Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ładowanie akumulatora - zasady, które warto znać

Gdy akumulator odmówi posłuszeństwa stajemy przed widmem wymiany lub w najlepszym przypadku będziemy musieli go naładować. Radzimy jak przeprowadzić poprawnie ładowanie akumulatora, oto kilka zasad, które warto sobie przyswoić.

2016-08-11
Auto po zimie

Akumulator to "magazyn" energii, która w dzisiejszym samochodzie jest niezbędna do zasilania wielu urządzeń elektrycznych, podzespołów elektronicznych i modułów sterujących. Nadal jednak główną rolę akumulator pełni przy uruchamianiu silnika. Jeśli nasz "magazyn energii elektrycznej" jest sprawny, to bez problemów przetrwa od 50 do 60 rozruchów silnika pod rząd. Gdy urządzenie jest prawidłowo eksploatowane to jego żywotność oblicza się na 10 lat.

Oznaczenia akumulatora

Jeśli Twój akumulator nie nadaje się do ponownego naładowania i stoisz przed koniecznością zakupu nowego urządzenia, to podsuwamy Ci receptę na co zwrócić uwagę przed zakupem. Po pierwsze ważne jest aby stosować się do zaleceń i wymagań producenta i odpowiednio dobrać pojemność akumulatora. Zakup urządzenia o niedostatecznej pojemności sprawi, że ten będzie przeładowany, zaś przy zbyt dużej niedoładowany. Należy również zwrócić uwagę na prąd rozruchowy - im większy tym lepiej.

Jak czytać oznaczenia na akumulatorze? Oto przykład:

12V 560 409 054
540A 60Ah 
0 092 S40 040

  • 12 V - oznaczanie standardowego napięcia w akumulatorach stosowanych w samochodach osobowych
  • 540A - wskazuje prąd rozruchowy, czyli jak skutecznie będzie pracował rozrusznik
  • 60 Ah - pojemność ściśle określa producent samochodu. Możesz ją zwiększyć, maks. o 10%
  • Inne symbole - to zazwyczaj numery katalogowe wraz z oznaczeniami norm, które określają pojemność.

Regularne ładowanie to gwarancja żywotności akumulatora. Proces ten odbywa się z udziałem alternatora, który im dłużej pracuje tym więcej energii wraca do "samochodowego magazynu energii". To z kolei wymaga od nas, abyśmy samochodem po prostu regularnie jeździli. Jeśli rzadko użytkujemy nasz samochód to musimy być gotowi na to, że akumulator odmówi posłuszeństwa. Wszystko przez to, że podczas postoju energia jest używana do potrzymania takich urządzeń jak np. komputer i jednostka sterująca, czy też zegar lub alarm. Gdy rzadko korzystamy z naszego samochodu to powinniśmy raz na 3-4 tygodnie podpiąć go do prostownika i podładować.

Ładowanie prostownikiem

Najbardziej powszechne i proste w stosowaniu są prostowniki automatyczne. W zależności od stanu rozładowania akumulatora, same dobierają prąd i czas ładowania. Przed podłączeniem prostownika wstrząśnij lekko akumulatorem, żeby rozmieszać elektrolit. W akumulatorach obsługowych sprawdź poziom elektrolitu. Ubytki uzupełnij wodą destylowaną.

Proces ładowania akumulatora przy użyciu prostownika najlepiej przeprowadzić poza samochodem, np. w  przydomowym garażu.

  • pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest odłączenie akumulatora i wynotowanie go z auta. Jako pierwszą odkręcamy klemę z oznaczeniem "-", jako drugą "+".
  • po wyjęciu akumulatora z pojazdu powinniśmy dokonać jego oględzin i wyczyścić go
  • następnie zacisk "+" z prostownika łączymy z zaciskiem "+" przy akumulatorze i podobnie postępujemy zaciskami "-"
  • prąd ładowania powinien wynosić 1/10 pojemności akumulatora. I tak jeśli pojemność naszego akumulatora wynosi 60 Ah, to ładujemy go prądem o wartości maksymalnej 6 A

Na czas ładowania wpływa m.in. rodzaj prostownika, stopień rozładowania akumulatora oraz wielkość i napięcie prądu. Zalecamy co jakiś czas sprawdzać czy proces ładowania odbywa się bez zakłóceń, a jeśli zauważymy intensywne bulgotanie elektrolitu to powinniśmy przerwać ładowanie. Nowoczesne prostowniki posiadają zabezpieczenie i gdy akumulator zostanie w pełni naładowany, to prostownik przełącza się w stan podtrzymania.

Akumulatory bezobsługowe

W tego typu akumulatorach nie jest konieczne uzupełnianie wody oraz pomiar gęstości, czy też poziomu elektrolitu. Takie urządzenia mają specjalny wskaźnik, który informuje nas o stopniu jego naładowania. Proces ładowania odbywa się w podobny sposób jak w akumulatorach starszego typu - nie wykręcamy korków (tych przez które dolewa się wodę destylowaną w obsługowych akumulatorach) i nie musimy dolewać elektrolitu.

Rozruch silnika przy pomocy kabli i drugiego auta

  • Dobrze podłącz kable

Gdy już znalazłeś osobę, od której będziesz mógł "pożyczyć" trochę prądu, to istotną sprawą jest kolejność podłączania kabli. Plus akumulatora rozładowanego łączymy z plusem akumulatora w aucie od którego czerpiemy prąd. Z kolei minus podłączamy z masywną częścią metalową połączoną z blokiem silnika lub z samym blokiem.

  • Odpalamy!

Następnie należy uruchomić silnik w aucie, które jest dostawcą prądu i pozostawić go na biegu jałowym. Dopiero po chwili podejmujemy próbę uruchomienia naszego samochodu. Ważne by rozrusznikiem kręcić maksymalnie przez 10 sekund. Gdy nie uda nam się "odpalić" jednostki, to ponownie należy odczekać i powtórzyć próbę

  • Teraz dobrze odłącz kable

Gdy silnik zaskoczy to kable odłączamy w odwrotnej kolejności, niż je podłączaliśmy. Nie próbujmy odpalać samochodu na tzw. pych. Może to spowodować przeskoczenie, a nawet zerwanie paska rozrządu.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij