Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Polerowanie lakieru - radzimy jak zrobić to nie uszkadzając nadwozia

Nawet nowy lakier samochodowy już po 2-3 latach jest usiany drobnymi ryskami. Aby przywrócić mu pierwotny blask, wypoleruj go. Polerowanie lakieru – zobacz, jak to zrobić łatwo i bezpiecznie.

Kacper Mucha 2016-08-02
(Tomasz Wilczyński z Wilczynsky Studio)

Jakich użyć materiałów - gąbką lub polerką

Lakier możesz polerować ręcznie za pomocą gąbki polerskiej lub mechanicznie przy użyciu polerko-szlifierki. Amatorom drugiego rozwiązania polecamy polerki orbitalne (poruszające się po nieregularnych elipsach) o średnicy talerza do 125 mm – to niemal niemożliwe, by takim sprzętem przypalić lakier.

W zależności od stanu lakieru podziel pracę na 3-4 etapy: zacznij polerowanie pastą mocnościerną (gradacja 500), a skończ wykończeniową (gradacja 2000). Przestrzegaj liczby obrotów talerza, podanej na opakowaniu pasty – nie ma sensu korzystać z wyższych obrotów. Lakier ma grubość około 160 mikrometrów, ale wierzchnia warstwa tylko ok. 40. Możesz ją bezpiecznie spolerować (mechanicznie) maksymalnie 4 razy.

Polerowanie lakieru - jak wykonać samodzielnie?

1. Dokładne mycie auta 2. Glinkowanie lakieru 3. Oklejenie plastików 
Przygotuj dwa wiaderka, jedno z szamponem, drugie do płukania rękawicy z mikrowłókien. Umyj każdy zakamarek, ponieważ pozostawiony brud podczas polerowania stworzy nowe, głębokie rysy w lakierze. Trudno zmywalne ślady, np. smołę, możesz usunąć preparatem chemicznym typu „tar and glue”. Ważnym etapem przygotowania lakieru jest glinkowanie. Polecamy kupno miękkiej glinki (będzie bezpieczna dla lakieru), która kosztuje ok. 60-80 zł. To coś na kształt plasteliny, która zbiera twarde zabrudzenia z lakieru. Ugnieć z niej „kulkę” i czyść lakier posuwistymi ruchami. Koniecznie na mokro! Nawet najdrobniejsza pasta ścierna może zniszczyć chrom i chropowate plastiki – usunięcie zaschniętej pasty często bywa niemożliwe.  Dlatego przed pastowaniem oklej dokładnie taśmą (np. 3M lub Boll) uszczelki, klamki, emblematy i nielakierowane zderzaki.
4. Polerowanie ręczne 5. Odtłuszczanie lakieru 6. Woskowanie 
Polerowanie lakieru to zdzieranie jego wierzchniej warstwy – aby nie „dokopać” się do podkładu, wybierz lekkościerne pasty, np. Sonax. Nałóż środek na gąbkę polerską (najlepiej owalną) i okrężnymi ruchami wcieraj ją w lakier. Po spolerowaniu każdego elementu ręcznikiem z mikrowłókien usuń z niego nadmiar pasty.  Po wypolerowaniu lakieru auto należy umyć. Do wysuszenia najlepiej wziąć nowe (!) ręczniki z mikrowłókien (min. 360 g). Aby usunąć resztki pasty polerskiej, możesz użyć preparatów odtłuszczających (mleczka lub płynu; tylko środków niezawierających olejków), np. Diamondbrite (ok. 25 zł).  Aplikacja twardego wosku znacząco poprawia wygląd lakieru i ochroni go przez kilka miesięcy. Na rynku dostępnych jest wiele produktów w cenie 30-50 złotych. Nakładaj wosk miękką gąbką, najlepiej w ciepłym garażu. Gdy wosk przeschnie, spoleruj go ręcznikiem; woskuj i poleruj element po elemencie.

Jakiej firmie zaufać - znajdź specjalistów

Jeżeli nie chcesz brudzić rąk, oddaj auto w ręce fachowców. Odświeżaniem lakieru do niedawna zajmowały się zakłady lakiernicze (koszt 200-500 złotych), ale o ile te dobrze sobie radzą z usuwaniem rys, to wykończenie lakieru na błysk stało się domeną firm car detailingowych (koszt od 400 zł).

Takie studia wypolerują oraz zabezpieczą karoserię m.in. powłokami ceramicznymi, które chronią lakier przez kilka lat. „Studia car detailingu specjalizują się w renowacjach lakieru, począwszy od szybkiego odświeżenia, na korekcie kończąc. Można usunąć do 95% zarysowań. Cały proces może trwać nawet kilka dni” – mówi Tomasz Wilczyński z Wilczynsky Studio z Wrocławia.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij