus dynamiczny i oszczędny diesel 2.7 HDi V6

minus zaniedbany egzemplarz będzie studnią bez dna

minus kiepska jakość niektórych elementów wnętrza

minus mało miejsca na tylnej klapie

Mercedes W124 Coupe

Mercedes W124

Ostatnim autem w naszym zestawieniu jest klasyk, którym Mercedes W124 już niemal jest. Najstarsze egzemplarze można rejestrować na "żółtych tablicach". Okrzyknięty najtrwalszym autem świata W124 osiąga w tej chwili najniższe ceny i teraz jest najlepszy moment na jego zakup. Najbardziej wartą uwagi są odmiany coupe i sedan. Kombi są mocno wyeksploatowane, a kabriolety to unikat - poza naszym budżetem.

Na rynku aut używanych najczęściej występują wersje coupe z 3- lub 3,2-litrowymi silnikami R6. Moc waha się od 180 do 220 KM. Najbardziej polecamy najmocniejszy wariant, który wyróżniają osiągi 8,0 s do 100 km/h (ze skrzynią manualną). Ogólnie wszystkie 6-cylindrowe motory są chwalone za pancerną wręcz trwałość. O wysokim spalaniu nie wspominamy, bo to norma w takich jednostkach. Dobrze znoszą gaz LPG, ale do W124 to po prostu nie wypada, kupujemy przecież klasyka do jazdy odświętnej, nie do nabijania kilometrów. Diesle - mimo że bardzo dobre - pomijamy, bo w tej cenie możemy sobie pozwolić na bardziej ekskluzywną odmianę benzynową.

Wadą W124 jest korozja, która pojawia się na nadkolach, w okolicach listew ozdobnych i anteny oraz na tylnej klapie bagażnika – to wina nieocynkowanego nadwozia. Należy zwracać też uwagę na wycieki ze skrzyni biegów, pokrywy zaworów oraz tylnego mostu. Czasami mechanizm różnicowy potrafi huczeć. Ze względu na spory wiek tych Mercedesów, awariom może ulec także elektronika, której na szczęście za wiele nie ma. I na tym tak naprawdę kończą się wady tego modelu.

Mercedes W124, szczególnie w odmianie coupe to bardzo dobra lokata kapitału. W tej chwili ceny osiągnęły najniższy poziom, teraz powinny tylko rosnąć. To jedno z kilku aut, na których można nieźle zarobić. Jeśli chcemy, żeby wartość naszego egzemplarza szybko rosła, szukajmy takiego z pewną historią, najlepiej od pierwszego właściciela. O dziwo takich egzemplarzy jest wiele. Za 20 tys. zł kupimy sztukę w bardzo dobrym stanie, do ewentualnych, niewielkich poprawek. Komfort i prestiż w cenie!

Mercedes W124 - zalety i wady

plus pancerna trwałość

plus ponadczasowa elegancja

plus komfort podróżowania

minus duża podatność na rdzę

minus w wielu wersjach ubogie wyposażenie - szyby na "korbę", brak klimatyzacji

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Polędwicę auta i przy każdym piszecie tylko o wadach i problemach? O co tu chodzi?
    ~Funky, 2016-11-29 11:04:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij