Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Najszybszy upgrade

Mówią, że wymiana radia jest najszybszym i najmniej kosztownym upgrade'em samochodu. Jasne, że koni mechanicznych od tego nie przybędzie, ale z pewnością komfort podróżowania zmienia się zasadniczo.

2012-10-12
Radioodtwarzacz samochodowy Radioodtwarzacz samochodowy Blaupunkt Memphis MP66

Producenci sprzętu audio nie mają dziś łatwego zadania. Praktycznie każdy nowy pojazd jest już zaopatrzony w "coś", co ma zapewnić minimum jakości w drodze - odbiornik z tunerem FM oraz odtwarzaczem CD. Nie są one jednak najczęściej przystosowane do rozbudowy i podłączania dodatkowych urządzeń, nie mają dekoderów plików skompresowanych, które umożliwiają odtwarzanie MP3 oraz WMA, i rzadko kiedy trafiają w gusta młodszej grupy kierowców. Doprawdy trzeba nie mieć żadnych wymagań, żeby nie dostrzec w montowanym fabrycznie sprzęcie ukrytego "pfuuuj".

Sklepowa oferta radioodbiorników jest ogromna i nie sposób jej zalet opisać w krótkim, zwięzłym artykule. Dlatego przygotowaliśmy test wybranych czterech odbiorników, ilustrujący podejście do oczekiwań klientów oraz możliwości techniczne sprzętu mającego zastąpić typowe wyposażenie samochodu. Obrany zakres cenowy uwzględnia dwie jednostki klasy popularnej oraz dwie ze średniej półki. Każda z nich swoimi możliwościami wyprzedza znacząco sprzęt klasy OEM lub jest wybitnie tańsza od alternatywnych rozwiązań z oferty producentów samochodów. W naszym teście sprawdziliśmy funkcjonalność radioodtwarzaczy pod względem zawartych dekoderów oraz współpracy z dodatkowym sprzętem, zbadaliśmy moc wbudowanego wzmacniacza, jakość tunera radiowego, charakterystykę przenoszenia oraz sprawdziliśmy ich brzmienie. Test daje zwięzłą odpowiedź na pytanie, w jakiej klasie sprzętu należy szukać rozwiązań odpowiednich dla siebie, natomiast z racji znacznej rozbieżności cenowej jednostek nie klasyfikuje prezentowanych urządzeń względem siebie.

Alpine CDE-9850Ri

Ulubieniec pań? Najwyraźniej też. Wyjątkowa stylistyka panelu czołowego sprawia, że urządzenie Alpine'a cieszy się znakomitą opinią wśród piękniejszej części kierowców. A co fascynuje panów? Z pewnością to samo, ale są i zdecydowane atuty techniczne działające na korzyść Alpine'a. Najbardziej poszukiwaną ostatnio funkcją jest pełna współpraca z iPodem. W tym względzie urządzenie spełnia oczekiwania. Nie musimy nic dokupywać, odpowiednie złącze jest na wyposażeniu. Jednostka świetnie spisała się podczas pomiarów, gwarantując, że nie sam design jest jej zaletą. Do pozostałych najważniejszych funkcji użytkowych należy zaliczyć współpracę z fabrycznym sterowaniem sprzętem audio znajdującym się na wyposażeniu pojazdu (trzeba dokupić moduł), odtwarzanie plików CD audio, MP3 oraz WMA. W sekcji regulacji brzmienia na uznanie zasługuje wbudowana zwrotnica aktywna dla subwoofera oraz korektor parametryczny regulujący tony niskie i wysokie - z możliwością doboru szerokości pasma, wzmocnienia i częstotliwości środkowej. Znaczna rozbudowa systemu AV w samochodzie na bazie CDE-9850Ri nie jest zalecana. Zaledwie jedna para wyjść RCA może służyć do podpięcia subwoofera lub kilku wzmacniaczy. Jedyne łącze wejściowe jest zajęte przez iPoda, a brak magistrali danych Ai-Net wyklucza korzystanie z dodatkowego sprzętu bez znacznych nakładów na zlikwidowanie hermetyczności jednostki. Brzmienie radioodtwarzacza jest wyjątkowo przyjemne, dynamiczne, zrównoważone i przejrzyste. Potencjał ten wymaga jednak dobrych głośników, a ręczna regulacja brzmienia za pomocą wbudowanego korektora może nie przynieść spodziewanych rezultatów na fabrycznie zamontowanych przetwornikach.

ALPINE CDE-9850RI

Właściwie wszystkie uzyskane wartości pomiarów można zakwalifikować jako dobre lub wyżej. Bezproblemowy tuner radiowy, przyzwoita moc wbudowanego wzmacniacza, niewielkie odchyłki charakterystyki przenoszenia i wysoka odporność na zakłócenia sygnału audio przy rozbudowie systemu pozwalają dać notę techniczną jednostce Alpine'a. Ze względu na małą liczbę wyjść audio oraz brak magistrali Ai-Net, rekomendowana do prostych i średnio zaawansowanych systemów hi-fi.

Moc wbudowanego wzmacniacza 4 x 17,2 W (dobrze)
Czułość tunera FM 1,3 μV (b. dobrze)
Napięcie wyjściowe przedwzmacniacza 3,8 V (b. dobrze)
Odchyłki charakterystyki na krańcach pasma
Tor FM (20 Hz/15 kHz) -1,9 dB/-1,7 dB (dobrze)
Tor CD (20 Hz/20 kHz) -0,3 dB/-0,8 dB (dobrze)

Ocena laboratorium +DOBRA

Pioneer DEH-P5800MP

Najtańsze w zestawieniu urządzenie imponuje możliwościami. Jeszcze niedawno w tej cenie otrzymywało się "goły" odtwarzacz CD bez jakichkolwiek dekoderów plików skompresowanych, o podłączeniu urządzeń zewnętrznych nie było co marzyć. Obecnie Pioneer oferuje zarówno możliwość użycia zewnętrznych wzmacniaczy mocy - dzięki dwóm parom wyjść RCA - jak również współpracę z fabrycznym sterowaniem montowanym w samochodach (trzeba dokupić moduł), a także uproszczoną obsługę odtwarzacza iPod (też sięgamy do portfela) lub dwóch innych, zewnętrznych urządzeń korzystających z magistrali IP-Bus firmy Pioneer. Oszczędności widać w typie zastosowanego wyświetlacza oraz zastosowaniu standardowych układów regulacyjnych i podzespołów audio. Wzornictwo jednostek Pioneera nie zmieniło się radykalnie od kilku lat i jest oszczędne oraz w miarę ergonomiczne. W miarę, gdyż miniaturowe litery na niektórych klawiszach są nie do odczytania w trakcie jazdy. Na pochwałę zasługują duże, chowane pokrętło regulacji głośności oraz przełącznik krzyżakowy wyboru ścieżki i stacji radiowej. Podświetlenie klawiszy można wybrać spośród 10 kolorów, co ułatwia dopasowanie się do barwy instrumentów w kokpicie. Dopasowanie brzmienia do własnych potrzeb jest możliwe za pomocą dość dokładnego korektora parametrycznego przy dobieraniu współczynnika wypełnienia oraz poziomu wzmocnienia/obniżenia w wybranych punktach częstotliwości: odrębnie dla tonów niskich, średnich i wysokich. Przydatnym narzędziem jest możliwość obrócenia fazy dla subwoofera oraz uproszczona zwrotnica aktywna z filtrami HP i LP. Brzmienie jest dość żywiołowe, dynamiczne, choć nie tak przejrzyste jak u konkurentów i raczej stroniące od mikrodynamicznych szczegółów. W porównaniu z odbiornikami OEM jest to zasadniczy krok do przodu.

PIONEER DEH-P5800 MP

Bardzo dobry i czuły tuner radiowy oraz rzetelnie zaprojektowany układ zasilania i wzmacniacz zapewniają komfort w codziennym użytkowaniu odbiornika. Próba rozbudowy systemu audio o zewnętrzne końcówki mocy może napotkać na problemy z powstawaniem zakłóceń przenikających z instalacji samochodowej do sygnału audio. Radioodtwarzacz rekomendowany do prostych konfiguracji samochodowego hi-fi.

Moc wbudowanego wzmacniacza 4 x 17,3 W (dobrze)
Czułość tunera FM 1,2 μV (b. dobrze)
Napięcie wyjściowe przedwzmacniacza 2,2 V (przeciętnie)
Odchyłki charakterystyki na krańcach pasma
Tor FM (20 Hz/15 kHz) -2,3 dB/-1,9 dB (przeciętnie)
Tor CD (20 Hz/20 kHz) -0,79 dB/-0,2 dB (dobrze)

Ocena laboratorium DOBRA

Blaupunkt Memphis MP66

"Gotowy na wszystkie wyzwania"- tak w skrócie można określić nową propozycję Blaupunkta. Najdroższa w teście jednostka oferuje współpracę z odtwarzaczem iPod i obsług ę telefonów komórkowych poprzez moduł Bluetooth, lecz trzeba będzie dołożyć parę złotych na odpowiednie adaptery. W standardzie jest natomiast gniazdo i kabel USB. Za panelem czołowym znajduje się także slot na karty SD/MMC, co znacząco rozszerza bibliotek ę nagrań dostępną bez przynoszenia do samochodu dodatkowych urządzeń. Przyjemnym i przyjaznym dla użytkownika rozwiązaniem jest mała ilość przycisków sterujących oraz duży kolorowy wyświetlacz TFT. Zamiast zbędnej "klawiszologii", urządzenie przyporządkowuje w locie potrzebne w danej chwili funkcje odpowiednim przyciskom po obu stronach ekranu. Memphis MP66 odtwarza płyty CD/CD-RW oraz pliki w formacie MP3 i WMA. Wyposażony jest w cyfrowy tuner radiowy z pełnym zakresem RDS, zapewniający odbiór stacji radiowych na falach UKF, długich i średnich (to już rzadkość). Za pomocą 6-pasmowego korektora można dostosować dźwięk do własnych oczekiwań, wybrać jedną z sześciu zaprogramowanych krzywych lub automatycznie dopasować parametry brzmienia do warunków akustycznych pojazdu oraz konkretnej konfiguracji głośników. Szkoda że do opakowania nie dołączono niezbędnego mikrofonu (trzeba za niego dopłacić). Radioodtwarzacz ma 4-kanałowe wyjście na wzmacniacz, wbudowaną końcówkę mocy 4 x 50 (weryfikacja danych w opisie laboratoryjnym), wyciszenie w trakcie nadawania komunikatów z zewnętrznej nawigacji oraz odrębne, w pełni regulowane wyjście do podłączenia subwoofera. Brzmienie radioodtwarzacza należy sklasyfikować jako zrównoważone i dynamiczne, z dobrą ekspozycją wszystkich tonów, zwłaszcza po użyciu funkcji autokalibracji.

BLAUPUNKT MEMPHIS MP66

Świetna charakterystyka pasma przenoszenia toru CD oraz dobry tuner radiowy. Moc wbudowanej końcówki klasyfikuje MP66 jako produkt dobrej jakości, lecz przy tej cenie można by oczekiwać nieco więcej. Poziom napięcia wyjściowego sygnału z przedwzmacniacza na poziomie 3,1 V uchroni przed zakłóceniami przenikającymi do toru audio, lecz instalacja dodatkowego sprzętu powinna być bardzo staranna pod względem prowadzenia w kabinie nowych wiązek przewodów. Rekomendowany do prostych oraz profesjonalnych systemów hi-fi.

Moc wbudowanego wzmacniacza 4 x 17,4 W (dobrze)
Czułość tunera FM 1,6 μV (dobrze)
Napięcie wyjściowe przedwzmacniacza 3,1 V (dobrze)
Odchyłki charakterystyki na krańcach pasma
Tor FM (20 Hz/15 kHz) -2,2 dB/-3,1 dB (przeciętnie)
Tor CD (20 Hz/20 kHz) -0,3 dB/-0,36 dB (b. dobrze)

Ocena laboratorium DOBRA

Clarion DXZ768RMP

Klasyczną i stonowaną stylistykę panelu czołowego jednostki Clariona z pewnością docenią osoby lubiące minimalistyczną elegancję. Duży wyświetlacz nie tryska feerią barw, lecz prezentuje wskazania w 16 odcieniach szarości. Clarion DXZ768RMP zawiera tuner RDS oraz odtwarzacz płyt CD/MP3/WMA. Do jednostki można podłączyć wszystkie urządzenia tej marki pracujące z szybką magistralą danych Ce-Net. Są to m.in. zmieniacz CD, DVD, tuner TV, tuner DAB, zestaw głośno mówiący Bluetooth. Ze względu na "otwartość" na współpracę z zewnętrznymi urządzeniami, wbudowany wzmacniacz o niewygórowanej mocy oraz specjalizowane komponenty audio (24-bitowy przetwornik cyfrowo-analogwy), model ten znakomicie nadaje się do budowy zaawansowanych systemów multimedialnych. Oprócz magistrali Ce-Net radioodtwarzacz posiada 6-kanałowe wyjście RCA o wysokiej odporności na zakłócenia. Funkcjonalność obsługi podkreślona jest zgrupowaniem najważniejszych regulatorów po lewej stronie. Dla ceniących komfort jest pilot zdalnego sterowania, zmotoryzowany panel oraz dwie przydatne funkcje: automatyczna regulacja jasności wyświetlacza oraz regulacja głośności zależna od prędkości samochodu. Klawisze z regulacją podświetlenia w 728 kolorach umożliwiają dopasowanie luminacji do podświetlenia przyrządów w samochodzie. Odbiornik może być sterowany za pośrednictwem fabrycznego interfejsu zamontowanego w samochodzie (w tym celu trzeba dokupić odpowiedni moduł). Brzmienie zaspokaja wygórowane ambicje, sięgając do nie odkrytych dotąd zakamarków nagrań. Warunkiem niezbędnym do osiągnięcia tego jest postawienie na wysokiej klasy głośniki oraz przynajmniej jeden, przyzwoitej klasy wzmacniacz zewnętrzny.

CLARION DXZ768RMP

Bardzo dobra charakterystyka przenoszenia toru CD i wysoka odporność na zakłócenia przy rozbudowie systemu o np. zewnętrzne wzmacniacze mocy to najważniejsze zalety tej jednostki. Brak też większych kłopotów w odbiorze fal radiowych nawet w obszarach o słabym sygnale FM. Moc zintegrowanego wzmacniacza - przeciętna. Rekomendowany do współpracy z głośnikami o wysokiej skuteczności lub do użycia w profesjonalnych zestawach hi-fi.

Moc wbudowanego wzmacniacza 4 x 15,8 W (przeciętnie)
Czułość tunera FM 1,8 μV (dobrze)
Napięcie wyjściowe przedwzmacniacza 3,8 V (b. dobrze)
Odchyłki charakterystyki na krańcach pasma
Tor FM (20 Hz/15 kHz) -2,6 dB/-2,1 dB (przeciętnie)
Tor CD (20 Hz/20 kHz) -0,4 dB/-0,78 dB (dobrze)

Ocena laboratorium DOBRA

Tekst: Jędrzej Nosal
Zdjęci: producenci


Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mówią, że wymiana radia jest najszybszym i najmniej kosztownym upgrade'em samochodu. Jasne, że koni mechanicznych od tego nie przybędzie, ale z pewnością komfort podróżowania zmienia się zasadniczo.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij