Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Poślizg kontrolowany

Nie daj się zaskoczyć śliskiej nawierzchni. By odzyskać kontrolę nad samochodem, wystarczy jedna, prosta czynność. Ale musi być właściwie wykonana.  

2014-11-14
Szkoła Auto

Czasem nawet na pierwszy rzut oka sucha nawierzchnia może Cię zaskoczyć. Tzw. czarny lód, czyli cieniutka warstwa zamarzniętej wody pokrywającej asfalt może być zupełnie niewidoczna. Podjeżdżasz do zakrętu z wydawałoby się bezpieczną prędkością, odpuszczasz gaz, wykonujesz skręt w prawo i jesteś przekonany, że wszystko będzie w porządku. Tymczasem nagle czujesz, że tył auta zaczyna uciekać w lewo.

Nie hamujesz, bo wciąż wydaje Ci się, że koła zaraz odzyskają przyczepność. To błąd. W takiej sytuacji odruchowo powinieneś ująć gazu i od razu zacząć hamować.

Tylko natychmiastowe hamowanie oraz precyzyjna kontra kierownicą, czyli ustawienie kół w kierunku odwrotnym do obranego toru jazdy, dadzą szansę na wyjście z poślizgu bez szwanku. Pamiętaj, by każdy łuk pokonywać łagodnym torem – im później zaczniesz skręcać, tym ciaśniejszym torem będziesz musiał jechać. A większy kąt skrętu kół oznacza mniejszą przyczepność. I uważaj z gazem, zawsze, nie tylko w zakrętach.

Mój tato zawsze powtarza, że zimą, gdy może być ślisko, najbezpieczniej jest ruszać z drugiego biegu. Czy to prawda?

Ta zasada być może miała sens dwadzieścia lat temu, gdy ASR (przez niektórych producentów określany też jako TCS), czyli system zapobiegający nadmiernemu poślizgowi kół podczas ruszania, nie był jeszcze powszechnie stosowany. Wtedy rzeczywiście startowanie z drugiego biegu, czyli z mniejszą mocą, mogło ułatwiać ruszanie mniej doświadczonym kierowcom, którzy zazwyczaj dodawali za dużo gazu.

Jednak dziś, gdy ASR należy do standardowego wyposażenia nawet najmniejszych aut, próba ruszania „z dwójki” nie ma sensu. Obroty za wysokie, prędkość za niska – nic z tego nie będzie. Delikatność i płynność ruchów to dwa słowa-klucze podczas jazdy zimą i wykonywania manewrów. Dotyczą one również ruszania, ale nie tylko. Przykładowo, mało kto zwraca uwagę na to, jak szybko puszcza sprzęgło podczas zmiany biegu na niższy.  

Na suchej, przyczepnej nawierzchni szybkie puszczenie sprzęgła to żaden problem, ale gdy jest ślisko, trzeba je zwalniać bardzo delikatnie. Gwałtowne puszczenie może na śliskiej drodze wywołać poślizg kół napędzanych. Im płynniejsze ruchy stóp na pedałach i dłoni na kierownicy, tym mniejsze ryzyko, że samochód wpadnie w poślizg i tym płynniejsza jazda.

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skody

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie daj się zaskoczyć śliskiej nawierzchni. By odzyskać kontrolę nad samochodem, wystarczy jedna, prosta czynność. Ale musi być właściwie wykonana.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-14 13:05:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij