Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Mocy przybywaj

Chiptuning to łatwy i niedrogi sposób na poprawę osiągów auta. Szkoda tylko, że lepsze osiągi to łatwy sposób na zbieranie mandatów...

2014-03-19

Na czym to polega
Chiptuning to zmiana oprogramowania jednostki sterującej pracą silnika w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego, stosowana głównie w silnikach z turbodoładowaniem.

Ile kosztuje
W zależności od rodzaju jednostki napędowej – od 800 do 2000 zł.

Komu oddać auto
Poszukiwania warto zawęzić do firm, które dysponują odpowiednim zapleczem technicznym, takim jak np. hamownia podwoziowa, na której można zmierzyć faktyczne rezultaty tuningu (sprawdź np. jetronik.pl, pachura.pl, czy top-tune.pl). Warto przejrzeć fora internetowe miłośników modelu danej marki – znajdziesz tam opinie tych, którzy już przeprowadzili takie modyfikacje w swoich samochodach.

Jak to robią
Profesjonaliści zaczynają od kompleksowej diagnostyki jednostki napędowej (m.in. sprawdzenia stopnia sprężania na cylindrach, wydajności układu wtryskowego czy turbosprężarki) i zabierają się dopracy tylko wtedy, gdy nie mają do ich działania zastrzeżeń. Wtedy dokonuje się wstępnego pomiaru mocy na hamowni podwoziowej, zgrywa się oryginalne oprogramowanie silnika i modyfikuje je, dostosowując do oczekiwań klienta (zmniejszenie zużycia paliwa, poprawa elastyczności itp.). Na koniec przeprowadza się powtórny pomiar osiągów auta na hamowni, by udokumentować wprowadzone zmiany. W wypadku naszej Beemki modyfikacja przyniosła skrócenie czasu przyspieszenia o ponad 15%, co wyraźnie czuć na plecach podczas wyprzedzania.

Sprawdziliśmy:
BMW e39 z 2002 roku, silnik: 3.0d
Plan:
poprawa elastyczności
Przed: 
moc 193 KM
Maks. moment: 410 Nm
Elastyczność: 60-100 km/h (IV bieg) 7,2 s, 80-120 km/h (V bieg) 10,1 s

Po: moc 226 KM
Maks. moment: 471 Nm
Elastyczność: 60-100 km/h (IV bieg) 6,1 s, 80-120 km/h (V bieg) 8,4 s

ZALETY
zależnie od potrzeb użytkownika:
plus zmniejszenie zużycia paliwa
plus poprawa elastyczności
plus poprawa przyspieszenia

WADY
minus niefachowo wykonany może doprowadzić do szybszego zużycia silnika i jego osprzętu
minus większy potencjał zachęca do ostrzejszej jazdy, a to oznacza wyższe zużycie paliwa

Twój ekspert
Aleksander Szczot, właściciel firmy Top-Tune Parts we Wrocławiu
Czy to prawda, że chiptuning jest niebezpieczny dla samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych?
Roman z Łodzi
Filtr cząstek stałych nie stanowi przeciwwskazania do poddania auta chiptuningowi. Jego obecność wymusza natomiast zastosowanie przez tunera łagodniejszego programu, ze względu na barierę termiczną, jaką stanowi czujnik temperatury spalin przy DPF-ie. Przy „spokojnym” programie temperatura spalin będzie wyższa o ok. 20-30 C, co jest nawet korzystniejsze z punktu widzenia pracy filtra cząstek stałych. Jego samoczynna regeneracja przebiega wydajniej, przez co wydłużają się okresy związane z jego obsługą serwisową (procedura wymuszonego wypalania). Jeżeli tuning jest nastawiony na maksymalne przyrosty mocy i maksymalne wykorzystanie osprzętu silnika, wówczas ilość podawanego paliwa jest zbyt duża. Nie ma ono możliwości spalać się całkowicie, rośnie więc emisja spalin (w tym sadzy) i temperatura spalin. Taka sytuacja odbija się niekorzystnie na żywotności filtra cząstek stałych (zapycha się i przedwcześnie niszczy).

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zgadzam się co do efektów chiptuningu . Mogę polecić wam dobry warsztat oferujący usługi usuwania filtrów dpf - http://v-max.auto.pl/ . Super specjaliści od spraw chiptuningu. 

    hola, 2014-05-09 03:09:27
  • avatar
    zgłoś
    Chiptuning to łatwy i niedrogi sposób na poprawę osiągów auta. Szkoda tylko, że lepsze osiągi to łatwy sposób na zbieranie mandatów...Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-03-19 10:14:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij