Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nie daj się wyślizgać!

Wpadnięcie w poślizg to duży problem nawet dla doświadczonych kierowców. Większość z nas nie wie, jak prawidłowo reagować w takiej sytuacji. Pomocne wskazówki - w Szkole Auto.

2007-11-21
Szkoła Auto W nowoczesnych samochodach, w krytycznej sytuacji możemy zdać się na układ ESP, a jeśli takiego nie ma – na ABS.

Ciąg drogowych zdarzeń często przebiega według tego samego scenariusza. Jedziesz dość szybko dwupasmową drogą pokrytą cienką warstwą śniegu. Twój samochód ma mocny, dynamiczny silnik, a Ty jesteś kierowcą, który przejechał dziesiątki, ba! - setki tysięcy kilometrów. Wyprzedzasz więc kolejnego bojaźliwego kierowcę, toczącego się ledwie 60 km/h, jadąc przez kilkanaście sekund lewym pasem, po to by wrócić na prawy pas w bezpiecznej odległości. Niestety, manewr wykonujesz zbyt energicznie, nagle czujesz zarzucenie tyłu samochodu, po czym, mimo Twoich prób opanowania poślizgu, auto zaczyna obracać się wokół własnej osi. W tej sytuacji jesteś bezradny - możesz tylko obserwować wirujący krajobraz i tumany śniegu wznoszące się w powietrze. Potem następuje mocne szarpnięcie i głuchy huk. Gdy zapadnie cisza, ze wstydem obserwujesz wyprzedzane auto, przejeżdżające obok.

Z początkiem lat 70. w Polsce pojawiły się pierwsze publikacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia samochodu. Uczono w nich, że aby opanować poślizg, należy kontrować kierownicą i "z wyczuciem" operować gazem. Niestety, taka metoda sprawia problem większości kierowców; dodatkowy stres oznacza jedno - że na pewno nie zareagujemy prawidłowo. Na szczęście, we współczesnych samochodach zaprzęgnięto do pracy bardzo wydajną elektronikę, w postaci systemu ESP. Potrafi on "ustabilizować" auto, przyhamować poszczególne koła i zmniejszyć obroty silnika. Dzięki temu samochód może wyjść z poślizgu. Jeśli to się nie uda, to na pewno wytraci prędkość, co sprawi, że w barierę uderzymy z mniejszą siłą.

Ale przecież nie każdy samochód wyposażony jest w system ESP. Do opanowania poślizgu możemy również wykorzystać ABS, choć kłóci się to ze "starą szkołą", według której w poślizgu pod żadnym pozorem nie można dotykać hamulca. Ale wciśnięcie hamulca w tej krytycznej sytuacji tylko pozornie jest błędem. ABS pomoże wyjść nam obronną ręką z poślizgu, dlatego w momencie jego wystąpienia powinniśmy jak najmocniej wcisnąć pedał hamulca!

Teoretyczna wiedza na temat wyprowadzenia samochodu z poślizgu jest bezcenna. Jednak wymaga ono przede wszystkim treningu praktycznego, regularnie powtarzanego dla przypomnienia i odświeżenia sobie nabytych umiejętności i odruchów. Kilka samodzielnych lekcji ślizgania podczas jednej zimy nie wystarczy. Często ćwiczenia dają efekt odwrotny od zamierzonego, gdyż po kilkunastu minutach zabawy w poślizgi, nabywamy złudnego przekonania, że bez problemów poradzimy sobie na śliskiej drodze, i to w każdej sytuacji. Pozwalamy więc sobie na więcej, jeździmy szybciej, a gdy auto wpada w poślizg, okazuje się, że przebieg zdarzeń jest zupełnie inny niż byśmy sobie tego życzyli. Na drodze dochodzi bowiem element zaskoczenia, którego podczas ćwiczeń po prostu nie ma. Trenując, wiemy, co za chwilę nastąpi, a w "naturze" poślizg zwykle "atakuje" znienacka, bez ostrzeżenia.

Bezpieczniej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego warto przejść szkolenie w renomowanej szkole jazdy, pod okiem instruktora, który od razu wypleni wszelkie złe nawyki!

Źródło: Szkoła Auto

Zapraszamy na stronę internetową
Szkoły Auto: www.szkola-auto.pl

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wpadnięcie w poślizg to duży problem nawet dla doświadczonych kierowców. Większość z nas nie wie, jak prawidłowo reagować w takiej sytuacji. Pomocne wskazówki - w Szkole Auto.
    auto motor i sport, 2008-04-14 09:49:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij