Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Kiedy sprzedać używany samochód

W jakim momencie rozstać się z osobowym autem, żeby wziąć za niego jeszcze sensowne pieniądze? Najlepiej wtedy, gdy samochód ma od pięciu do siedmiu lat – niezależnie od tego, czy kupiłeś go jako nowy czy używany.  

Jacek Dobkowski 2014-10-22
Kupujemy samochód

Chcesz spokojnie pojeździć kilka lat samochodem, a potem go sprzedać. Ale uważaj, żeby nie okazało się, że Twoja ponad 10-letnia Toyota Corolla czy Ford Mondeo są warte tylko 10 tys. zł z ogonkiem i na tanie nowe auto – takie jak Hyundai i10, czy Fiat Panda – musisz dołożyć ponad 20 tys. zł.

Według analityków rynku z Eurotaxu i Info-Eksperta, tempo spadku wartości samochodu zależy od wielu czynników, głównie od ceny zakupu, segmentu, marki, rodzaju silnika, wersji nadwoziowej i wyposażenia, a także zmian modelowych i przebiegu. Duże znaczenie ma też sposób i warunki użytkowania auta oraz jego historia.

Jeżeli kupiłeś auto nowe lub prawie nowe, wykorzystaj jego gwarancję, najczęściej 2-3-letnią, ale bywa, że trwa ona 5 (Hyundai), a nawet 7 lat (Kia). Zazwyczaj po tej 2-3-letniej gwarancji przez pewien czas nic złego się nie dzieje, kosztowniejsze awarie pojawiają się po kilku kolejnych latach. Dlatego wiek do 7 lat można przyjąć za graniczny okres spokojnej eksploatacji. Za 5-7-letni samochód uzyskasz satysfakcjonującą cenę. Później rosną koszty awarii, które mogą stanowić jedną czwartą czy jedną trzecią wartości starszego auta. Ba, nawet likwidacja niewielkiej stłuczki, przy braku AC, będzie rodziła pytanie o sens dalszego utrzymywania starszego pojazdu. Np. naprawa po kolizji 10-letniej Toyoty Yaris Verso, wartej 10 tys. zł, kosztowała ok. 4 tys. zł, przy wykorzystaniu części nieoryginalnych, dobrej jakości, w porządnym warsztacie.

Jeśli kupiłeś auto używane, na przykład 3-letnie, także trzymaj się 5-7-letniego okresu eksploatacji. Tak jak w wypadku samochodu nowego – stosunkowo niewiele stracisz i nie będziesz wydawał grubych tysięcy na naprawy.

Co ma wpływ na cenę?

Cena zakupu
Podstawowy element. Im samochód droższy w momencie zakupu i z wyższego segmentu, tym szybciej traci na wartości, szczególnie nowy. Auta z tańszych i popularniejszych segmentów (miejskie i kompaktowe) tracą znacznie wolniej na wartości od samochodów z wyższych i mniej popularnych segmentów.

Opinia o marce
Nadal produkty japońskie i niemieckie są utożsamiane z gwarancją jakości i bezawaryjnością. Osiągają one zazwyczaj wyższe wartości na rynku wtórnym niż auta innych marek. A wśród niemieckich są bardziej cenione, np. Volkswagen, i mniej, czyli Opel i Ford (te dwie tak naprawdę należą do amerykańskich koncernów).

Silnik
W ostatnim czasie, z powodu rosnących cen oleju napędowego, jednostki wysokoprężne straciły na atrakcyjności w porównaniu z silnikami benzynowymi. W tym wypadku liczą się osobiste preferencje kupującego. Nadal jednak auta z silnikami o większych pojemnościach tracą wartość szybciej. Atutem nie jest też instalacja gazowa – modele benzynowe z LPG tracą więcej na wartości niż benzynowe. Na rynku wtórnym samochody z już założonym gazem nie są poszukiwane. Dla wielu potencjalnych kupców gaz stanowi dodatkowe obciążenie przy serwisowaniu pojazdu.

Funkcjonalność nadwozia
Modele z najbardziej funkcjonalnym nadwoziem, czyli kombi i pięciodrzwiowe hatchbacki, tracą najmniej na wartości.

Wyposażenie dodatkowe
Traci na wartości znacznie więcej niż samo auto. Jeżeli więc kupujesz nowy samochód, dobrze się zastanów nad inwestycją w opcje. Egzemplarz lepiej wyposażony będzie łatwiej odsprzedać, ale nie oznacza to automatycznie uzyskania wyższej ceny. No i należy liczyć się z opinią, że im bardziej zaawansowany technicznie model, tym więcej elementów wyposażenia ulegnie szybszemu zużyciu.

Zmiana modelu
W momencie decyzji o sprzedaży pojazdu powinieneś zwrócić uwagę, w której fazie życia znajdują się Twoje cztery kółka: wprowadzenie na rynek, okres sprzedaży, przed czy po liftingu, czy schodzenie z rynku. Najmniej korzystnym do sprzedaży momentem jest okres wycofywania modelu z rynku.

Przebieg
Zawsze mniej warte są auta o ponadstandardowym przebiegu. Prawidłowość jest taka, że im młodsze auto, z wyższego segmentu, z większym silnikiem (zwłaszcza dieslem), tym więcej kilometrów rocznie powinno przejechać. Przykładowo siedmioletni Fiat Panda 1.2 winien mieć na liczniku 87 600 km, siedmioletni Ford Focus II 1.6 – 114 600 km, natomiast siedmioletni Mercedes S 320 CDI aż 181 500 km (dane: Eurotax). Wszystko OK, ale ponieważ żyjemy w Polsce, masz mniejsze szanse korzystnej sprzedaży auta z „2” z przodu, czyli o przebiegu ponad 200 000 km. Niestety, wielu nabywców woli mieć licznik cofnięty przez oszustów do 150 tys. km na przykład z 400 tys. km, niż uczciwe, realne 200 tys. km.

Liczba właścicieli
Auto od pierwszego posiadacza w większości bez trudu znajduje nabywcę.

Auta najmniejsze i małe
Auta najmniejsze są najtańsze na rynku, ich wartość spada w dosyć wolno (45% po 3 latach). Spadek wartości aut z dieslami jest taki sam jak z silnikami
benzynowymi. Wolny spadek oznacza małą stratę, nawet przy szybkiej odsprzedaży. Wśród aut małych (spadek 45,9%) też w ofercie dominuje
silnik benzynowy. I tu szybka sprzedaż nie powoduje
dużych kosztów.

(Ceny zaznaczone na żółto pokazują okres, w którym najkorzystniej sprzedać auto.)

Fiat Pand a 1.2 Active, 54 KM
Nowy - 36 000 zł
3 lata - 16 150 zł
5 lat - 12 750 zł
7 lat - 10 250 zł

Opel Corsa D 1.4 Enjoy 90 KM; hatchback 3d
Nowy - 47 400 zł
3 lata - 25 500 zł
5 lat - 20 200 zł
7 lat - 16 200 zł

Skoda Fabia 1.2 TSI Classic 85 KM; hatchback 5d
Nowy - 40 400 zł
3 lata - 23 400 zł
5 lat - 17 050 zł
7 lat - b.d.

VW Polo IV 1.4 Trendline 80 KM; hatchback 5d
Nowy - 41 100 zł
3 lata - b.d.
5 lat - 20 350 zł
7 lat - 17 200 zł

Kompakty
Najpopularniejsza klasa wtórnego rynku, rodzinna jak najbardziej. Aktualnie widoczny spadek zainteresowania silnikami wysokoprężnymi. Nic dziwnego,
skoro olej napędowy bywa nawet droższy niż bezołowiowa, a diesel jest zawsze droższy na rynku. Niezależnie od tego, stosunkowo wysokie koszty
zakupu auta powinny raczej zniechęcać do szybkiej odsprzedaży.

Kia Cee’d I 1.6 Comfort 122 KM; hatchback 5d
Nowy - 49 000 zł
3 lata - 28 150 zł
5 lat - 21 400 zł
7 lat - 17 300 zł

Opel Astra III 1.6 Enjoy 115 KM ; hatchback 5d
Nowy - 65 800 zł
3 lata - 30 800 zł
5 lat - 23 600 zł
7 lat - 19 250 zł

Renault MÉgane III 1.9 dCi Dynamique 130 KM; hatchback 5d
Nowy - 74 500 zł
3 lata - 36 050 zł
5 lat - 26 300 zł
7 lat - b.d.

Skoda Octavia II 1.6 Active/Classic 102 KM; liftback
Nowy - 60 700 zł
3 lata - 32 950 zł
5 lat - 26 850 zł
7 lat - 19 350 zł

VW Golf V 1.9 TDI Trendline 90 KM ; hatchback 5d
Nowy - 66 500 zł
3 lata - b.d.
5 lat - 27 850 zł
7 lat - 23 150 zł

Ford Focus II 1.6 Trend 100 KM; hatchback 5d
Nowy - 60 200 zł
3 lata - 31 650 zł
5 lat - 25 500 zł
7 lat - 20 400 zł

Klasa średnia
Segment popularny na rynku samochodów używanych, chociaż dominują pojazdy importowane, głównie z silnikami Diesla. Przeważają zdecydowanie niemieckie marki cieszące się od lat stałym, dużym zaufaniem nabywców. W naszych warunkach to segment rodzinny i zarazem o sporym już prestiżu. Duży spadek wartości powinien zachęcić do dłuższej eksploatacji.

Audi A4 2.0 TDI, 120 KM; sedan
Nowy - 126 000 zł
3 lata - 69 100 zł
5 lat - 52 900 zł
7 lat - b.d.

BMW 320d E90 177 KM; sedan
Nowy - 144 500 zł
3 lata - 72 300 zł
5 lat - 52 300 zł
7 lat - 37 350 zł

Toyota Avensis II 2.0 D-4D Luna 126 KM; sedan
Nowy - 88 400 zł
3 lata - 53 400 zł
5 lat - 43 200 zł
7 lat - 28 350 zł

VW Passat 2.0 Trendline 110 KM; sedan
Nowy - 88 600 zł
3 lata - 43 300 zł
5 lat - 32 750 zł
7 lat - 26 300 zł

Klasa średnia wyższa
Samochody drogie, o dużym spadku wartości, jako nowe dostępne dla nielicznych. Nie można określić dobrego okresu do ich sprzedaży, częściej decydują indywidualne upodobania właściciela. Tu jeszcze bardziej niż w klasie średniej liczą się marki niemieckie, czyli w praktyce wielka trójka, alfabetycznie: Audi, BMW, Mercedes, który wciąż ma największy prestiż.

Audi A6 2.0, 136 KM; sedan
Nowy - 150 000 zł
3 lata - 76 600 zł
5 lat - 56 000 zł
7 lat - 34 500 zł

BMW 530d E60 197 KM; sedan
Nowy - 205 000 zł
3 lata - 105 000 zł
5 lat - 74 900 zł
7 lat - 52 600 zł

Mercedes E 220 CDI W211 136 KM; sedan
Nowy - 174 500 zł
3 lata - 92 300 zł
5 lat - 61 900 zł
7 lat - 48 500 zł

Samochody luksusowe
Auta prestiżowe, duży spadek wartości często nie ma znaczenia dla właściciela. O sprzedaży bardzo często decyduje pojawienie się następcy użytkowanego modelu. Auta tego segmentu potwierdzają zasadę, że im model droższy w momencie zakupu w salonie, tym szybciej traci na wartości. Auta niemieckie występują w tej klasie w przytłaczającej większości.

Mercedes 320 CDI 235 KM (W221)
Nowy - 315 000 zł
3 lata - b.d.
5 lat - 124 000 zł
7 lat - 96 600 zł

Zależy od stanu
Nieważny rocznik, liczy się przede wszystkim kondycja auta. Dotyczy to samochodów kilkunastoletnich i starszych. Zadbany egzemplarz np. BMW serii 3 E36 może kosztować kilka razy więcej niż zapuszczony i wyraźnie niedoinwestowany. Ale nie tylko notowania starych aut tak zależą od stanu technicznego. Podobnie może (ale nie musi) dziać się z pojazdami z drugiego krańca rynkowej atrakcyjności, na przykład z kilkuletnimi modelami sportowymi. Poza tym różnice w cenach między sąsiednimi rocznikami sportowych aut mogą być zaskakująco małe, jeśli oczywiście trzymać się notowań z katalogów. Eurotax podaje, że np. Porsche 911 Turbo o mocy 480 KM z rocznika 2008 powinno kosztować 268 700 zł, natomiast z 2007 r. – 267 500 zł. Nie warto więc pozbywać się pięcioletniego 911 Turbo, skoro sześcioletnie jest tylko symbolicznie tańsze.

Minivany
Samochody typowo rodzinne i dosyć popularne. Przekonują funkcjonalnością. Spadek wartości na średnim rynkowym poziomie. Aut niemieckich jest sporo (Volkswagen Touran, Opel Zafira), ale także francuskich (Citroën Xsara Picasso, Renault Scénic). Wysokie ceny zakupu – wyższe niż kompaktów – powinny wydłużyć okres eksploatacji przez pojedynczego właściciela.

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi SX, 90
Nowe - 71 700 zł
3 lata - 26 000 zł
5 lat - 19 000 zł
7 lat - 14 250 zł

VW Touran 1.9 TDI Trendline 105 KM
Nowe - 80 900 zł
3 lata - 40 100 zł
5 lat - 31 150 zł
7 lat - 24 900zł

SUV-y/terenowe
Segment coraz popularniejszy i modniejszy. Małe SUV-y mają najmniejszy spadek wartości na rynku! Po 3 latach procentowo tracą mniej nawet niż najmniejsze auta! Procentowo, bo strata w złotówkach na SUV-ie będzie przecież kilka razy wyższa niż w wypadku Fiata Pandy. Były i są drogie jako nowe w salonach, ale duży popyt na rynku wtórnym ułatwia osiąganie wysokiej ceny.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Laredo, 190 KM
Nowy - 200 000 zł
3 lata - 85 200 zł
5 lat - 61 600 zł
7 lat - 44 900 zł

Toyota RAV 4 III 2.0 Luna 4x4 158 KM
Nowy - 98 900 zł
3 lata - 61 500 zł
5 lat - 52 700 zł
7 lat - 43 400 zł

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Masz kilkuletnie auto i myślisz o sprzedaży, ale nie wiesz czy to dobry moment? Zobacz nasze porównanie starszych modeli, wskażemy Ci, kiedy najbardziej opłaca się go sprzedać.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-22 16:35:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij