Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Nocny jeździec pod ochroną

Jazda nocą – na drodze pusto, można depnąć na gaz, a śpiące dzieci nie rozpraszają uwagi. Tylko co zrobić, żeby nie zasnął także kierowca? Poznaj bezpieczny rozkład jazdy po zmroku.

2014-09-05
Mikrosen, który zdarza się połowie kierowców nocą, łatwo przechodzi w zaśnięcie.

Wspomaganie jest konieczne

Jeśli będziesz jechał non stop, kryzys dopadnie Cię po 2–3 godzinach, a po 6 oczy zaczną Ci się zamykać. Odpoczywaj co godzinę i zdrzemnij się.

Jak podtrzymywać kondycję?

Kawa

 Adrenalina i kawa: przez pierwsze 2–3 godziny będziesz pobudzony. Wspomagaj się kawą, ale z umiarem. Kofeina działa do pół godziny. Pij wodę – odwodniony mózg zwalnia.

Posiłek

Jedzenie nocą: choć zwykle tego unikasz, tym razem zrób wyjątek. Lekki posiłek ożywi Cię na kolejne godziny.

Drzemka

Trudne godziny: na spadek formy między 3 a 5 rano nic nie poradzisz. Tylko drzemka pomoże Ci odzyskać siły. Jednak nie jedź dłużej niż 10 godzin. Ryzyko wypadku po 9. godzinie za kółkiem wzrasta radykalnie.

1. Niech Twój dzień przed nocną podróżą nie będzie wypełniony ciężką pracą. Nie załatwiaj tego dnia superważnych spraw. Postaraj się odpocząć. Sen po południu jest wskazany, ale jeśli jesteś nieprzyzwyczajony do poobiednich drzemek – odpuść.

2. Nie bierz pigułek nasennych przed popołudniową drzemką przed podróżą. Tym bardziej jeśli ich dotąd nie zażywałeś. Twój organizm może zareagować nieprzewidywalnie.

3. Zjedz lekki posiłek, nie najadaj się na zapas ani tym bardziej nie przejadaj. Będzie Ci potrzebna energia, która wolno się uwalnia, a nie energetyczny „kop”, który zadziała doraźnie, na krótko. Podstawą posiłku przed podróżą niech będą węglowodany złożone (ryż, makaron pełnoziarnisty, musli).

4. Na drogę zabierz przekąski bogate w składniki poprawiające koncentrację: kwasy tłuszczowe (orzechy), magnez (czekolada) i potas (owoce i pomidory). Słodycze dodadzą Ci energii na krótko. Napoje energetyczne (z kofeiną) podobnie: działają błyskawicznie, ale po pół godzinie będziesz bardziej zmęczony, niż gdybyś ich w ogóle nie pił.

5. Nocą radykalnie zmniejsza się liczba odbieranych bodźców. Zanim wyruszysz, zadbaj, by nie było „za spokojnie”. Weź ulubioną muzykę, słuchaj radia, używaj CB, a najlepiej – rozmawiaj ze współpasażerami.

plus Największym plusem jazdy nocą jest mniejsze natężenie ruchu – nawet 10-krotnie. Druga zaleta to śpiące dzieci – kierowcy, którzy jadąc w dzień rozpraszają się uspokajając dzieciaki, nocą mają święty spokój, bo mali pasażerowie śpią.

minus Statystyki są jednoznaczne. Kierowca prowadzący dzienny tryb życia na skutki zmęczenia najbardziej narażony jest nocą. Zasnąć za kółkiem nad ranem jest nawet dwukrotnie łatwiej. Niebezpieczeństwo zwiększają nieoznakowani piesi i rowerzyści. Mikrosen, który zdarza się połowie kierowców nocą, łatwo przechodzi w zaśnięcie.

Czy wystarczy przespać się w ciągu dnia, żeby bezpiecznie jechać nocą?

Karol z Lublina

Nie, ale to pomoże. Zegara biologicznego nie da się oszukać. Najlepiej podzielić trasę na dwa odcinki i zdrzemnąć się w newralgicznych godzinach, między 3 a 5. Człowiek jest jak zaprogramowany komputer. Rytm dnia mamy „wgrany” w mózg. W podwzgórzu jest ośrodek kierujący całym procesem: to parzyste jądro nadskrzyżowaniowe. Z umieszczonych w siatkówce oka komórek otrzymuje informacje na temat ilości światła. Jądro hamuje bądź pobudza do działania szyszynkę, a ta produkuje melatoninę. Melatonina działa na komórki organizmu rozsiane w różnych ośrodkach. Jej zwiększona ilość powoduje senność, zaś niedobór – pobudzenie. Nadmiar melatoniny nie tylko sprawia, że zamykają nam się oczy. Ciało obniża temperaturę, spowalnia metabolizm, dochodzi do spowolnienia psychoruchowego. Jest to całkowicie niezależne od człowieka. Mózg „zwalnia obroty”, a co istotne dla kierowców: zwiększa się także próg pobudliwości (na pewne bodźce reagujemy słabiej). Nie da się jechać nocą, nie biorąc pod uwagę ryzyka wpływu zmęczenia na organizm.

 Dr Hanna Kierkowska - Brewczyńska, neurolog z Grupy Lux-Med

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jazda nocą – na drodze pusto, można depnąć na gaz, a śpiące dzieci nie rozpraszają uwagi. Tylko co zrobić, żeby nie zasnął także kierowca? Poznaj bezpieczny rozkład jazdy po zmroku.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-05 12:44:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij