Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Nie daj się wykołować- jak jeździć na rondzie

Zamiast kombinować, jak cichcem prześliznąć się przez rondo jadąc po zewnętrznej, jeszcze raz przypomnij sobie zasady.

2014-08-25

Ronda poprawiają bezpieczeństwo, bo zmuszają do zmniejszenia prędkości. Dlatego zastępują konwencjonalne skrzyżowania. Ale nie każda droga, po której jeździ się „w kółko”, jest rondem, gwarantującym pierwszeństwo autom, które już się na nim znajdują.

Dlatego zwracaj uwagę na znaki. To, że przed zjazdem trzeba włączyć kierunkowskaz, jest już wiedzą coraz powszechniejszą – po co ktoś bez końca czekający na włączenie się do ruchu, ma się zagotować, gdy tuż przed jego nosem opuścisz rondo. W myśl przepisów kierunkowskazów używamy też przed wjazdem, i to także lewego (ilustracja nr 3). I wreszcie pasy ruchu – najczęściej w ogóle nienamalowane.

Jeśli będziesz jechał zewnętrznym, nie popełnisz błędu, ale śmiało korzystaj też z tych najbliżej wysepki, jeśli masz zamiar opuścić rondo dopiero 3. czy 4. zjazdem. Pamiętaj tylko, że kierując się do wyjazdu musisz ustąpić pierwszeństwa.

 1. ZMIANA PASA RUCHU:
Na rondzie podczas zmiany pasa ruchu przy wyspie na pas zewnętrzny musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym po pasie, na który zamierzasz wjechać oraz autom wjeżdżającym na ten pas ruchu z prawej strony. Ze względu na krzywoliniowy tor jazdy, trzeba zachować szczególną ostrożność.

2. ZASADZIE WBREW:
Chociaż nie określają tego żadne przepisy, przyjęło się, że prawy pas ruchu na jezdni wlotowej powinien być wykorzystywany wyłącznie do zjechania z ronda najbliższym wylotem. Aby w sytuacji jak na rysunku uniknąć kolizji, z prawego pasa ruchu warto korzystać także podczas przejeżdżania na wprost ronda.

3. KIERUNKOWSKAZY :
Zjazd z ronda już pierwszym wyjazdem sygnalizuje się prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo. Jeśli jedziesz na wprost, nie włączaj kierunkowskazu aż do chwili mijania wylotu położonego przed tym, którym wyjedziesz z ronda. Jeśli skręcasz w lewo, włączasz lewy kierunkowskaz i na rondzie przełączasz go na prawy.

 4. WŁAŚCIWY PAS RUCHU:
Odpowiedni przejazd przez rondo dwupasmowe pokazują linie przerywane. Jeśli wybierzesz zły pas i będziesz próbował zjechać z ronda, narażasz się na kolizję. Kierowca auta zjeżdżającego z pasa przy wyspie na pas zewnętrzny słabo widzi lub w ogóle nie widzi auta na pasie zewnętrznym, ale to on byłby winny kolizji.

 

Rondo, czyli pierwszeństwo mają ci, którzy już po nim jadą
Gdy pokazane obok znaki – „ustąp pierwszeństwa” i „ruch okrężny” – występują łącznie, oznacza to, że pierwszeństwo przejazdu mają kierowcy znajdujący się na skrzyżowaniu, przed tymi, którzy na nie wjeżdżają.

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rządzą nadjeżdżający z prawej
Ten znak ostrzega, że zbliżasz się do ronda lub skrzyżowania w formie ronda, na którym pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Obowiązują przepisy ustawy "Prawo o ruchu drogowym", a jedyna różnica to przebieg pasów ruchu.

    MrErdek1, 2015-03-19 13:50:36
  • avatar
    zgłoś
    Jak to możliwe, że poczytne czasopismo motoryzacyjne wypowiada się natak ważny, dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, temat w sposób sprzeczny z obowiązującym prawem? Czy mace w swoim gronie egzaminatorów z WORD, którzy nie mogąc znaleźć pracy jako poloniści, socjolodzy czy animatorzy kultury załapali się na ekspertów od ruchu drogowego?. Przecież oni całą merytoryczną wiedzę zdobyli z pozbawionych jakiejkolwiek mocy prawnej popularnych poradników dla kierowców, a nie z ustawy Prawo o ruchu drogowym, prawa UE i Konwencji o ruchu drogowym. Administrator odsyła do ustawy, ale sam nie ma o niej pojęcia. 
     
    Kierujący ma obowiązek poruszać się zgodnie z zapisami ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku, bez uciekania się do pozaustawowych teorii dobrze ustosunkowanych ignorantów, jak np. skrętów w lewo i jazdy na wprost z włączonym prawym kierunkowskazem.
     
    Cała sprawa sprowadza się do  właściwego zrozumienia definicji znaku C-12. Pierwsza część jego dyspozycji mówi, że ruch na skrzyżowaniu odbywa się DOOKOŁA wyspy lub placu, co pokazuje okrężny układ strzałek na znaku i okrężnie biegnące pasy ruchu na jezdni skrzyżowania. Druga część dyspozycji mówi o kierunku rotacji tego okrężnego ruchu, czyli to co wskazują GROTY strzałek na znaku. Jazda okrężna jest bezkierunkowa, a nakaz znaku C-12  jest ważniejszy od ogólnych zasad ruchu
               
    1.     Skoro jadąc okrężnie nigdzie się nie skręci, to wjazd na skrzyżowanie jest kontynuacją dotychczasowej jazdy na wprost, co do zasady bez potrzeby włączania kierunkowskazu, prawym pasem ruchu, na zewnętrzny pas skrzyżowania (art. 16 ust. 4 ustawy). Jeżeli ten pas jest zajęty wolno kierującemu wjechać pasem obok na pas odpowiedni do pasa na wjeździe (bez jego zmiany w trakcie wjazdu).
    2.     Jedynym możliwym skrętem jest na skrzyżowaniu skręt w prawo, więc kierujący ma obowiązek zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy).
    3.     Kierujący może wyprzedzać innych kierujących, nawet wtedy, gdy skrzyżowanie  jest niekierowane (art. 24 ust. 7 ustawy).
    4.     Kierujący może więc zmienić pas ruchu (art. 22 ust. 4 i ust. 5 ustawy), pamiętając o tym, że ma obowiązek niezwłocznie wrócić na pas zewnętrzny (art. 16 ust. 5 ustawy) na tyle wcześnie, by móc zasygnalizować wyraźnie i zawczasu swoje zamiary (art. 22 ust. 5 ustawy).
    5.     Kierujący zamierzający opuścić skrzyżowanie może to zrobić jedynie z zewnętrznego pasa ruchu (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy) na dowolny pas ruchu na drodze wylotowej.
    6.     Przed skrętem kierujący ma obowiązek wyraźnie i zawczasu, jednak nie wcześniej niż po minięciu zjazdu poprzedzającego zamierzony, sygnalizować swój zamiar (art. 22 ust. 5 ustawy).
     
    Czy szanowny autor artykułu nie widzi, że na "Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12 pasy ruchu nie biegną wprost do zjazdu, więc nie da się nimi "wyjechać" ze skrzyżowania? By to zrobić trzeba je opuścić, a by to zrobić trzeba  skręcić w prawo. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt. 1 można to zrobić dopiero po zbliżeniu się do prawej krawędzi jezdni, wiec nie ma tu jazdy   na wprost i skrętu w lewo prawym, ani lewym pasem ruchu. Jest tu jedynie jazda okrężna zewnętrznym lub wewnętrznym pasem ruchu.
     
    Takie jest obowiązujące w Polsce prawo i co najważniejsze  całkowicie zgodne z obowiązującą Polskę Konwencja wiedeńską o ruchu drogowym. 
     
    Kierunek jazdy i pas ruchu wybiera się na rondach ze strzałkami kierunkowymi na wlotach i pasami ruchu do jazdy na wprost prowadzącymi kierującego wprost do zjazdów. Są to ronda kierunkowe, spiralne i turbinowe, a więc nie "Skrzyżowania o ruchu okrężnym" . Jedzie się na nich zgodnie z ich kierunkowym oznakowaniem poziomym.
     
    Zapraszam na  http://mrerdek1.blogspot.com/ oraz na  https://docs.google.com/presentation/d/1aHAirmKfOZz_oOhPZX2Y4_uWlQlTodPhhPNTy_J7sYY/edit#slide=id.p
     
     

    MrErdek1, 2015-03-15 01:10:37
  • avatar
    zgłoś
    a ja mam wątpliwości co do porady związane z włączaniem kierunkowskazu (przede wszystkim lewego) jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie... tego przepisy zdaje się nie regulują wprost, a i na chłopski rozum, w czy to miałoby niby pomóc...??
    Pastuch, 2014-08-26 07:44:52
  • avatar
    zgłoś
    Zamiast kombinować jak cichcem prześliznąć się przez rondo jadąc po zewnętrznej jeszcze raz przypomnij sobie zasady.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-08-25 12:43:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij