Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Pozycja to podstawa

Żelazne zasady. Każdy chciałby panować nad samochodem tak, jak Robert Kubica nad bolidem F1. Niestety, wielu kierowców nie potrafi nawet prawidłowo siedzieć za kierownicą. Bez tej wiedzy nie ma co myśleć o kolejnym etapie wtajemniczenia.

2009-05-07
Szkoła Auto ŹLE - fotel zbyt daleko od kierownicy, oparcie zbyt pochylone, podczas hamowania można „wyjechać" z fotela.

Trzymaj się prosto

Kręgosłup jest jak amortyzator, a składa się z mniejszych elementów sprężystych. Jego powierzchnie stawowe są tak ukształtowane, że najlepiej pracują w pozycji pionowej. Odchylenie kręgosłupa od pionu nie sprzyja ukrwieniu organizmu i zwiększa ucisk na korzenie nerwowe, co powoduje szybsze zmęczenie mięśni. Tylko na krótko odchylenie pleców w fotelu do tyłu daje wrażenie komfortu. Im bardziej przechylimy się w tył, czyli pogłębimy lordozę lędźwiową, tym mocniej trzeba pochylić głowę do przodu, żeby widzieć drogę zamiast sufi tu. Ukrwienie głowy jest przez to gorsze, co prowadzi do szybszego zmęczenia i pogorszenia koncentracji kierowcy. W tym ustawieniu kręgosłupa pogłębiona jest również kyfoza piersiowa, która ogranicza swobodne oddychanie i powoduje utrudnienie pracy serca.

Piotr Boratyński - fizjoterapeuta, specjalista masażu leczniczego i sportowego, chiropraktyk  

Fotel powinien być w takiej odległości od pedałów, aby po wciśnięciu sprzęgła lewa noga pozostawała lekko zgięta w kolanie. Wtedy prawa noga, która obsługuje hamulec, jest zgięta nieco bardziej, bo pedał hamulca nie zapada się w podłogę aż tak daleko jak pedał sprzęgła. Oprócz znaczenia dla siły, z jaką można wówczas uderzyć w hamulec, ma to duże znaczenie dla kości i stawów podczas... zderzenia czołowego. Gdy do niego dochodzi, sprzęgło i hamulec są z reguły wciśnięte. Jeżeli na wyprostowanych nogach, uszkodzenie kości oraz stawów kolanowych i biodrowych jest niemal gwarantowane. Jeśli na ugiętych, jest szansa, że obejdzie się bez dotkliwych urazów.

Gdy odległość siedziska od kolumny kierownicy jest już ustalona, reguluje się oparcie, które musi przylegać do pleców na całej długości. Oparcie trzeba postawić do pionu tak mocno, aby nadgarstek lewej ręki opierał się na kierownicy "na godzinie" dwunastej. Oczywiście, bez odrywania pleców od oparcia. Pionowa pozycja jest dla kręgosłupa najzdrowsza, zapewnia najlepsze "czucie" tego co dzieje się z samochodem oraz gwarantuje największą swobodę ruchów i szybkość reakcji. Olbrzymim udogodnieniem dla kierowców różnej postury jest regulacja nie tylko wysokości fotela i kolumny kierownicy, ale również jej głębokości.

Ułożenie rąk na kierownicy też ma znaczenie tak dla szybkości reakcji, jak i dla bezpieczeństwa. W zależności od liczby ramion kierownicy, lewa ręka powinna znajdować się na niej między godziną 9 a 10, natomiast prawa między 2 a 3. Nigdy nie należy chwytać kierownicy ani poniżej osi poziomej, ani po przekątnej, tzn. lewa ręka na 10, a prawa na 4. Trzymanie kierownicy nie po obwodzie, lecz wewnątrz - na przykład za ramiona - jest głupotą. Wystarczy "zaliczyć" solidną dziurę albo "złapać kapcia", żeby kierownica wyrwała się z rąk, a samochód pojechał tam, gdzie go koła poniosą. Chwytanie kierownicy od wewnątrz podczas obracania nią też jest błędem. Gdyby nagle trzeba było ją obrócić w przeciwną stronę, wymaga to kilku zabiegów, które zajmują sporo czasu (trzeba wyjąć rękę z wnętrza kierownicy, obrócić, złapać ponownie od góry).

Czas reakcji opóźniony tylko o 1 s wydłuża drogę hamowania w mieście o co najmniej 14 m. Taki dystans w ciągu sekundy pokonuje samochód poruszający się z prędkością jedynie 50 km/h. Jeżeli w krytycznej sytuacji na trasie, przy prędkości 100 km/h, spóźnimy się z hamowaniem o 1 s, droga hamowania może wzrosnąć dwukrotnie.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Paweł Łapot

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wyobraź sobie, że jest sprzegło i oprzyj nogę o podłogę. Po problemie
    ~kasq, 2009-05-11 17:26:56
  • avatar
    zgłoś
    A jak sprawdzic dobra odleglosc siedziska od pedalow w aucie z automatem (bez sprzegla?)
    The DK, 2009-05-07 14:35:43
  • avatar
    zgłoś
    Żelazne zasady. Każdy chciałby panować nad samochodem tak, jak Robert Kubica nad bolidem F1. Niestety, wielu kierowców nie potrafi nawet prawidłowo siedzieć za kierownicą. Bez tej wiedzy nie ma co myśleć o kolejnym etapie wtajemniczenia.
    auto motor i sport, 2009-05-07 11:00:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij