Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Najlepsze samochody z napędem 4x4 do 50 tys. zł

Napęd 4x4 w samochodach do codziennej jazdy jest coraz bardziej popularny. Zobacz najlepsze propozycje dostępne na rynku wtórnym do 50 tys. zł.

Michał Hutyra 2016-06-13

Samochody z napędem na obie osie mają znakomite właściwości trakcyjne – lepiej trzymają się nawierzchni, a przez to są bezpieczniejsze. Walory napędu 4x4 ujawniają się przede wszystkim wtedy, gdy droga pod kołami jest mokra, śliska lub po prostu gruntowa o luźnej nawierzchni. Dziś auta 4x4 nie są niczym wyjątkowym. Taki rodzaj napędu mają i małe pojazdy miejskie (Fiat Panda) czy auta kompaktowe (Skoda Octavia), i wygodne limuzyny (Mercedesy C, E i S).

Napęd na obie osie jest najczęściej realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe. Taki mechanizm nie zabiera wiele miejsca, działa skutecznie i często jest bezobsługowy (w niektórych sprzęgłach, np. haldex, co jakiś czas trzeba wymieniać olej). Aby zużycie paliwa było niższe, na suchej nawierzchni napęd zwykle trafia tylko do kół jednej osi. Oferta modeli używanych z napę- dem 4x4 nie jest zbyt szeroka, a ich ceny są o około 10% wyższe niż ceny aut napędzanych na jedną oś.

Skoda Octavia II Scout
Lata produkcji: 2007–2013
Ceny: 22,0–55,9 tys. zł
Pojemność: 2,0 l; Moc: 140 KM;
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s;
Prędkość maksymalna: 197 km/h;
Średnie spalanie: 6,4 l/100km

Scout jest oferowany tylko w wersji kombi. Od zwykłej Octavii różni się przede wszystkim stylizacją – ma inne zderzaki, dodatkowe osłony progów oraz nadkoli. Auto jest aż o 65 mm wyżej zawieszone, więc bez trudu poradzi sobie z głębszymi koleinami, choć z off-roadową jazdą trzeba trochę uważać, ponieważ podwozie chronią takie same plastikowe osłony, jakie stosuje się w zwykłej wersji. Podczas jazdy po suchej nawierzchni aż 95% siły napędowej trafia na koła przedniej osi. Kiedy ruszamy z miejsca, sytuacja się zmienia i 95% momentu obrotowego silnika jest kierowane na koła tylnej osi. Za żonglowanie nim odpowiada sprzęgło haldex IV generacji. Wszystko odbywa się w pełni automatycznie. Kierowca musi jedynie pamiętać o tym, by co 60 tys. km wymienić olej w sprzęgle wielopłytkowym.

Octavia Scout ma stały napęd na przednie koła, na tył jest dołączany, bez ingerencji ze strony kierowcy. Komputer sterujący układem przeniesienia napędu sprzężony ze sprzęgłem haldex rozpoznaje za pomocą czujników obrotu koła (ABS) przyczepność każdego z kół i zależnie od potrzeb żongluje siłą napędową pomiędzy przednią i tylną osią.

Plusy
- łatwy dostęp do części zamiennych
- funkcjonalne wnętrze
- dobre właściwości trakcyjne
- niska awaryjność

Minusy
- 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (pierwsze lata prod.) są bardzo podatne na awarie
- wysoka cena zakupu egzemplarzy z drugiej ręki
- mały wybór modeli używanych

Subaru Legacy, rok produkcji 2008

Lata produkcji: 2003–2009
Ceny: 14,9–39,9 tys. zł
Pojemność: 3,0 l; Moc: 245 KM;
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s;
Prędkość maksymalna: 243 km/h;
Średnie spalanie: 12,1 l/100 km

Subaru produkuje wyjątkowe auta – mają silniki typu bokser i stały napęd na obie osie, który sprawia, że właściwości jezdne i trakcja są znakomite. Układ przeniesienia napędu jest trwały (bezawaryjnie znosi przebiegi rzędu 200 tys. km), pod warunkiem, że stosuje się opony o jednakowym bieżniku na każdym kole. Spośród jednostek napędowych na uwagę zasługują te benzynowe (są trwalsze niż diesle), a sposobem na ograniczenie kosztów eksploatacji (sporo palą) jest montaż instalacji gazowej. Jeśli się na nią zdecydujesz, wybierz silnik o pojemności 2,5 lub 3,0 l – obydwa mają hydrauliczną kompensację luzu zaworowego.

Stały napęd 4x4 i centralny „dyfer” mają wersje ze skrzynią mechaniczną reszta – sprzęgło wielopłytkowe.

Plusy
- atrakcyjne ceny aut używanych
- egzemplarze z drugiej ręki są w większości zadbane, a ich przebieg jest wiarygodny

Minusy
- świst z okolic szyb spowodowany bezramkową konstrukcją drzwi
- drogie części zamienne

Suzuki SX4, rok produkcji 2010

Lata produkcji: 2006–2013 Ceny: 17,9–48,9 tys. zł Pojemność: 1,6 l; Moc: 107 KM; Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s; Prędkość maksymalna: 170 km/h; Średnie spalanie: 7,1 l/100 km

Suzuki SX4 oraz bliźniaczy Fiat Sedici to modele trudne do sklasyfikowania – mają wielkość minivana, pod względem stylizacji przypominają crossovery, wnętrza zaś mają typowo kompaktowy rozmiar. Auta zbudowano na podwoziu poprzedniego Swifta. Silniki benzynowe dostarczali Japończycy, Włosi – diesle 1.9 oraz 2.0. Nie każde Suzuki SX4 ma napęd na obie osie. W wersjach 4x4 napęd na przednie koła jest stały, kiedy tracą one przyczepność, elektromagnetyczne sprzęgło kieruje siłę napędową do kół tylnej osi (maksymalnie 50%). Do wyboru są trzy tryby jazdy – 2WD, Auto oraz Lock. Prześwit samochodu wynosi aż 19 cm!

Napęd na tył przenosi sprzęgło elektromagnetyczne. W pozycji „lock” (do 60 km/h) jest stały – 50/50.

Plusy
- sprzęgło elektromagnetyczne jest dobrze zabezpieczone przed przegrzaniem, chroni je wyłącznik termiczny

Minusy
- wnętrze wykończono twardymi plastikami
- mały, 270-litrowy bagażnik
- kiepskie wyciszenie kabiny

BMW 320d xDrive Touring (E90), rok produkcji 2010

Lata produkcji: 2005–2012;
Ceny: 31,9–78,6 tys. zł;
Pojemność: 2,0 l; Moc: 177 KM;
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s;
Prędkość maksymalna: 222 km/h;
Średnie spalanie: 5,6 l/100 km

Choć BMW 3 należy do klasy średniej, wewnątrz jest ciaśniej niż w niejednym aucie kompaktowym. Bagażnik również jest skromny – ma zaledwie 450 l pojemności. Jeśli chodzi o silniki, to można się obawiać jedynie 2-litrowego turbodiesla o mocy 177 KM, ale tylko z początku produkcji. Rozciągały się w nim łańcuchy rozrządu, co łatwo ustalić, wsłuchując się w odgłos pracy jednostki napędowej na biegu jałowym (charakterystyczne szeleszczenie). W autach wyprodukowanych po 2008 r. problem wyeliminowano. Diesle BMW nie tolerują oleju napędowego o niskiej jakości, warto o tym pamiętać i nie tankować na przypadkowych stacjach. Złe paliwo może sprawić, że trzeba będzie regenerować piezoelektryczne wtryskiwacze. Napęd xDrive jest montowany nie tylko do aut z nadwoziem typu kombi oraz sedan, ale także do wersji coupé oraz kabriolet.

Siłę napędową silnika w proporcjach 40/60 pomiędzy koła przedniej i tylnej osi rozdziela elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które współ- pracuje z systemem stabilizacji toru jazdy (DSC). W podbramkowej sytuacji cała moc może zostać skierowana na koła przedniej lub tylnej osi. Kierowca nie ma możliwości sterowania napędem xDrive.

Plusy
- wysoka trwałość
- łatwo dostępne części zamienne
- znakomite właściwości jezdne
- bardzo dobra jakość wykonania

Minusy
- wysokie ceny egzemplarzy używanych
- składane oparcie kanapy w sedanie wymagało dopłaty
- spora liczba aut powypadkowych, z „kręconymi” licznikami

Opel Insignia 2.0 turbo, rok prod. 2010

Lata produkcji: od 2009
Ceny: 28,1–133,2 tys. zł
Pojemność: 2,0 l; Moc: 220 KM;
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s;
Prędkość maksymalna: 240 km/h;
Średnie spalanie: 9,2 l/100 km

Insignia to jeden z tych modeli, które starzeją się z klasą. Chociaż od jej debiutu minęło już 7 lat, auto nadal prezentuje się atrakcyjnie, co ma niewątpliwie duży wpływ na ceny egzemplarzy używanych. Pod sporym nadwoziem skrywa się ciasna kabina, z niezbyt ustawnym bagażnikiem. Największy problem z Insignią dotyczy kłopotliwych usterek osprzętu silnika 2.0 CDTi. Awariom ulegają m.in. koła dwumasowe sprzęgła, chłodnica zaworu EGR, klapki w kolektorze ssącym oraz elektronika. Właśnie dlatego bardziej polecamy wersję 2.0 Turbo. Szkoda tylko, że silnik ma spory apetyt na paliwo.

Plusy
- bardzo wygodne siedzenia
- elektronika może przekazać moc silnika na jedno z tylnych kół
- precyzyjne prowadzenie

Minusy
- zbyt dużo przycisków na konsoli
- słaba widoczność z kabiny we wszystkich kierunkach
- mało miejsca z tyłu

Audi A6 (C6) Allroad, rok prod. 2007

Lata produkcji: 2006–2011
Ceny: 35,8–104,9 tys. zł
Pojemność: 3,0 l; Moc: 233 KM;
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s;
Prędkość maksymalna: 231 km/h;
Średnie spalanie: 8,4 l/100 km

Allroad bazuje na „A6” Avant. Różni się od niej wykończeniem nadwozia oraz zawieszeniem, które w „leśnej” wersji jest pneumatyczne. Na bezdrożach bardzo przydatny może być regulowany prześwit. Warto też pamiętać o tym, że każda awaria układu zawieszenia będzie bardziej kosztowna niż w wypadku zwykłego A6. Źródło napędu Allroada to silniki V6 i V8. Ze względów ekonomicznych polecamy V6 – 2.7 lub 3.0 TDI. Jednostki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa, nie przepadają za instalacjami LPG. Napęd jest stale przekazywany na wszystkie koła za pomocą międzyosiowego mechanizmu różnicowego Torsena.

System Quattro może posłać nawet 85% siły napędowej na tylną oś i maksymalnie 70% do przednich kół.

Plusy
- wygodne, obszerne wnętrze
- wielki bagażnik
- bardzo dobre właściwości jezdne

Minusy
- sporo powypadkowych modeli na rynku
- skromny wybór wersji Allroad
- dosyć wysokie zużycie paliwa

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Nie musisz mieszkać w górach ani regularnie szusować na nartach, żeby docenić auto z napędem 4x4. Mają go nie tylko terenówki i SUV-y. Oto polecane modele do 50 tys. zł.</p><br /><br /><a href="/uzywane/Najlepsze-samochody-z-napedem-4x4-do-50-tys-zl,22527,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-06-13 12:52:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij