Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Okulary dla kierowców

Dla młodych dziewczyn okulary przeciwsłoneczne to tylko gadżet, mimo że chronią je przed szkodliwymi promieniami UV. Kierowcom okulary pozwalają jeździć bezpieczniej. Co ważne: nawet bardziej zimą niż latem!  

2014-10-09
Okulary dla kierowców

Światło słoneczne jest jednocześnie życiodajne i szkodliwe. Promienie UVA i UVB uszkadzają rogówkę i niszczą wzrok. Dlatego noszenie okularów przeciwsłonecznych z filtrami to konieczność (atestowane mają oznaczenie CE). Zimą światło pada z góry, ale dodatkowo odbija się od śniegu i lodu.

Refleksy wzmacniają promienie i nie tylko oślepiają, ale i zaburzają widzenie kolorów oraz męczą wzrok. Rozwiązaniem są okulary z filtrem polaryzacyjnym, który likwiduje odbicia mogące oślepiać. Poza redukcją odblasków, filtr wzmacnia nasycenie kolorów. Okulary dzielą się na cztery kategorie, w zależności od tego, jak mocne mają filtry. Ich wybór to sprawa indywidualna, każdy kierowca powinien znaleźć takie, które są dla niego najlepsze.

Jaki kolor wybrać?

Żółte: soczewki w tym kolorze (oraz pomarańczowym) poprawiają kontrast, zwłaszcza po zmroku

Niebieskie: tłumią kontrast tła i poprawiają widzenie żółtego koloru; dobre na zmienną pogodę, ale nie dla kierowców

Szare: neutralne, zachowują naturalny kontrast i barwy otoczenia; najlepsze rozwiązanie dla zmotoryzowanych

Fioletowe: zaburzają widzenie kolorów w dalszym planie, uwydatniają kolor na zielonym tle

1. Oprawki - Możesz wybrać oprawki wykonane z plastiku, metalu lub poliwęglanu. Pierwsze są lekkie, ale nietrwałe, drugie (np. ze stali nierdzewnej) – trwałe, ale ciężkie. A poliwęglanowe – wytrzymałe i lekkie, ale najdroższe.

2. Kształt - Postaw na wygodę, a nie modę. Noski nie mogą Cię uciskać, a zauszniki muszą przylegać do głowy i być długie. Dla kierowców dobre są takie okulary, które chronią też przed światłem padającym z boku.

3. Powłoka - Poza wskazaną dla kierowców powłoką polaryzacyjną możesz też wybrać: hydrofobową (nie parują), oleofobową (odporna na smugi) oraz z blue blockerem (rozjaśnia obraz).

4. Soczewki - Szkło jest najtańsze, ale się tłucze i jest ciężkie. Plastik zaś jest lekki, lecz podatny na uszkodzenia. Tu też polecamy soczewki poliwęglanowe odporne na zarysowania i lekkie, których nie sposób stłuc. Ich wadą jest wysoka cena.

Rada eksperta - Iwona Maślak okulistka
Jestem kierowcą zawodowym. Czy powinienem mieć kilka par okularów przeciwsłonecznych, czy wystarczy mi jedna, uniwersalna?

Na to pytanie żaden okulista nie odpowie jednoznacznie, bez zbadania wzroku konkretnego pacjenta. Przy wyborze okularów liczy się bowiem indywidualna percepcja kolorów, a tę każdy ma inną. Jednak jeśli uda się połączyć w jednych okularach technologię fotochromową Transitions (soczewki zmieniają odcień także w samochodzie) oraz polaryzację, to wydaje się, że takie szkła powinny być wystarczające.

Hit czy mit?
Tanie, niemarkowe okulary są gorsze dla oczu niż ich brak.

Mit. Wykazały to dwa eksperymenty. Pierwszy został przeprowadzony przez niemiecką stację telewizyjną ZDF w 2010 r. Jej dziennikarze zatrudnili eksperta – prof. Ralfa Krügera z Beuth Hochschule – który udowodnił, że tanie okulary przeciwsłoneczne zapewniają porównywalną ochronę przed promieniami UV, co markowe. Prof. Krüger stwierdził, że producenci korzystają z materiałów od tych samych dostawców. Wynik potwierdził niemiecki magazyn konsumencki Marktcheck. Tu okazało się jednak, że oprawki tańszych okularów są wykonane z materiałów mogących wywoływać alergie (m.in. nikiel).

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czy tego chcemy, czy nie zbliża się zima. Warto, oprócz zimowych opon, wyposażyć się w przeciwsłoneczne okulary, które zimą mogą bardziej się przydać niż latem. Oto zestawienie kilku okularowych propozycji.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-09 10:10:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij