Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Nieużywany samochód: Ile tracisz na postoju

Sporadyczne korzystanie z auta w przekonaniu, że „jak stoi, to nic nie kosztuje” to wielka zmyłka. Im rzadziej jeździsz, tym więcej płacisz za pokonanie kilometra trasy, podzespoły auta niszczeją, a spadek wartości i tak bije po kieszeni. Zobacz, ile kosztuje postój.  

2014-09-01

Mało intensywna eksploatacja wcale nie przedłuża życia samochodowi. Olej, opony czy układ zapłonowy zużywają się nie tylko wraz ze wzrostem przebiegu, ale w miarę upływu czasu. Wymiana oleju czy np. sparciałych gumowych elementów zawieszenia i tak jest niezbędna, czasem częściej niż gdy auto jeździ. Samochód o małym przebiegu w porównaniu z eksploatowanym normalnie (ok. 15 tys. km rocznie) jest średnio o 25% więcej wart, ale koszt przejechania nim 1 km bywa nawet dwukrotnie wyższy.

Im więcej, tym taniej
Średni koszt przejechania jednego kilometra autem kompaktowym, które pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów wynosi około 1,6 zł (wraz ze spadkiem wartości, wynikającym z wieku auta i przebiegu kilometrów). Jeśli roczny przebieg zwiększymy do 25 tys. kilometrów, koszt spadnie do 1,34 zł. Przy 50 tys. będzie to kwota 1,12 zł za kilometr. Jeśli samochód jest używany okazjonalnie i rocznie przejeżdża tylko 5 tys. km, koszt jednego kilometra wzrośnie już do 2,02 zł. Im więcej jeździsz, tym mniej kosztuje Cię jeden kilometr!

   
Wnętrze
W używanym okazjonalnie aucie szybko pojawia się zapach stęchlizny. Wilgoć przenika do środka i razem z kurzem może nawet powodować powstawanie pleśni. Pokładowa elektronika tego nie lubi.
  Lakier
Długowieczność zapewniają mu wyłącznie regularne mycie i zabezpieczanie woskiem. Zalegający na lakierze brud, kurz, ptasie odchody oraz silne działanie promieni słonecznych powodują przebarwienia i matowienie.
   
Opony
Używana 7-letnia opona, nawet z głębokim bieżnikiem, nadaje się do wyrzucenia. Pierwsze oznaki starzenia to pęknięcia i kruszenie się bieżnika oraz boków. Oponom szkodzi dłuższy postój w jednej pozycji – odkształcają się.
  Hamulce
Tarcze hamulcowe po jednodniowym postoju pokrywają się rdzawym nalotem, który bez trudu usuwany jest po pierwszym hamowaniu. Gdy auto stoi dłużej, w tarczy robią się wżery. Usunie je tylko przetoczenie tarcz.
   
Amortyzatory
Nieosłonięte tłoczysko jest atakowane kurzem i wilgocią, co przy braku eksploatacji powoduje powstawanie wżerów. Uszkadza się uszczelka tłoczyska i wycieka olej. Również niepracujące odboje starzeją się od stania.
  Zawieszenie
Na uszkodzenia narażone są wszelkie elementy gumowo-metalowe (sworznie, tuleje, łączniki). Guma ulega procesowi starzenia – parcieje, a następnie kruszy się i pęka. Dotyczy to także osłon przegubów.

 

   
Układ wydechowy
Rdzawy nalot to norma, nawet w nowych i intensywnie eksploatowanych autach. Wrogiem układu wydechowego jest jednak nadmiar wody z katalizatora, która zalega w tłumikach i nie ma szans na odparowanie.
  Silnik
W miarę upływu czasu olej w silniku traci swoje właściwości. Na dodatek, w pierwszych minutach jazdy zimny, czyli gęsty olej najsłabiej smaruje, więc zużycie silnika (zwłaszcza panewek) jest wtedy największe.

 

   
Akumulator
W aucie użytkowanym na krótkich odcinkach i okazjonalnie, akumulator jest niedoładowywany i może ulec trwałemu uszkodzeniu z powodu zasiarczenia. Ładuj akumulator prostownikiem raz na trzy tygodnie.
  Klimatyzacja
Żeby klimatyzacja nie sprawiała kłopotu, należy korzystać z niej regularnie (przynajmniej raz w miesiącu przez kilkanaście minut). Chodzi o smarowanie sprężarki olejem zawartym w czynniku chłodzącym.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Myślisz, że im mniej jeździsz to mniej płacisz? Nic bardziej mylnego! Sprawdź, ile kosztuje Cię nieużywanie auta.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-01 14:26:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij