Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Kontrolki od hamulców

O tym, co boli układ hamulcowy dowiadujesz się albo z kontrolek na desce rozdzielczej, albo próbują Ci coś powiedzieć dźwięki z okolic kół podczas hamowania. Warto wiedzieć, co najważniejszy układ w aucie ma do zakomunikowania.  

2015-01-02
Kontrolka ABS

 

Układ zapobiega buksowaniu kół. Jeśli podczas ruszania na śliskiej nawierzchni zbyt mocno będziesz wciskał gaz, na desce rozdzielczej zacznie mrugać pomarańczowa kontrolka, informująca o działaniu systemu ASR lub TC (kontrola trakcji); ten ostatni ingeruje w działanie hamulców i sterowanie silnikiem. 
   
Układ stabilizacji toru jazdy (różnie nazywany przez producentów – ESP, VSC, DSC) wykorzystuje hamulce do utrzymania samochodu na właściwym torze jazdy. Zadaniem systemu jest nie dopuścić do poślizgu lub zdławić go w zarodku. Jeśli kontrolka ESP mruga w czasie jazdy, noga z gazu. 
   
Ten symbol informuje o ilości płynu hamulcowego w zbiorniku. Przy prawidłowym stanie czerwona kontrolka gaśnie natychmiast po uruchomieniu silnika. Jeśli nie, poziom płynu jest zbyt niski. Przyczyn może być wiele, każda jest poważna. Mogą to być mocno zużyte tarcze i klocki, ewentualnie nieszczelność (miękki pedał hamulca). Nie wolno kontynuować jazdy. W niektórych autach kontrolka ta informuje także o użyciu hamulca postojowego. 
   
Nie wszystkie marki stosują osobny wskaźnik informujący o użyciu hamulca postojowego. Lampka gaśnie, a w zasadzie powinna, kiedy go zwolnisz. Jeżeli tak się nie stanie, przyczyną może być zapieczona linka hamulcowa albo uszkodzony czujnik znajdujący się przy rękojeści hamulca. W obu przypadkach jazda jest wykluczona.
   
Kontrolka w kolorze żółtym. Kilka sekund po uruchomieniu silnika powinna zgasnąć. Jeśli się świeci, oznacza uszkodzenie elektryczne (czujnik, przewód) lub hydrauliczne (obniżony poziom płynu hamulcowego). Najczęściej występującą usterką jest awaria czujnika znajdującego się przy jednym z kół. Koszt naprawy takiej awarii – od 100 zł wzwyż. 
   
Czujnik zużycia klocków hamulcowych to standard w większości współczesnych samochodów. Najczęściej stosuje się go przy lewym przednim kole, w samochodach luksusowych i sportowych – także przy lewym tylnym kole. Kiedy na tablicy przyrządów rozbłyśnie ten symbol, nie wpadaj w panikę. Możesz jeszcze jeździć, bo klocki wystarczą na około 2000 kilometrów. W zależności od modelu samochodu, czujnik występuje osobno lub jest na stałe zespolony z klockiem. 
   

 

Płyn hamulcowy
Ma wysoką temperaturę wrzenia (do 350 oC), jego głównym składnikiem jest glikol, zawiera też dodatki antykorozyjne. Właśnie glikolowi płyn zawdzięcza wysoką odporność na zmianę temperatur oraz na wysoką temperaturę. Niestety, glikol jest „winny” krótkiej trwałości płynu hamulcowego. Płyn powinno się wymieniać co 2 lata, a kontrolować raz do roku. Glikol ma właściwości higroskopijne, czyli łatwo wchłania wodę z otoczenia. Ta obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, co jest szczególnie niebezpieczne przy długotrwałym obciążeniu hamulców, np. podczas zjazdu ze wzniesienia. Płyn zaczyna się wtedy gotować, a pęcherzyki powietrza zapowietrzają układ hamulcowy – skuteczność hamowania spada do zera.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Problem z hamulcami? Nie wiesz jaka jest przyczyna? Dowiesz się tego z kontrolek na desce rozdzielczej.</p><br /><br /><a href="/porady/porady-hamulce-kontrolki,18693,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-02 16:19:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij