Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Nowe modele z gazem LPG. Co można kupić w Polsce?

Jesteśmy drugim krajem w Europie pod względem liczby aut z instalacją gazową. Przybywa samochodów z fabrycznym LPG. Prezentujemy 25 modeli z podwójnym zasilaniem, dostępnych u autoryzowanych dealerów.

Michał Hutyra 2015-08-19
Korek LPG FOT. SHUTTERSTOCK.COM

Samochody zasilane LPG nie budzą już dziś takich kontrowersji jak jeszcze kilkanaście lat temu. Powód jest prosty – nowoczesne instalacje gazowe pod względem niezawodności i zaawansowania technicznego nie ustępują systemom wtrysku benzyny. Mocno poprawiła się także jakość ich montażu i, co najważniejsze, z rury wydechowej nie czuć charakterystycznego zapachu ulatniającego się gazu.

Dziś montuje się niemal wyłącznie instalacje z wtryskiem sekwencyjnym. Auto ma dodatkowe wtryskiwacze, przez które gaz w fazie lotnej trafia do cylindrów. Najnowsze instalacje na płynny LPG (z powodu wysokiej ceny jeszcze nie tak powszechne) są zupełnie bezobsługowe, a gaz trafia do cylindrów w taki sam sposób i przez te same wtryskiwacze, co benzyna. Eksploatacja takiego samochodu jest jeszcze tańsza, a to decydujący czynnik motywujący właścicieli samochodów do montażu instalacji LPG.

W Polsce o klientów rywalizują w zasadzie trzy firmy: BRC, Landi Renzo oraz Stag. Ich instalacje różnią się od siebie przede wszystkim podzespołami, lecz co do zasady działania są niemal jednakowe. Podobne są okresy międzyprzeglądowe (1 rok lub 15 tys. km), podobny jest też czas trwania gwarancji.

Benzyna LOB95 jest droższa o 240 procent od LPG

W wypadku nowych samochodów to importer decyduje o tym, jakiego typu i od którego producenta kupuje instalację. Montaż gazu następuje najczęściej w ASO, przyjeżdża tam montażysta działający na zlecenie dealera. W samochodach Dacii oraz Opla montaż instalacji gazowej następuje na linii produkcyjnej. Ma to m.in. tę zaletę, że instalacja jest wykonana bardziej estetycznie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że Dacia oraz Opel udzielają na samochód i na instalację gwarancji europejskiej, co oznacza, że w razie awarii auta np. w Chorwacji tamtejszy serwis musi poradzić sobie z usunięciem usterki. Pozostali importerzy posiłkują się w takich wypadkach ubezpieczeniem assistance.

Instalacje fabryczne oraz te z ASO mają wspólną wadę: są dwukrotnie droższe niż instalacje montowane w niezależnym warsztacie. Aby przyciągnąć klientów nowych aut, instalacje montowane w niezależnych punktach często sprzedaje się razem z ubezpieczeniem silnika i innych podzespołów, które mogą zostać wykluczone z gwarancji z powodu montażu LPG. Taka polisa kosztuje ok. 200 zł rocznie. Być może to jest najlepszy wybór dla tych, którzy naprawdę chcą oszczędzić.

Ople z instalacją LPG

Największa liczba modeli, w ofercie niemal wyłącznie silniki z turbodoładowaniem. Pewnie dlatego Opel jest „gazową potęgą”.

Opel od kilku lat oferuje auta z fabrycznym LPG. Instalacje firmy Stag są montowane na linii produkcyjnej i zintegrowane ze wszystkimi podzespołami samochodu. Z zewnątrz nic nie zdradza podwójnego zasilania w paliwo. Instalacje są wykonane bardzo estetycznie, a wlew gazu znajduje się obok wlewu benzyny – oba przykryte wspólną klapką.

Opel oferuje najwięcej modeli z LPG. Z wyjątkiem Adama z silnikiem 1.4/87 KM i Corsy z silnikiem 1.4/90 KM pozostałe auta z instalacją LPG mają silniki z turbosprężarką i osiągają od 120 do 140 KM. Ponieważ silniki benzynowe 1.4 turbo mają system pośredniego wtrysku paliwa, dużo łatwiej było przystosować je do zasilania gazem. Na LPG mogą jeździć Astra, Meriva, Mokka, Insignia, a nawet Zafira Tourer. W ofercie jest jeszcze trochę Opli Cors poprzedniej generacji (wyprodukowanych w 2014 roku), wyposażonych w silnik 1.2 o mocy 85 KM, które są sprzedawane w atrakcyjnej cenie 39 700 zł (wersja Active).

Na razie Opel nie planuje rozszerzenia oferty instalacji gazowych na inne wersje silnikowe. Najtańszym i dostępnym na naszym rynku bez ograniczeń modelem z instalacją LPG jest Opel Adam – kosztuje 55 500 zł.

NAJPOPULARNIEJSZY – OPEL ASTRA

  • koszt instalacji z ASO 6400 zł
  • zwrot po przejechaniu 49 000 km
  • koszt instalacji spoza ASO 3200 zł
  • zwrot po przejechaniu 24 500 km
OPEL ASTRA 1.4 TURBO LPGTEC
CENA: 78 300 ZŁ
Pojemność silnika 1362 cm3
Moc maksymalna 140 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Prędkość maksymalna 202 km/h
Śr. zużycie paliwa LOB95 5,7 l/100 km
Śr. zużycie paliwa LPG 7,2 l/100 km
   

 

Używana Dacia Duster

Renault i Dacia z gazem LPG

Renault stworzyło Dacię jako tańszą markę. W ofercie jest 5 modeli. We wrześniu pojawi się pierwszy silnik turbo zasilany gazem.

Pod koniec 2012 roku mieliśmy okazję pojeździć Dacią Duster wyposażoną w instalację gazową. Chwaliliśmy wówczas jakość montażu i nic się do dzisiaj w tej kwestii nie zmieniło. Auto jest łączone z gazem na linii produkcyjnej, gdzie firma Landi Renzo ma swoje niezależne stanowisko montażowe. W salonach Dacii jest dostępnych pięć modeli z LPG: Sandero, Logan, Logan MCV oraz Lodgy – wszystkie wyposażone w ten sam silnik 1.2 o mocy 75 KM. Jedynie Duster ma większą i mocniejszą jednostkę napędową – 1.6 osiągającą 105 KM.

Dacia stawia na prostotę i niezawodność, dlatego do tej pory gaz pojawia się tylko w nieskomplikowanych konstrukcyjnie i niezawodnych silnikach. Od września w „ofercie gazowej” znajdzie się 3-cylindrowy silnik 0.9 TCe o mocy 90 KM. Najtańszy model z gazem – Sandero – kosztuje 37 450 zł.

Renault oferuje jeden model z LPG – Fluence z silnikiem 1.6 16V (110 KM). Za instalację w promocji płaci się teraz tylko 1 zł.

NAJPOPULARNIEJSZA – DACIA DUSTER

  • koszt instalacji z ASO 3500 zł
  • zwrot po przejechaniu 21 500 km
  • koszt instalacji spoza ASO 3000 zł
  • zwrot po przejechaniu 18 500 km
DACIA DUSTER 1.6 16V
CENA: 50 600 ZŁ
Pojemność silnika 1598 cm3
Moc maksymalna 102 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8 s
Prędkość maksymalna 162 km/h
Śr. zużycie paliwa LOB95 7,1 l/100 km
Śr. zużycie paliwa LPG 9,0 l/100 km
   
Peugeot 301

Citroen i Peugeot z gazem LPG

Udział w stworzeniu tej instalacji mieli Polacy. Dostawcą systemu gazowego BRC jest firma Czakram.

Bliźniacze modele Peugeot 301 i Citroën C-Elysée są skierowane do tych klientów, którzy szukają pojemnego, wygodnego, prostego i mało skomplikowanego technicznie samochodu. Stąd pomysł, by wprowadzić do oferty instalację LPG. Aby obniżyć koszt, zrezygnowano z montowania jej na linii produkcyjnej. Instalacja BRC jest OEM-owa, co oznacza, że pod kątem jakości i sposobu wykonania może się równać z produktami montowanymi w fabryce.

Układ IV generacji, nosi nazwę Sequent 24, a instalują go wybrani dealerzy. Instalacja została przygotowana do konkretnego silnika – wolnossącego 1.6 o mocy 115 KM i ma z góry ustalone parametry, co wyklucza możliwość strojenia jej przez diagnostę. Trzeba przyznać, że działa bardzo płynnie. Wadą jest to, że koło zapasowe zajmuje miejsce w bagażniku. Za Peugeota 301 z gazem trzeba zapłacić 58 tys. zł. Citroën C-Elysée jest tańszy, kosztuje 53 500 zł.

NAJPOPULARNIEJSZY – PEUGEOT 301

  • koszt instalacji z ASO 4500 zł
  • zwrot po przejechaniu 30 500 km
  • koszt instalacji spoza ASO 2800 zł
  • zwrot po przejechaniu 19 000 km
PEUGEOT 301 1.6 VTi
CENA: 58 000 ZŁ
Pojemność silnika 1587 cm3
Moc maksymalna 115 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Śr. zużycie paliwa LOB95 6,4 l/100 km
Śr. zużycie paliwa LPG 8,0 l/100 km
   
Pierwsza jazda Skoda Fabia

Skoda z gazem LPG

Czesi w ofercie samochodów z LPG mają w Polsce wyłącznie tanie modele flotowe – Citigo, Fabię oraz Rapida.

Po naszych drogach jeździ mnóstwo aut z popularnymi, bo bardzo trwałymi i niezawodnymi silnikami MPI montowanymi w Octavii II, Fabii II oraz w Roomsterze. Do tych aut Skoda zakładała prostą instalację z wtryskiem sekwencyjnym firmy Landi Renzo. Wraz z wprowadzaniem nowych modeli Skoda zupełnie zmieniła gamę silników. Dzisiaj niemal wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie.

Zmieniła się technologia, jednak nie dostawca instalacji. Do Fabii III oraz Citigo wyposażonych w silniki 1.0 (60 lub 75 KM) z pośrednim wtryskiem paliwa Skoda montuje instalację IV generacji. W wypadku Rapida TSI (wtrysk bezpośredni) instalacja jest niemal identyczna, inny jest jedynie sterownik, który w zależności od stylu jazdy razem z gazem dotryskuje benzynę (by chronić przed uszkodzeniem wtryskiwacze benzyny). Spośród oferowanych przez Skodę modeli największe oszczędności daje jazda gazowymi Citigo i Fabią. Rapid TSI LPG sprawdzi się, gdy auto dużo jeździ, a kierowca nie ma zbyt ciężkiej nogi.

Jeśli Skoda nie zmieni jednak dostawcy albo nie poprawi algorytmu podawania benzyny do silnika, gazowa oferta Skody może się wkrótce skończyć. Nie będzie na nią chętnych. Citgo z LPG kosztuje 39 170 zł.

NAJPOPULARNIEJSZA – SKODA FABIA

  • koszt instalacji z ASO 4150 zł
  • zwrot po przejechaniu 38 500 km
  • koszt instalacji spoza ASO 3000 zł
  • zwrot po przejechaniu 28 000 km
SKODA FABIA 1.0
CENA: 43 530 ZŁ
Pojemność silnika 999 cm3
Moc maksymalna 60 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,7 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Śr. zużycie paliwa LOB95 4,7 l/100 km
Śr. zużycie paliwa LPG 5,9 l/100 km
   
Kia Rio Kia Rio

Kia i Hyundai z gazem LPG

Koreańczycy działają wspólnie. Hyundai i Kia wystawiają łącznie 8 modeli, które są technicznymi bliźniakami.  

Hyundai i Kia prowadzą silną ofensywę gazową nie tylko w Polsce. Auta zasilane LPG można kupić także na Zachodzie. Tamtejsi dealerzy wykorzystują instalacje firmy Prins na gaz płynny.

U nas oferta obejmuje tylko samochody wyposażone w słabsze silniki z pośrednim wtryskiem paliwa. W ofercie Hyundaia są to i10 (1.0, 67 KM), i20 oraz ix20 (1.2, 85 KM) i i30 (1.4, 100 KM). Kia wykorzystuje identyczne silniki w bliźniaczych modelach Picanto, Rio, Venga oraz Cee’d. Z wyjątkiem i10 oraz Picanto, w których instalacje są montowane w fabryce w Korei, pozostałe przerabia się na gaz (instalacje pochodzą z firmy BRC) w dwóch centrach logistycznych, w Mszczonowie lub w Kleszcznie.

Dopiero potem auta trafiają do salonów Hyundaia i Kii. Instalacje gazowe objęte są 3-letnią gwarancją. Ponieważ gwarancja mechaniczna na auta Kii wynosi nawet 7 lat, okres ochrony można wydłużyć o kolejne 4 lata. Warunkiem jest wykonanie po 3 latach specjalnego przeglądu instalacji gazowej. Za Hyundaia i10 1.0 LPGI trzeba zapłacić 42 300 zł. Za Kię Picanto 1.0 LPGI – 37 700 zł.

NAJPOPULARNIEJSZA – KIA RIO

  • koszt instalacji z ASO 4200 zł
  • zwrot po przejechaniu 36 000 km
  • koszt instalacji spoza ASO 2900 zł
  • zwrot po przejechaniu 25 000 km
KIA RIO 1.2
CENA: 46 190 ZŁ
Pojemność silnika 999 cm3
Moc maksymalna 60 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,7 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Śr. zużycie paliwa LOB95 4,7 l/100 km
Śr. zużycie paliwa LPG 5,9 l/100 km
   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij