Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.8

Najlepsze modele do gazu LPG

Nawet w drogim aucie koszt instalacji gazowej zwróci się po niespełna roku. Ale nie każdy silnik dobrze znosi ten rodzaj paliwa. Przedstawiamy 16 modeli stworzonych do gazowych przeróbek, dzięki którym Twoje wydatki na paliwo mogą spaść nawet o połowę.

2014-09-15
Przyłącze do uzupełniania zbiornika gazu najczęściej umieszczone jest w tylnym zderzaku

Kalkulacja kosztów szybko rozwiewa wątpliwości, czy warto inwestować w instalację gazową. Już przy średnim rocznym przebiegu 15 tys. km jej koszt zwróci się po 11 miesiącach. Każdy kolejny miesiąc eksploatacji można więc zapisać po stronie zysków. Tak wynika z naszych wyliczeń dotyczących Volvo S80 z 3,2-litrowym V6 i drogą (3200 zł) instalacją gazową. A jeżeli masz auto z mniejszym silnikiem, zdecydujesz się na tańszą instalację, a rocznie pokonujesz 20-30 tys. km, przeróbka na gaz tym bardziej Ci się opłaci.

Z danych Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że w pierwszym tygodniu czerwca br. średnia cena detaliczna litra benzyny LOB95 wynosiła 5,33 zł. Dla porównania, za litr LPG kierowcy płacili średnio 2,42 zł. Koszt przejechania 100 km przeciętnym autem kompaktowym zużywającym średnio 8 l benzyny na 100 km (bez uwzględniania kosztów serwisu i utraty wartości auta) wynosił więc 42,64 zł. Zakładając typowy dla instalacji gazowych 15-procentowy wzrost zużycia paliwa, po przeróbce na LPG (średnie zużycie 9,2 l/100 km) taki sam dystans pokonać można za jedyne 22,26 zł! Teoretycznie wydatki związane z eksploatacją pojazdu powinny więc spaść niemal o połowę. Jednak auto wyposażone w instalację gazową wymaga wzmożonej obsługi serwisowej. Częściej trzeba wymieniać elementy układu zapłonowego i bardziej dbać o stan m.in. układu chłodzenia, wyższe są koszty corocznych badań technicznych.

Zanim zdecydujesz się na montaż instalacji, upewnij się, czy Twoje auto będzie tolerować gaz. Np. przeróbki w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny (a takich aut ostatnio przybyło) wciąż sprawiają specjalistom problemy. Uważać też trzeba na młode konstrukcyjnie silniki, wymagające okresowej regulacji luzów zaworowych (takie rozwiązania stosują m.in. Ford, Mitsubishi czy Toyota). Na LPG – głównie za sprawą źle dobranej mieszanki – szybciej dochodzi do erozji i osiadania gniazd zaworowych, więc luzy trzeba regulować częściej. Niezbędny bywa demontaż wałków rozrządu i zastosowanie nowych popychaczy. Wybierając do naszego zestawienia najlepsze auta do przeróbki na LPG kierowaliśmy się m.in. rankingami sporządzanymi przez producentów instalacji i rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Brakuje tu aut japońskich, bo większość z nich nie ma np. hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, więc na LPG koszty ich obsługi będą znacznie wyższe. Wszystkie auta z naszego zestawienia mają hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, dość wytrzymałe głowice i pośredni wtrysk paliwa. Te trzy cechy czynią z nich idealnych kandydatów do „gazowania”.

1. AUTA MAŁE
VOLKSWAGEN POLO 1.4 16V   Polo przedostatniej generacji z końca produkcji (2008-2009) można kupić już za 20-22 tys. zł. Silnik 1.4 nie należy do najoszczędniejszych, ale rekompensuje to niską awaryjnością i świetnie współgra nawet z prostszymi instalacjami gazowymi. Polo IV generacji ma i inne zalety, np. proste i tanie w naprawach zawieszenie. Tego auta nie boi się żaden mechanik.
PEUGEOT 207 1.4 16V   Chociaż nie odniósł takiego sukcesu jak model 206, zdaniem mechaników to jeden z trwalszych Peugeotów. Największą zaletą benzynowego 1.4 16V jest... zaawansowany wiek. Silnik konstrukcyjnie tkwi w latach 90., gdy nie myślano o downsizingu. Na gazie nie powinien sprawiać najmniejszych problemów. 20 tys. zł wystarczy na egzemplarz z 2008 r.
OPEL CORSA D 1.4 16V/L2 16V   Produkowaną od 2006 r. Corsę wciąż można kupić salonie Opla. Z jednostką 1.4 16V nie jest mistrzem sprintu i jazdy o kropelce, ale – tak jak Polo – rzadko odwiedza mechaników. Na rynku wtórnym liczniej występują auta z mniejszym silnikiem 1.2 (83 KM), wyposażone w fabryczną instalację gazową. Motor jest trwały, chociaż poza miastem brakuje mu mocy; zużywa dość dużo oleju silnikowego, ale to normalny objaw.
2. KOMPAKTY 
VOLKSWAGEN GOLF VI Jeśli chcesz mieć święty spokój z samochodem, zdecyduj się na dowolny model, pod warunkiem że będzie napędzany volkswagenowskim benzynowym silnikiem 1.6 MPI o mocy 102 KM (kod silnika BGU/BSF). Możesz przebierać wśród Golfów V i VI, Seatów Leonów/Toledo drugiej generacji i pierwszych dwóch wcieleń Skody Octavii. Silnik Volkswagena o pojemności 1595 cm3 jest idealnym kandydatem do zamontowania instalacji gazowej. Ma prostą, ośmiozaworową głowicę (gdy wypalą się gniazda zaworowe, remont będzie kosztował mniej niż tysiąc złotych), hydrauliczną kompensację luzów zaworowych i jest dość tani w serwisowaniu. Uwaga! Nie należy mylić go z jednostką napędową 1.6 FSI. Ta jest wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i nie da się jej „zagazować” za rozsądną kwotę.
   
CITROEN C4 1.6 16V Model ten, głównie z powodu elektroniki, bywa awaryjny, ale z benzynowym 1.6 (110 KM) trudno o lepszego kandydata do zamontowania instalacji gazowej. W przeciwieństwie do późniejszego silnika 1.6 VTi/THP skonstruowanego wspólnie z BMW, ma pośredni wtrysk, wytrzymały rozrząd (pasek) i jest prosty w naprawach. Koszt instalacji LPG zwróci się po ok. 10 miesiącach. 100 km przejeżdżać będziesz za nieco ponad 22 zł!

 

3. VANY/MINI VANY  
CITROEN XSARA PICASSO Model, który przetrwał w ofercie do 2012 r. odznacza się stosunkowo niewielką awaryjnością (to wynik pokrewieństwa z użytkowym Berlingo) i ma benzynowe silniki, które sprawnie pracują na gazie. Najrozsądniejszym wyborem jest 16-zaworowy 1.8 o mocy 115 KM. Ma hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i trwałą głowicę. Dobry jest również motor o pojemności 2,0 l 16V (136 KM). Niestety, był łączony tylko z automatyczną, niezbyt wytrzymałą skrzynią biegów (do remontu wytrzymuje ona maksymalnie 200 tys. km).
RENAULT ESPACE IV 2.0 16V Najlepszym kandydatem do założenia instalacji gazowej jest benzynowy motor 2.0 16V. Ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych i dosyć wytrzymałą głowicę. Gaz całkiem nieźle znosi również dwulitrowa odmiana z turbodoładowaniem. Co ciekawe, z LPG nie radzi sobie topowa wersja – benzynowy V6 o pojemności 3,5 litra. Eksploatacja na tym paliwie nie służy głowicom, a gdy wypalą się gniazda zaworowe do naprawy będziemy mieli aż dwie.
VW TOURAM/GOLF PLUS 1.6 8V MPI W obydwu modelach był montowany znany m.in. z Golfa benzynowy silnik 1.6 MPI. Bardzo dobrze znosi zasilanie gazem, jest trwały, łatwy w naprawach i stosunkowo oszczędny. Ponieważ rynek wtórny zdominowały diesle, auto benzynowe można kupić w rozsądnej cenie. Za ośmioletniego Golfa Plusa z udokumentowaną historią sprzedający żądają ok. 25 tys. zł; ceny Touranów są podobne.
4. SUV-Y I LUKSUSOWE
BMW X5 (E53) 3.0 oraz 5 (E60) 3.0 Stosunkowo wysokie koszty utrzymania w tej klasie aut nie powinny dziwić – w wypadku silnika 3.0 można je ograniczyć, montując właśnie instalację gazową. Jednostka ta dobrze współpracuje z LPG, a dodatkową zaletą jest fakt, że mamy do czynienia z rzędową „szóstką”. Gdyby po latach wypaliły się gniazda zaworowe (co się praktycznie nie zdarza), remont jednej głowicy będzie sporo tańszy niż dwóch.
   
VOLVO XC90 3.2 V6 24V, S80 3.2 V6 24V Niestety, w tym wypadku mamy do czynienia z jednostkami w układzie V, więc ewentualny remont głowic będzie droższy niż przy R6. Silnik o pojemności 3,2 l okazuje się jednak bardzo trwały – instalacja gazowa – o ile nie oszczędzaliśmy na jej podzespołach, mu nie szkodzi. W ofercie S80 i XC90 (od 2005 r.) znajduje się też świetny motor 4.4 V8, który dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Pamiętaj jednak, że zagazowanie V8 będzie sporo droższe niż V6.

 

O tym musisz pamiętać, zakładając instalację gazową

1. Montaż instalacji zleć w autoryzowanym punkcie. Dobór komponentów instalacji zostaw fachowcom.

2. By nie odczuć spadku osiągów, w przypadku jednostek napędowych o dużym apetycie na paliwo, najważniejsza jest wydajność parownika i wtryskiwaczy gazu – wybierz produkty renomowanych firm, jak BRC, Stag czy Hana.

3. Nie oszczędzaj na zbiornikach – z pełną odpowiedzialnością możemy polecić polskich wytwórców. Z rezerwą podchodź do (wykonanych z cieńszej blachy) zbiorników z Turcji, których jakość, zdaniem diagnostów, pozostawia wiele do życzenia.

4. Jeśli planujesz częste wyjazdy zagraniczne, przyjrzyj się, który wytwórca instalacji ma największą sieć serwisów i najlepsze warunki gwarancji (dzisiaj najliczniejszą europejską siecią serwisową może pochwalić się BRC).   

 

Na to zwróć uwagę

Jeśli nie jesteś fachowcem, trudno Ci będzie ocenić jakość zastosowanej instalacji i sposób jej montażu. Dlatego lepiej najpierw kup auto z benzynowym silnikiem (np. z naszej listy), a potem sam zlecisz montaż instalacji. Jeśli jednak zdecydujesz się kupić auto z już założoną instalacją LPG, żądaj od właściciela kompletu dokumentów, czyli świadectwa legalizacji zbiornika gazowego i świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji gazowej. W pierwszym znajdziesz m.in. informację o terminie legalizacji butli, w drugim (wydawanym przez firmę instalującą gaz) wyszczególnienie komponentów instalacji zamontowanej w aucie. Oba dokumenty (przynajmniej teoretycznie) są niezbędne do uzyskania pozytywnego wyniku obowiązkowego badania technicznego auta. W dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu musi się też znajdować adnotacja o zamontowaniu instalacji gazowej.

Decydując się na auto z kilkuletnią instalacją pamiętaj, że po 10 latach użytkowania trzeba wykonać dodatkowe badania zbiornika LPG. Koszt ponownej legalizacji (przeprowadza ją Transportowy Dozór Techniczny) – o ile pozwala na to jego stan techniczny (uwaga na zbiorniki montowane pod pojazdem) – to około 250 zł. Ceny nowych, zależnie od pojemności i kształtu, wynoszą od około 400 zł wzwyż. Auto z „przeterminowaną” butlą nie przejdzie przeglądu technicznego.

Pamiętaj też, że instalację LPG zakłada się, by obniżyć koszty eksploatacji. Dlatego przed zakupem poddaj auto wnikliwej kontroli technicznej. Jeśli sprzedający oszczędzał na paliwie, niewykluczone, że stosował też marnej jakości materiały eksploatacyjne i tanie zamienniki.  

Tyle wydasz na instalację gazową

Cenniki nie są sztywne. W przypadku najpopularniejszych teraz instalacji IV generacji, czyli tzw. „sekwencji”, o cenie decyduje głównie liczba cylindrów i moc jednostki napędowej. Stosując duże uproszczenie, możesz przyjąć, że jeden cylinder będzie Cię kosztował około 500 zł. Tyle samo zapłacisz za zbiornik o dobrej jakości. W wypadku aut z silnikami czterocylindrowymi (bez różnicy: BMW 3 czy Fiat Panda) za średniej klasy instalację zapłacisz około 2,5 tys. zł. Jeśli Twoje auto ma silnik sześciocylindrowy, portfel uszczuplisz co najmniej o 3,5 tys. zł. Zagazowanie V8 będzie kosztować nie mniej niż 4,5 tys. zł. Pamiętaj – im większy silnik, tym większe koszty. W jednostkach V8 lub V12, by zaspokoić apetyt silnika, często stosuje się np. po dwa parowniki.

„Tańsza jazda” nie znaczy tego samego, co „tania jazda. Nie licz, że koszty utrzymania zasilanego gazem V8 będą zbliżone do kosztów benzynowego czterocylindrowca. Już sama wymiana świec zapłonowych (co około 20-30 tys. km) może słono kosztować. Na gazie szybciej zużywają się też przewody zapłonowe i cewki, na awarie narażone są zwłaszcza te montowane bezpośrednio przy świecach. W czasie spalania gazu głowica silnika musi znosić wyższą temperaturę niż w przypadku benzyny, co odbija się na żywotności cewek (by zapewnić im lepsze chłodzenie, wiele warsztatów zakładających LPG celowo nie montuje ich plastikowych osłon). Wymiana jednej cewki – zależnie od modelu – to od 250 zł do nawet 1000 zł. Jeśli współpracy odmówią trzy lub cztery, boleśnie to odczujesz. Podwyższona temperatura spalania (zależnie od składu mieszanki różnice wynoszą między 30 a 50 stopni Celsjusza) może też być przyczyną szybszego wypalenia uszczelki pod głowicą, a gorsze w porównaniu z benzyną właściwości smarne LPG spowodują nieznacznie (w przypadku idealnie wyregulowanej instalacji) przyspieszone zużycie gniazd i prowadnic zaworowych.   

W autach zasilanych LPG droższe jest też obowiązkowe badanie techniczne – zapłacisz nie 99 zł, lecz 162 zł.

ILE OSZCZĘDZASZ I KIEDY ZWRÓCI SIĘ ZAKUP
           
  VW Polo 1.4 16V
75/100 KM
Peugeot 207 1.4 16V
88 KM
Opel Corsa D 1.4 16V
90 KM
VW Golf V/VI
1.6 MPI
Citroën C4 1.6
110 KM
Peugeot 407 2.0 16V
138-143 KM
Koszt instalacji LPG 2200 zł 2200 zł 2200 zł 2400 zł 2400 zł 2500 zł
Zużycie LOB95 6,5 l/100 km 6,8 l/100 km 6,7 l/100 km 8,1 l/100 km 8 l/100 km 8,7 l/100 km
Zużycie LPG (+15%) 7,48 l/100 km 7,82 l/100 km 7,71 l/100 km 9,32 l/100 km 9,2 l/100 km 10,01 l/100 km
Koszt 100 km na LOB95 34,65 zł 36,24 zł 35,71 zł 43,17 zł 42,64 zł 46,37 zł
Koszt 100 km na LPG 18,09 zł 18,92 zł 18,65 zł 22,54 zł 22,26 zł 24,21 zł
Miesięczne koszty 433,06 zł 453,05 zł 446,39 zł 539,66 zł 533,00 zł 579,64 zł
Miesięczne koszty 226,12 zł 236,56 zł 233,08 zł 281,78 zł 278,30 zł 302,65 zł
Miesięczna oszczędność 206,94 zł 216,50 zł 213,31 zł 257,88 zł 254,70 zł 276,99 zł
Zwrot instalacji po miesiącach 10,6 10,2 10,3 9,3 9,4 9,0
 
  Volvo S60 2.4
140-170 KM
Audi A4 B7 1.8 20V T
161 KM
VW Touran/Golf Plus
1.6 MPi
Renault Espace IV 2.0 16V
138-140 KM
Citroën Xsara Picasso
1.8 16V
116 KM
Koszt instalacji LPG 3000 zł 2700 zł 2500 zł 2500 zł 2500 zł
Zużycie LOB95 9,5 l/100 km 9,6 l/100 km 8,7 l/100 km 10 l/100 km 8,6 l/100 km
Zużycie LPG (+15%) 10,93 l/100 km 11,04 l/100 km 10,01 l/100 km 11,5 l/100 km 9,89 l/100 km
Koszt 100 km na LOB95 50,64 zł 51,17 zł 46,37 zł 53,30 zł 45,84 zł
Koszt 100 km na LPG 26,44 zł 26,72 zł 24,21 zł 27,83 zł 23,93 zł
Miesięczne koszty 632,94 zł 639,60 zł 579,64 zł 666,25 zł 572,98 zł
Miesięczne koszty 330,48 zł 333,96 zł 302,65 zł 347,88 zł 299,17 zł
Miesięczna oszczędność 302,46 zł 305,64 zł 276,99 zł 318,38 zł 273,80 zł
Zwrot instalacji po miesiącach 9,9 8,8 9,0 7,9 9,1
 
  BMW X5 (E53) 3.0i
231 KM
Volvo S80 3.2 V6 24V
238 KM
Volvo XC90 3.2 V6 24V
238 KM
BMW 5 (E60) 3.0i
231 KM
Koszt instalacji LPG 3700 zł 3700 zł 3700 zł 3700 zł
Zużycie LOB95 14,3 l/100 km 11,5 l/100 km 13 l/100 km 11,2 l/100 km
Zużycie LPG (+15%) 16,45 l/100 km 13,23 l/100 km 14,95 l/100 km 12,88 l/100 km
Koszt 100 km na LOB95 76,22 zł 61,30 zł 69,29 zł 59,696 zł
Koszt 100 km na LPG 39,80 zł 32,00 zł 36,18 zł 31,170 zł
Miesięczne koszty 952,74 zł 766,19 zł 866,13 zł 746,2 zł
Miesięczne koszty 497,46 zł 400,06 zł 452,24 zł 389,62 zł
Miesięczna oszczędność 455,28 zł 366,13 zł 413,89 zł 356,58 zł
Zwrot instalacji po miesiącach 8,1 10,1 8,9 10,4

 

NAJLEPSZE MODELE DO LPG KOD
SILNIKA
PRZEGLĄD
co tys. km
PRZYBLIŻONA CENA
SERWISU W ASO
MODEL PRODUKOWANY
W LATACH
Volkswagen Polo 1.4 16V, 1390 cm3, 75/100 KM BBZ/BKY/BBY do 15 530 zł 2001-2009
Peugeot 207 1.4 16V, 1360 cm3, 88 KM ET3J4 KFU do 30 490 zł (olejowy i błędy) 2006-
Opel Corsa D 1.4 16V, 1364/1398 cm3, 90 KM Z14XEP/A14XEL do 30 590 zł (olejowy i błędy) 2006-
Volkswagen Golf V/VI 1.6 MPI, 1595 cm3 BGU/BSF do 15 730 zł 2000-2012
Citroën C4 1.6, 1587 cm3, 110 KM TU5JP4 NFU do 30 590 zł (olej i błędy) 2004-2008
Peugeot 407 2.0 16V, 1997 cm3, 138-143 KM EW10J4 RFN do 30 570 zł (olejowy i błędy) 2004 (138 KM)-2005 (143) do 2011
Volvo S60 2.4, 2435 cm3, 140-170 KM B 5244 S/2S do 30 1 100 zł 2000-2010
Audi A4 B7 1.8 20V Turbo, 1781 cm3, 161 KM BFB do 15 b.d. 2004-2008
Volkswagen Touran/Golf Plus 1.6 MPi, 1595 cm3 BGU/BSF do 15 730 zł 2003-2011
Renault Espace VI 2.0 16V, 1998 cm3, 138-140 KM F4R do 30 950 zł (z kabinowym i błędy) 2002-
Citroën Xsara Picasso 1.8 16V EW7J4 (6FZ) do 20 590 zł (z kabinowym i filtrem) 1999-2007
BMW X5 (E53) 3.0i, 2979 cm3, 170 kW/231 KM M54B30 do 30 970 zł (olejowy) 1999-2007
Volvo S80 3.2 V6 24V, 3192 cm3, 238 KM B6324S do 30 1 300 zł 2006-
Volvo XC90 3.2 V6 24V, 3192 cm3, 238 KM B6324S do 30 1 300 zł 2006-
BMW 5 (E60) 3.0i, 2979 cm3, 170 kW/231 KM M54B30 do 30 970 zł (olejowy) 2003-2010
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jedna poprawka. Volvo xc90 3.2 to R6 nie V6 nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Jedyny silnik w układzie V w ofercie to V8 4.4L
    z konstruowany przez Yamahę na zamówienie Volvo.
    Wszystkie silniki konstrukcji Volvo Są dostosowane do instalacji LPG i CNG fabrycznie .
    W Szwecji dużo samochodów jeździ na CNG.

    Pablo 740, 2014-11-18 17:06:50
  • avatar
    zgłoś
    Nawet w drogim aucie koszt instalacji gazowej zwróci się po niespełna roku. Ale nie każdy silnik dobrze znosi ten rodzaj paliwa. Przedstawiamy 16 modeli stworzonych do gazowych przeróbek, dzięki którym Twoje wydatki na paliwo mogą spaść nawet o połowę.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-15 14:19:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij