Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Pierwszy samochód - za 5, 15, 30 tys. zł

W życiu przychodzi taki moment, wspaniały zresztą, kiedy kupujemy nasze pierwsze cztery kółka. Proponujemy sześć samochodów znakomitych, naszym zdaniem, jako pierwsze auto w życiu.

Szymon Piaskowski 2016-01-31
Dziecko w aucie fot. shutterstock

Pierwszy samochód pamięta się do końca życia. Warto, żeby te wspomnienia były jak najlepsze. Na następnych stronach przedstawiamy sześć propozycji aut, w różnych cenach, które naszym zdaniem idealnie wywiążą się z roli pierwszego samochodu w życiu. Jedna propozycja w każdym przedziale cenowym jest zdroworozsądkowa, druga – bardziej emocjonalna, taka, która sprawi, że będziesz się na ulicy wyróżniać. Choć nie ma się co oszukiwać – mając do dyspozycji np. 5000 zł, trudno znaleźć samochód, w którym od razu się zakochasz. Nasza rada – pierwsze auto kupuj, kierując się rozsądkiem nie sercem, na emocjonalne zakupy przyjdzie jeszcze czas.  

Na co zwracać uwagę przy zakupie (nie tylko) pierwszego samochodu

  1. Musi być bezpiecznie
    Nie chodzi tylko o elementy wyposażenia (obowiązkowo powinna być poduszka powietrzna kierowcy, najlepiej pasażera też, dobrze, gdyby był ABS), ale też o ogólnie bezpieczną konstrukcję auta. Warto sprawdzić ocenę crash-testu przeprowadzanego przez Euro-NCAP. Sprawdź wyniki bezpieczeństwa poszczególnych modeli.
  2. Ekonomia się liczy
    Tak, wiemy – najchętniej pod maską pierwszego auta widziałbyś jakiś bulgoczący silnik V8. Niestety rzeczywistość szybko weryfikuje te marzenia – zapłacić trzeba nie tylko za paliwo, ale i za ubezpieczenie oraz naprawy. A te są przeważnie tym tańsze, im pojemność silnika jest mniejsza. Dlatego silniki z przedziału 1.0-1.6 będą najlepsze.  
  3. Dla wygody
    Wspomaganie kierownicy to pozycja obowiązkowa (w Punto II elektryczne wspomaganie ma jeszcze funkcję City, dzięki której można kręcić kierownicą praktycznie jednym palcem). Dobrze, szczególnie gdy autem będzie jeździć więcej osób, jeśli auto ma też elektryczne lusterka, a idealnie – również czujniki parkowania.  
  4. Zwarta sylwetka
    Dla kierowcy, który nie ma dużego doświadczenia ma to ogromne znaczenie. Szczególnie w czasach, gdy miejskie parkingi są coraz bardziej zatłoczone. Dobrze, jeśli z miejsca kierowcy (ale to zależy też od odpowiednio ustawionego fotela) widać drogę przed maską, a tył auta kończy się tuż za tylną szybą. To oszczędzi wydatków na naprawy lakieru.  
  5. Skrzynia mechaniczna
    Na kursie jeździłeś autem ze skrzynią mechaniczną? I bardzo dobrze, pierwszy samochód także kup z „manualem”. Opanowanie umiejętności zmiany biegów sprawi, że staniesz się lepszym kierowcą i nie będziesz się stresować (no dobrze, będziesz, ale mniej), gdy przyjdzie Ci podróżować nie swoim autem. Poza tym – wachlowanie lewarkiem to przyjemna rzecz.  
  6. Mocy przybywaj, ale nie za dużo
    Tu obowiązuje zasada, jak w wypadku motocykli. Tak jak nie ujeżdża się od razu ścigacza, tak nie powinieneś z miejsca siadać za kierownicą naprawdę mocnych aut. Przyspieszenie wbijające w fotel kusi, ale lepiej takie emocje zostawić na później. Najlepiej nie przesadzać też w drugą stronę – celuj w moce 80-100 KM.  
  7. Zwrotność
    Średnica zawracania – to jedna z wartości, na którą powinieneś zwrócić uwagę, szukając pierwszego auta. Różnice, na przykładzie nowych aut, mogą być kolosalne – nowe Twingo potrzebuje do zawrócenia 8,9 m, Fiat 500 aż 11,5 m. Oznacza to, że kiedy kierowca Renault już odjeżdża w swoją stronę, ten z Fiata jeszcze zawraca – na dwa razy.  
  8. Świecidełka? Nie, dziękuję
    Takie gadżety, jak dotykowe ekrany, wymyślne systemy audio czy w ogóle skomplikowana obsługa samochodowego instrumentarium mogą na zbyt długo odwrócić uwagę od tego, co na drodze. Lepiej nie testować podzielności uwagi i skupić się na tym, co przed maską.  
  9. Plastikowe zderzaki
    Masz auto, z którego dobrze widać otoczenie, dokupiłeś czujniki parkowania, a i tak stałeś się ofiarą parkingowych potyczek? Trudno, zdarza się najlepszym. Dobrą opcją są w takich przypadkach czarne, plastikowe zderzaki, na których ewentualne rysy nie szpecą tak auta i, przede wszystkim, nie wymagają kosztownego ich lakierowania.  
Fiat Punto II

Fiat Punto II (1999-2003) - 5000 zł

Punto II to bardzo zmyślnie zaprojektowane auto. W kabinie bez problemu zmieszczą się cztery osoby, więc wycieczka na łono natury w gronie koleżanek ze studiów albo zwykły wypad ze znajomymi „gdziekolwiek, byle przed siebie” nie będzie problemem. Silnik 1.2 16V (była jeszcze wersja 8-zaworowa, słabsza o 20 KM) ma zadziwiająco dużo pary, jest trwały i niewiele pali – w trasie można osiągać wyniki, jakich nie powstydziłyby się nowoczesne jednostki. Przy tym jest wystarczająco dynamiczny, bo Punto nie waży nawet tony (ok. 950 kg). Części do tego konstrukcyjnie nieskomplikowanego auta są ogólnodostępne i tanie, naprawy także.  

Polecamy wersję 1.2 16V
Moc: 80 KM
Spalanie: 5,0-8,0 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s
 
Renault Megane I Coupe

Renault Mégane Coupé (1996-2002) - 5000 zł

Tak, wiemy, że to też auto na „f”. Ale stereotypami nie należy się kierować, szczególnie jeśli przeczą im fakty. Mégane w wersji coupé (produkowanej od 1996 r.) nawet po latach wygląda stylowo, szczególnie gdy ma żółty lakier, jak na zdjęciu obok. Sprawdzony silnik 1.6 nie jest demonem mocy, ale przecież nie o rajdówkę nam chodzi, tylko o tani samochód, którego styl nawet po latach nie wyblakł. Za ciekawy design zapłacą natomiast ewentualni pasażerowie tylnych miejsc, którzy na pewno będą narzekać na brak przestrzeni nad głową. Ale to ma być w końcu Twoje pierwsze auto.  

Polecamy wersję 1.6
Moc: 90 KM
Spalanie: 7,5 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s
 
Peugeot 206 CC HDi Trzeba odwagi, by nosić kwiatek przy kożuchu, a sportowym kabrioletem podjechać z panienką pod zawsze tłusty dystrybutor z ropą.

Peugeot 206 CC (2000-2008) - 15 000 zł

Fakt – 206 CC nie jest zbyt praktyczne. Ale za to jak wygląda! Dla dwóch osób będzie też wystarczająco przestronne. A fakt, że 206 CC jest po prostu Peugeotem „dwieścieszóstką”, tyle że w bardziej lajfstajlowej wersji, działa na korzyść, ponieważ łatwo i niedrogo można kupić do niego potrzebne części. Przed zakupem radzimy jednak uważnie zbadać, czy elektryczny mechanizm zamykania i otwierania dachu działa bez zarzutu – zdarza się, że dach nie przylega dobrze do karoserii (w autach powypadkowych).  

Polecamy wersję 1.6
Moc: 109 KM
Spalanie: 7,0 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
 
Toyota Yaris Długość 3615 mm; Szerokość 1660 mm; Wysokość 1500 mm; Rozstaw osi 2370 mm.

Toyota Yaris (1999-2005) - 15 000 zł

Kiedy Yaris debiutował w 1999 r., konkurencja wyglądała przy nim blado. Auto robiło wrażenie stylistyką, rozplanowaniem wnętrza (z cyfrowym wyświetlaczem na środku konsoli zamiast tradycyjnych zegarów), a po latach wciąż zachwyca trwałością. Dlatego przy budżecie 15 tys. zł warto się zastanowić, czy zamiast rozklekotanego Audi z silnikiem TDI o niepewnej historii nie poszukać Yarisa pierwszej generacji z ostatnich lat produkcji (po 2003 r.), o znanej przeszłości i z bogatym wyposażeniem (m.in. klimatyzacją). 1-litrowy silniczek i lekkie nadwozie okazują się całkiem dziarskim połączeniem, dla bardziej wymagających jest jednostka 1.3 (86 KM).

Polecamy wersję 1.0
Moc: 68 KM
Spalanie: 5,7 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 s
 
Best Cars 2008

Mini Cooper (2006-2013) - 30 000 zł

Z budżetem 30 tys. zł bez problemu można znaleźć Mini drugiej generacji (drugiej, jeśli liczyć tylko wersje nowego Mini). Oczywiście da się też kupić przyprawione na ostro i piekielnie szybkie wersje Cooper S. Z drugiej strony – czy przyspieszenie w granicach 11 s do setki w aucie z silnikiem 1.4 to jakiś wstyd? Moc prawie 100 KM całkowicie wystarcza, żeby się sprawnie poruszać, a mniejsza pojemność oznacza też mniejsze opłaty. Wielką zaletą małego Mini okazuje się i to, że jest przyczepne jak gokart i ma bogate wyposażenie. Główna wada to ciasne wnętrze.  

Polecamy wersję 1.4 ONE
Moc: 95 KM
Spalanie: 5,3 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
 
Ford Fiesta

Ford Fiesta (2008-2013) - 30 000 zł

Na rynku aut używanych Fiest z polskich salonów jest bardzo dużo. To pierwszy plus. Drugi jest taki, że większość egzemplarzy ma przeważnie bardzo dobre wyposażenie (klimatyzacja, elektryka lusterek, sterowanie radiem z kierownicy czy podgrzewana przednia szyba). Trzecią zaletą jest to, że Fiesta, chociaż debiutowała już 7 lat temu, nadal wygląda całkiem współcześnie, a jej talent do bezpiecznego pokonywania zakrętów ciągle należy do największych wśród aut tej klasy. Fiesta, która ma daleko przesunięte granice przyczepności i nie reaguje nerwowo na ruchy kierownicą to dla osoby nie mającej wielkiego doświadczenia w prowadzeniu samochodu optymalny zestaw cech.  

Polecamy wersję 1.4
Moc: 96 KM
Spalanie: 5,8 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s
 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij