Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.1

Maty wygłuszające: Cisza na pokładzie

Jeśli podczas jazdy na autostradzie nie słyszysz radia, nie daj sobie wmówić, że „ten typ tak ma”. Twoje auto może być dużo cichsze, a przez to bardziej komfortowe. Trzeba tylko poprawić fabrykę.  

2014-05-29
Przekrój Honda CRV z matami wygłuszającymi

Silnik, powietrze opływające auto, czy opony trące o asfalt wytwarzają hałas, który zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości jazdy. A hałas powoduje szybsze zmęczenie i obniża koncentrację. Wbrew pozorom nawet najnowsze samochody nie są pod względem wyciszenia wnętrza szczególnie dopracowane i sporo można w tej kwestii poprawić. Pomiar głośności w kabinie nieźle wygłuszonego fabrycznie auta klasy premium w czasie jazdy po autostradzie daje wynik ok. 66 dB. W kompaktach to około 70 dB, a to oznacza, że jest w nich dwa razy głośniej. Jak głośno jest w kabinie Twojego auta, możesz sprawdzić wykorzystując aplikację Sound Meter dostępną na play.google.com.

Znajdź hałas
Miejsca, przez które męczące dźwięki dostają się do kabiny to zwykle słabo wygłuszone drzwi i bagażnik, działające jak pudło rezonansowe, nadkola i komora silnika. Do tego dochodzą m.in. twardniejące z czasem uszczelki drzwi, skrzypiąca tapicerka, czy „dzwoniący” dach. Na każde z nich jest stosunkowo proste lekarstwo – materiały wygłuszeniowe w postaci pianek, czy mat bitumicznych oraz środki chemiczne. Specjaliści od akustyki potrafią zdiagnozować newralgiczne miejsca w każdym aucie i zaproponują najlepsze rozwiązanie. Czasem zamiast kompleksowego wyciszenia (w zależności od wielkości auta i rodzaju materiałów to koszt ok. 4,5-6 tys. zł), zadowalający efekt przynosi samo wyciszenie komory silnika albo drzwi, co kosztuje ok. 1,5 tysiąca złotych.

Samemu? można, ale...
Sam montaż wygłuszeń nie jest skomplikowany – zwykle mają warstwę kleju i wystarczy docisnąć je do wygłuszanego elementu. Trzeba jednak wiedzieć, co przykleić (rodzajów mat tłumiących jest kilkanaście), gdzie przykleić i ile materiału wykorzystać, by osiągnąć najlepszy efekt, nie zwiększając zbędnie masy auta. Warto też wiedzieć jak zdemontować tapicerkę, by jej nie uszkodzić. Dlatego lepiej oddać to zadanie w ręce specjalistów. Szczególnie takich, którzy wykorzystując sprzęt pomiarowy będą potrafili pokazać różnicę przed i po wykonanej usłudze.

Maty antyrezonansowe
Niwelują drgania karoserii, które są przyczyną hałasu – problem ten dotyczy głównie większych płaszczyzn blach, takich jak poszycie drzwi, czy dach. Mata antyrezonansowa to mata bitumiczna pokryta warstwą miękkiego, plastycznego aluminium. Te wysokiej jakości wykonuje się z syntetycznego kauczuku (nanobutylu). Materiał ten zachowuje elastyczność w szerokim zakresie temperatur, nie twardnieje i nie kruszy się na mrozie, nie topi, gdy karoseria nagrzewa się na słońcu. Ta właściwość nanobutylu gwarantuje wysoką skuteczność i trwałość wytłumienia. Cena: ok. 100 zł/m2

Materiały tłumiące
Mają strukturę podobną do gąbek lub pianek. Zwykle wykorzystuje się pianki butylowe lub neoprenowe o bardzo wysokiej gęstości. Coraz popularniejsze staje się rozwiązanie typu sandwich, czyli maty wielowarstwowe, stworzone z połączenia kilku materiałów o różnych gęstościach i strukturze, pozwalające na uzyskanie jak najskuteczniejszego tłumienia dźwięków o różnej częstotliwości. Takie rozwiązanie pozwala na utrzymanie wysokiej jakości wytłumienia przy niedużej grubości materiału, a co za tym idzie, przy jego niewielkiej wadze. Cena: ok. 140 zł/m2

Ekspert radzi

Tomasz Fechter, specjalista car audio z firmy ciche-auto.pl

Czy to prawda, że do wygłuszenia wnętrza auta można wykorzystać maty dekarskie?
Do wygłuszenia samochodu należy używać wyłącznie materiałów do tego przeznaczonych i posiadających odpowiednie atesty. Maty dekarskie, choć z wyglądu bardzo zbliżone do antyrezonansowych, różnią się od nich przeznaczeniem i składnikami. Maty te oraz inne podobne materiały mogą zawierać dodatki asfaltu i emitować pod wpływem temperatury szkodliwe dla zdrowia substancje toksyczne. Przy okazji warto wspomnieć o popularnych w kręgach „specjalistów” tanich matach bitumicznych stosowanych przez blacharzy.

Może sprawdzą się one na równej podłodze, ale przyklejone na powierzchniach pionowych potrafią „spłynąć”. W niskich temperaturach natomiast twardnieją i szybko się kruszą. Mają również bardzo niską skuteczność – trzeba ich użyć dużo, by uzyskać choćby przyzwoity efekt, a są bardzo ciężkie, co znacząco podnosi masę samochodu. Lepiej wydać więcej na odpowiednie materiały i wysokiej jakości usługę, aby mieć pełną gwarancję jakości. W ten sposób podwyższamy także wartość samochodu – auto profesjonalnie zmodyfikowane pod względem akustyki wnętrza zyskuje na cenie podczas odsprzedaży. Zwłaszcza jeśli proces jego modyfikacji udokumentujesz na zdjęciach.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Podczas szybszej jazdy denerwuje Cię świst powietrza? Chciałbyś, żeby w Twoim aucie było cicho jak w Rolls-Roysie? Zafunduj sobie maty wygłuszające.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-05-29 13:39:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij