Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jazda z przyczepą - jak robić to bezpiecznie

Budowa domu, remont lub przeprowadzka to sytuacje, w których bagażnik auta zwykle okazuje się za ciasny. Możesz go „powiększyć”, podpinając przyczepę. Zobacz, jak z nią jeździć.  

Michał Hutyra 2016-04-05
Range Rover z przyczepą Airstream

Nie trzeba być fanem caravaningu, żeby zamontować w samochodzie hak holowniczy. Przyda się też, gdy trzeba przewieźć rower, narty albo przetransportować ponadwymiarowy ładunek, który nie zmieści się w bagażniku. Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą bez ograniczeń ciągnąć lekkie przyczepy. Niestety tego, jak z nimi jeździć nie uczy się na kursach na prawo jazdy. Kierowcę poruszającego się zestawem samochód plus przyczepa obowiązują inne limity prędkości. W mieście jest to standardowe 50 km/h, natomiast poza terenem zabudowanym nie wolno przekraczać 70 km/h. Na drogach ekspresowych i autostradach maksymalna prędkość to 80 km/h.  

Ważne są kilogramy

Jeśli masz prawo jazdy kat. B możesz poruszać się pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t. Jest wyjątek od tej reguły – jeśli ciągniesz lekką przyczepę o DMC 750 kg (jeśli masz wpis w prawie jazdy „par. 96”, możesz ciągnąć przyczepę inną niż lekka), wolno Ci kierować zespołem pojazdów o masie 4250 kg. Z prawem jazdy kat. E możesz prowadzić zestaw pojazdów o masie nawet 7 ton. Możliwości techniczne pojazdu określają zapisy w rubrykach O1 i O2. Pierwsza informuje o maksymalnej masie przyczepy z hamulcem najazdowym, druga – o masie przyczepy bez hamulca.  

Jazda z przyczepą

1. Dokumenty

Zanim wyruszysz w drogę, sprawdź, jak ciężką przyczepę możesz holować. Trzeba porównać dane w dowodach rejestracyjnych samochodu i przyczepy (przede wszystkim dopuszczalne masy pojazdów) i skonfrontować to z uprawnieniami wynikającymi z zapisów w prawie jazdy.  

Jazda z przyczepą

2. Podpinanie naczepy

Najlepiej zrobić to z pomocnikiem – do dyszla przyczepy podjedź najbliżej jak to możliwie, nie ryzykując uszkodzenia zderzaka. Po podpięciu przyczepy upewnij się, że blokada na dyszlu „zaskoczyła”. Załóż stalową linkę zabezpieczającą i podepnij elektrykę. Na koniec sprawdź, czy działa oświetlenie przyczepy.  

Jazda z przyczepą

3. Załadunek

Ważne jest jak najbardziej równomierne rozłożenie ciężaru w przyczepie. Zbyt ciężki ładunek po stronie dyszla nadmiernie obciąży hak. Duży ciężar z tyłu przyczepy sprawi, że samochód będzie się prowadził mniej stabilnie i wpadał w niebezpieczne kołysanie wzdłużne.  

Jazda z przyczepą

4. Manewrowanie

Podczas jazdy do przodu przyczepa podąża śladem samochodu. Jazda „po kwadracie” jest zbędna. Największą trudność sprawia cofanie. Aby przyczepa pojechała w lewo, kierownicą należy kręcić w stronę przeciwną, czyli w prawo. Kiedy „złamie się” przyczepę, kierownicą też trzeba kręcić w lewo.  

Jazda z przyczepą

5. Na trasie

Przyczepa zwiększa masę samochodu, czasem niemal dwukrotnie. Czuć to szczególnie podczas przyspieszania oraz wyprzedzania – manewr ten wymaga więcej czasu i miejsca. Hamulce pracują pod znacznie większym obciążeniem, szczególnie gdy przyczepa nie ma hamulca najazdowego.  

Jazda z przyczepą

6. Ciężar kosztuje

Jeśli łączna masa auta i przyczepy przekracza 3,5 t, to za poruszanie się drogami krajowymi, ekspresówkami i autostradami trzeba płacić. Potrzebne jest urządzenie viaBOX (kaucja 120 zł). Opłatę wnosi się z góry (kalkulator na stronie www.viatoll.pl). Koszt przejazdu 1 km zależy od typu drogi i normy emisji spalin auta.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij