Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Nawigacje satelitarne - GPS wybieraj jak żonę

Czasy papierowej mapy minęły bezpowrotnie. Urządzenia elektroniczne są już bardzo dokładne i całkiem niedrogie. Sprawdzamy na co zwrócić uwagę przy zakupie nawigacji GPS.

2010-11-08
nawigacja, nawigacja satelitarna, GPS Liczba urządzeń nawigacyjnych na rynku jest ogromna, ale żadne nie jest wolne od wad. Każde jednak będzie lepsze od papierowej mapy

 

Na rynku jest kilkunastu liczących się producentów sprzętu i kilku producentów oprogramowania. Każdy zapewnia, że jego produkt jest bardzo dokładny i doprowadzi nas bezbłędnie w wybrane miejsce. Czym się kierować, by wybrać sprzęt nie tylko dokładny, ale i wygodny w obsłudze?

Najważniejsza jest mapa. To ona decyduje o przydatności urządzenia. W naszym kraju do najpopularniejszych należą AutoMapa i Mio-Map. Wybierając mapę warto zwrócić uwagę na liczbę kilometrów dróg, czy zarejestrowanych punktów adresowych (w Polsce nawet do 2,7 miliona) oraz liczbę POI (użytecznych punktów - stacji paliw, warsztatów, restauracji itp.). Im jest ich więcej, tym większą mamy pewność, że mapa nie zawiedzie nas, nawet jeśli wybierzemy punkt adresowy w najbardziej zapomnianym zakątku kraju. Coraz częściej okazuje się, że mapy pokrywają już 100% powierzchni kraju, więc sprzedawcy starają się kusić klientów dodatkowymi usługami.

Producenci zwykle dzielą swoją ofertę na mapę Polski, Polski i krajów sąsiadujących albo pakiet map całej Europy. W zależności od tego, jak często podróżujemy za granicę i jak daleko wyjeżdżamy, możemy wybrać odpowiedni dla siebie pakiet. Trzeba przy tym dokładnie sprawdzić listę krajów - określenie "kraje sąsiadujące" nie dla wszystkich jest jednoznaczne. Większość producentów pozwala na późniejsze dokupienie map innych krajów, ale zwykle okazuje się to zbyt drogie, lepiej więc zawczasu pomyśleć o zakupie szerszego pakietu albo chociaż sprawdzić koszt rozszerzenia.

Przy okazji map warto też zwrócić uwagę na częstotliwość i cenę ich aktualizacji. Część producentów oferuje darmową aktualizację przez pierwszy rok od zakupu. W kolejnych latach płaci się za każdą aktualizację (np. MapaMap 41 zł/ aktualizacja lub pakiet 4 aktualizacji za 66 zł), za wszystkie aktualizacje na dany rok (AutoMapa Polska XL 79 zł, AutoMapa Europa 149 zł) albo raz i można korzystać z darmowych aktualizacji już zawsze (Garmin - 399 zł). Przy okazji aktualizacji map, dostępne są też aktualizacje samego oprogramowania i punktów POI. Warto zapytać, czy nie są one dodatkowo płatne. Sama liczba aktualizacji nie jest jednak priorytetem. W przypadku głównych producentów ogranicza się ona do dodania nowych dróg i nowo powstałych punktów POI, a te nie wyrastają jak grzyby po deszczu, więc możemy być pewni, że wgrane mapy nie stracą szybko na aktualności.

Gdzie kupować?
Nawigację warto kupować w miejscu, w którym urządzenie można zwrócić, gdyby nie spełniło naszych oczekiwań. W teorii wszystkie nawigacje są podobne i każda jest świetna, ale w praktyce bywa różnie. Na szczęście, niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu zakupionego urządzenia w określonym czasie, a w przypadku zakupu przez Internet - mamy takie ustawowe prawo. Dobierajmy zatem nawigację w zwykłych sklepach, gdzie można jej się dokładnie przyjrzeć; gdy jest "niezwracalna" - kupujmy w sklepie internetowym. Jeśli nie spełni naszych oczekiwań, będzie można ją oddać bez podania przyczyny.

Usługi dodatkowe - w tej dziedzinie producenci mają największe pole do popisu. Poza prostym prowadzeniem z jednego miejsca w drugie, kuszą realistycznym odwzorowaniem budynków, obsługą głosem, informacjami o sytuacji na drogach (TMC), ostrzeżeniami o fotoradarach, czy asystentem pasa ruchu, który zawczasu podpowie, której strony drogi najlepiej się trzymać. Im więcej dodatków, tym wyższa cena, więc trzeba zdecydować, które nam się naprawdę przydadzą.

Kupując nawigację możemy wybrać urządzenie o średnicy ekranu od 3,5 do nawet 7 cali. Najpopularniejsze są te o średnicy od 4,3 do 5 cali. Są na tyle duże, by swobodnie je obsługiwać i odczytywać informacje, a wciąż małe na tyle, by nie utrudniać widoczności i by można było wsunąć je do kieszeni. Nawigację dobrze jest wziąć w dłoń i "poskakać" po menu - sprawdzić, jak dokonuje się wyboru trasy, czy wybór kolejnych opcji nie nastręcza problemów, a obsługa nie sprawia nam kłopotów bez przestudiowania opasłej instrukcji obsługi. Dobrze by było wyjść z urządzeniem poza sklep i sprawdzić je w pełnym słońcu - czy ekran zapewnia odpowiedni kontrast i czy wyświetlany obraz jest czytelny.

Nie mniejsze znaczenie ma sposób montażu nawigacji w aucie. Zwykle korzysta się z uchwytu z przyssawką, który przyczepiamy do szyby. Sprawdźmy, czy zamontowana nawigacja pozostaje w zasięgu dłoni (ważne w nowych autach, z mocno pochyloną szybą) i czy można ją bez problemów ustawić pod odpowiednim kątem, by wyraźnie widzieć wyświetlaną trasę.

W zależności od tego czy z nawigacji korzystamy sporadycznie, do wakacyjnych wyjazdów w długie trasy, czy na co dzień, szukając adresów w dużych miastach, warto zwrócić uwagę na rodzaj chipsetu, na jakim zbudowany jest odbiornik GPS danego urządzenia. Dziś standardem jest chipset SiRF Star III, który potrafi szybko i dokładnie odczytać nasze położenie i nie zgubi sygnału z satelity nawet w kiepskich warunkach. Jest to szczególnie ważne, gdy poruszamy się po ulicach z wysoką zabudową, czy parkingach podziemnych.

Tekst Adam Majcherek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 10/2010

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czasy papierowej mapy minęły bezpowrotnie. Urządzenia elektroniczne są już bardzo dokładne i całkiem niedrogie. Sprawdzamy na co zwrócić uwagę przy zakupie nawigacji GPS.
    auto motor i sport, 2010-11-08 10:54:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij