Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Montaż świateł dziennych: Niech Cię zobaczą

Zamiast jeździć w dzień na światłach mijania, zamontuj światła do jazdy dziennej – wydłużysz życie akumulatora i żarówek oraz zmniejszysz zużycie paliwa. Montaż nie jest skomplikowany, wystarczy odrobina chęci.  

2014-04-17

Obowiązek używania świateł mijania w ciągu dnia nie jest pomysłem, który pozwala nabijać kieszeń producentom żarówek czy akumulatorów. Dobrze oświetlone auto jest znacznie lepiej widoczne, do tego z większej odległości, a to poprawia bezpieczeństwo.

Do wyprodukowania 150 W energii niezbędnej dla świateł mijania potrzeba 0,31 l paliwa na 100 km. Z kolei światła do jazdy dziennej, w które wyposaża się wszystkie nowo homologowane auta potrzebują zaledwie 14 W energii, co pochłania 0,029 l paliwa na 100 km. Używając świateł „dziennych” zamiast mijania na każdym tysiącu przejechanych kilometrów można więc zaoszczędzić ok. 15 zł na paliwie. Jeśli Twoje auto takich świateł nie ma, opłaci się je kupić. Tym bardziej że niewłączenie świateł mijania narazi Cię na 100-złotowy mandat.

1. Miejsce montażu
Rozmieszczenie świateł musi być zgodne z przepisami. Trzeba uważać, żeby nowe lampy nie utrudniały pracy układu chłodzącego oraz nie blokowały kanałów chłodniczych układu hamulcowego. Zwróć uwagę, by zachować symetrię.

2. Wycinanki
Zacznij od przymiarki. Staraj się znaleźć takie miejsce, żeby nie trzeba było niszczyć kosztownych elementów nadwozia (zamiast ciąć poszycie zderzaka, wybierz kratkę np. maskującą klakson). Z plastikiem poradzi sobie zwykły brzeszczot. Precyzja wskazana.

3. Montaż mechaniczny
Pamiętaj, że światła muszą być zamocowane w sposób trwały. Jeśli chcesz uniknąć używania śrub, kluczy i wkrętaków, światła możesz unieruchomić za pomocą kleju do szyb. Jest odporny na wilgoć i – w przeciwieństwie do śrub – nie koroduje.

4. Prowadzenie kabli
Nową instalację przypnij za pomocą opasek zaciskowych do innych kabli, które znajdują się w zderzaku i zasilają np. reflektory przeciwmgłowe. Przewody nie mogą luźno zwisać, ponieważ pęd powietrza spowoduje, że wkręcą się np. w wentylator chłodnicy lub klimatyzacji.

5. Instalacja elektryczna
Większość świateł do jazdy dziennej ma przekaźnik, który załącza je w sposób całkowicie automatyczny. Zasilanie należy podłączyć do kabla, w którym pojawia się napięcie (12V) po przekręceniu klucza w stacyjce, sterowanie do obwodu świateł pozycyjnych, masę do karoserii.

6. Ustawienie
Efekt świecenia możesz ocenić, stając przed autem w odległości kilkunastu metrów. Światła muszą świecić dokładnie na wprost. Zanim wyjedziesz na drogę, sprawdź kilkakrotnie czy włączają się automatycznie i czy gasną po włączeniu świateł pozycyjnych.

Gdzie i co montować
Umiejscowienie świateł do jazdy dziennej jest ściśle określone przepisami prawa (wysokość mierzona od ziemi, a także odległość względem siebie oraz mierzona od krawędzi auta). Na szkle reflektora muszą znajdować się: znak homologacji „E” i oznaczenie „RL”. Ze względu na mniejszy pobór prądu oraz większą trwałość lepszym wyborem okażą się światła LED-owe – są w zasadzie wieczne. Produkty markowe są lepiej wykonane, mają metalowe obudowy, które lepiej odprowadzają ciepło i są skuteczniej zabezpieczone przed wilgocią. Bardziej dokładna jest również instrukcja obsługi oraz pewniejszy serwis w razie wystąpienia awarii.

Michał Hutyra

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zamiast jeździć w dzień na światłach mijania, zamontuj światła do jazdy dziennej – wydłużysz życie akumulatora i żarówek oraz zmniejszysz zużycie paliwa. Montaż nie jest skomplikowany, wystarczy odrobina chęci.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-17 09:04:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij