Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Samochód do 10 tys. - top 5

Wbrew pozorom budżet 10 tys. złotych daje nam spore pole manewru. W tej cenie możemy spokojnie połasić się na auto praktycznie z każdego segmentu.

2016-04-18
Auta do 10 tys. - top 5

Z kwotą 10 tys. złotych możemy bez większych przeszkód poruszać się po rynku samochodów używanych. W każdym segmencie znajdziemy kilka, a nawet kilkanaście ciekawych propozycji. 

Ze sporego rynku samochodów używanych wybraliśmy dwa modele z Niemiec, które są bardzo pokrewne sobie, choć reprezentują inne marki - sedan na z Ingolstadt i kombi z Wolfsburga. Półkę minivanów reprezentuje francuski model z Paryża. Spośród kompaktowych modeli wybraliśmy auto, które od lat jest w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów nad Wisłą. Do tego mamy przedstawiciela segmentu B, do niedawna produkowanego w Tychach. Jesteś ciekawy jakie modele wybraliśmy? Sprawdź nasze propozycję aut używanych do 10 tys. złotych.

Audi A4 B5

Audi A4 B5 (1994-2000)

Audi A4 to następca wysłużonej Audi 80, które zostało zaprezentowane światu w 1994 roku. W listopadzie ruszyła produkcja samochodu i trwa do czwartego kwartału 2000 roku. Dwa lata po debiucie A4 B5 do oferty trafia wersja kombi, nazywana w nomenklaturze Audi jako A4 Avant.

Silniki:

benzyna diesel
1,6 i 101 KM
1,9 TDI 110 KM
1,8 20V 125 KM
1,9 TDI 116 KM
1,8 20V Turbo 150 KM
1,9 TDI 90 KM
1,8 Turbo 180 KM
2,5 TDI 150 KM
2,4 30V 165 KM
 
2,6 150 KM
 
2,8 174 KM  
2,8 30V 193 KM  
   
   

Jakich wersji szukać najlepiej? Na pewno polecamy auto wyposażone w benzynowe "rzędowe czwórki" bez turbo. Są to motory wprawdzie niegwarantujące niezłych osiągów, ale nie powinny sprawiać problemów. Poza tym warto rozejrzeć się za wersją z jednostką 1,8 T, która jest trwała, podatna na modyfikacje i ma umiarkowany apetyt na paliwo. Co istotne, musimy mocną uwagę zwrócić na stan rozrządu i turbosprężarki, których wymiana może być kosztowna.

Szukając aut z silnikiem wysokoprężnym należy nastawić się bardzo solidny i oszczędny motor 1,9 TDI. Co ważne chodzi nam tu o motory z pompą wtryskową o mocy 90 i 110 KM. Wersje z pompowtryskiwaczami mogą sprawiać problemy. Co ciekawe, niektóre warianty 90-konne występują bez dwumasowego koła, co jest atutem tych wersji. Odradzamy zakup auta z wysokoprężnym silnikiem 2,5 V6 -  w tej jednostce często dochodzi do ścierania się wałka rozrządu, zwłaszcza w egzemplarzach z dużym przebiegiem.

Przed zakupem Audi A4 B5 polecamy sprawdzić stan zawieszenia, a konkretnie przednie wahacze, które ciężko znosiły stan polskich dróg. Jeśli przegapimy kontrolę, to również możemy narazić się na koszt wymiany sprężyn i amortyzatorów. Poza tym w Audi A4 B5 możemy spotkać się z uszkodzoną pompą odpowiedzialną za centralny zamek. Powoduje to problemy z zamykaniem lub otwieraniem samochodu. Niektóre z egzemplarzy mogą borykać się z awaryjną pompą cieczy chłodzącej, czy rozrusznikami lub alternatorami.

Citroen Xsara Picasso

Citroen Xsara Picasso (1999 - 2008)

Pod koniec lata 90. ubiegłego wieku Citroen zaskoczył świat prezentując na targach w Paryżu minivana na bazie kompaktowej Xsary. Nazwę samochodu zapożyczono od nazwiska legendarnego malarza Pabla Picassa. Chyba wszyscy pamiętają reklamę, w której roboty malujące samochody pod nieobecność pracownika pokrywały je dodatkowym wzorem, nawiązującym do dzieł Picassa. Już dwa lata po wprowadzeniu modelu na rynek Citroen przedstawił facelifting Xsary Picasso, a kolejny zmiany przygotowano na rok 2004.

Silniki:

 benzynowe R4   diesle R4
   1,6 l 8V 90-95 KM    
    1,6 16V HDI 90-109 KM   
1,6 l 16V 109 KM
2,0 8V HDI 90 KM
1,8 l 16V 116 KM
 
2,0 l 16V 136 KM  

Budżet 10 tys. złotych spokojne pozwoli nam na zakup samochodu z rocznika od 2004. Wybierając jednostkę benzynową i nie mając wielkich oczekiwań dotyczących mocy polecamy silniki 1,6 l (90 KM) i 1,8 l (116 KM). Silniki benzynowe charakteryzują się w miarę solidnymi konstrukcjami. Warto zaznaczyć, silniki 1,6 l i 1,8 l mogą "brać olej". Dla osób lubiących szybką jazdę polecamy motor 2.0, z tym, że spalanie w mieście na poziomie 12 l/100 km jest tutaj naturalne. Jeśli będziemy już oglądać auto z topowym "benzyniakiem", warto zwrócić uwagę na sprawdzenie wycieków oleju z układu napędowego. Egzemplarz, który będzie podejrzany, w przyszłości może nadszarpnąć nasz domowy budżet.

Szukając wersji z silnikiem wysokoprężnym omijamy wariant z jednostką 1,6 HDI, która często ma problemy z wtryskami, dwumasowym kołem zamachowym i turbosprężarką. 109-konna odmiana tego silnika cierpi na zapychanie się filtra cząstek stałych. Najlepszym wyborem będzie egzemplarz z jednostką 2,0 HDI. Ten motor cechuje mniejsza awaryjność, ale miewa problemy z pompą wysokiego ciśnienia.

Przy oględzinach zawieszenia powinniśmy większą uwagę poświecić belce skrętnej, która jest podatna na szybsze zużycie. Plus jest taki, że wielu specjalistów potrafi zająć się jej regeneracją. Poza tym mocno zużywają się łączniki stabilizatora, poduszki silnika wysokoprężnego lub amortyzatory, w których pojawiają się wycieki. Oględziny zawieszenia warto zrobić bardzo skrupulatnie, gdyż jego elementy są podatne na rdzę.

W kwestii elektroniki w Citroenie Xsarze Picasso również znajdziemy wiele elementów odmawiających posłuszeństwa. Są to m.in. stacyjka, centralny zamek oraz mechanizm wycieraczek. Kłopoty może również sprawiać klimatyzacja i nawiewy.

Gdy szukamy auta rodzinnego, to Citroen Xsara Picasso będzie bardzo dobrym wyborem, trzeba się jednak nastawić na dużą ilość drobnych i większych usterek, które potrafią przysporzyć kłopotów.

Skoda Octavia II Skoda Octavia I

Volkswagen Passat B5 kombi (1996-2005)

VW Passat B5 kombi to "polski klasyk", czyli jeden z najczęściej kupowanych/poszukiwanych samochodów używanych w Polsce. Passat generacji B5 pojawił się w 1996 roku, a wersja kombi wjechała na rynek rok później. Koncern z Wolfsburga w 2000 roku przygotował lifting swojego przedstawiciela klasy średniej. Mając w kieszeni 10 tys. złotych możemy znaleźć auta po faceliftingu i w nadwoziu kombi. Passat B5 technologicznie dzieli podzespoły z Audi A4 z naszego zestawienia.

Silniki:

benzynowe diesle 
1,6 l 8V 102 KM
1,9 TDI 100 KM
1,8 T 150 KM
1,9 TDI 130 KM
2,0 8V 115 KM
1,9 TDI 131 KM
2,0 20V 130 KM
2,0 TDI 136 KM
2,3 VR5 170 KM
2,5 TDI V6 150 KM 
2,8 V6 193 KM
2,5 TDI V6 163 KM
4,0 W8 275 KM 2,5 TDI V6 180 KM 

Lifting sprawił, że do gamy jednostek napędowych wprowadzono motory 2,0 115 KM, 2,3 V5 170 KM oraz 130-konnego diesla 1,9 l. W 2001 roku zadebiutowała wersja W8 - najmocniejsza wówczas odmiana Passata w historii. Pracuje tam silnik ośmiocylindrowy o mocy 275 KM. Niestety wersja W8 nie mieści się w naszym budżecie.

Jeśli chodzi o polecane jednostki napędowe to w kwestii wysokoprężnych silników najlepszym wyborem jest 1,9 TDI w wersji 115 (przed FL) lub 130 KM. Charakteryzuje je niskie spalanie (rzędu 6 litrów) i bardzo solidna konstrukcja. Jedynie na co polecamy zwrócić uwagę przed zakupem to przepływomierz i turbosprężarka, one mogą okazać się najkosztowniejszymi naprawami. O silniku 2,5 TDI polecamy zapomnieć, gdyż jest to jednostka nieudana i awaryjna.

Przypominamy również jak rozpoznać silnik pod względem mocy:
90 KM - trzy litery "TDI" w kolorze srebrnym
110 KM - litera "I" w kolorze czerwonym
130 KM - litery "DI" w kolorze czerwonym

Szukając wersji z silnikiem benzynowym powinniśmy poważnie pomyśleć o wariancie 1,8 T, gdyż dostarcza więcej mocy niż 1,6 l, a spalanie nie odbiega aż tak znacznie.

VW Passat B5 to same superlatywy? Niestety nie. Bardzo słabym punktem tego auta jest zawieszenie, a konkretnie przód. W aluminiowych wahaczach nie można wymienić sworzni, a wytrzymują ona w najlepszym wypadku kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Sprawę komplikuje fakt, że na każde koło przypadają po 4 wahacze i najlepiej wymieniać komplet.

Passat B5 kombi to bardzo ciekawa alternatywa dla Audi A4, samochód solidny z wadami, które można znieść. Do tego mamy pojemny bagażnik i sporo miejsca w kabinie. A jeśli chodzi o nadwozie kombi to na następnej stronie mamy kolejną propozycję.

Volkswagen Passat Variant B5

Skoda Octavia I 1996-2010

Skoda Octavia, czyli samochód, który od wielu lat jest w czołówce sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Octavia podzieliła płytę podłogową i elementy konstrukcyjne z Volkswagenem Golfem IV. W 1998 roku na rynku zadebiutowała wersja kombi. Na rok 2000 przygotowano lifting kompaktowej Skody. Mimo że Octavia I w nadwoziu liftback oferuje już spory bagażnik, to jednak zdecydowanie lepszym wyjściem jest zakup wariantu kombi.

Silnik:

benzynowe R4
diesle R4
1,4 l 8V 60 KM  1,9 l SDI 68 KM
1,4 l 16V 75 KM
1,9 l TDI 90 KM
1,6 l 8V 75 KM
1,9 l TDI 101 KM
1,6 l 8V 101-102 KM
1,9 l TDI 110 KM
1,8 l 20V 125 KM  1,9 l TDI 130 KM
1,8 l T 20V 150 KM   
1,8 l T 20V 180 KM
 
2,0 l 8V 115 KM  

Podczas poszukiwań wersji z benzynowym silnikiem można rozglądać się za egzemplarzami wyposażonymi w motor 1,8 o mocy 125 KM. Wybór tej jednostki to kompromis pomiędzy osiągami, a przyzwoitym spalaniem. Niestety, za kwotę 10 tys. złotych nie jesteśmy w stanie kupić topowej wersji, czyli Octavii I RS z 180-konnym silnikiem benzynowym.

Gdy zależy nam silniku wysokoprężnym to wybór jest jeden - 1,9 TDI. Tutaj sprawa jest prosta tylko z pozoru. W samochodach wyposażonych w tę jednostkę dochodzi do zacierania się turbosprężarek, pojawiają się też problemy z przepustnicą, przekaźnikiem modułu sterującego czy świec żarowych. Pancerny jest motor SDI, ale o żwawym przyspieszaniu możemy zapomnieć. Niestety wszystkie diesle mocno hałasują, a ich kultura pracy jest na niskim poziomie. W zależności od jednostki napędowej można spotkać wersje z 5- lub 6-biegową skrzynią mechaniczną, a także przekładnię automatyczną z 4 biegami.

Przed kupnem Octavii I musimy sprawdzić, jaki jest stan skrzyni biegów, czy nie ma w niej wycieków oleju. Warto również przeprowadzić oględziny miski olejowej, która często ulega uszkodzeniu (zamontowano ją dość nisko). W niektórych egzemplarzach mogą pojawić się problemy z maglownicą (nieszczelne gumy przepuszczają wodę, przez co przekładnia może nadawać się jedynie do wyrzucenia). Poza tymi elementami wadliwa okazuje się elektryka szyb i centralnego zamka. Przy zawieszeniu powinniśmy dobrze obejrzeć łączniki stabilizatora oraz tuleje gumowo-metalowe, które być może trzeba będzie wymienić.

Przestronność, przestronność i jeszcze raz przestronność - to najważniejsze atuty Skody Octavii I. Kolejne zalety to tania eksploatacja i duża dostępność części zamiennych.

Fiat Panda II

Fiat Panda II (2003-2012)

Ostatnia propozycja to miejskie auto z Włoch, które montowano w Polsce - Fiat Panda II. Druga generacja pojawiła się w 2003 roku i od początku produkcja tego modelu była realizowana w tyskich zakładach Fiat Auto Poland. Panda na swoim koncie ma m.in. tytuł Car of the Year 2004. 20 grudnia 2012 roku zakończono produkcję Pandy II, a licznik zmontowanych egzemplarzy zatrzymał się na 2,15 mln.

Silniki:

benzynowe
diesle
1,1 l 8V 54 KM
1,3 l Multijet 70 KM
1,2 l 8V 60 KM
   1,3 l Multijet 75 KM    
1,2 l 8V 69 KM
 
   1,4 l 16V 100 KM     

Oba silniki benzynowe 1,1 l oraz 1,2 l charakteryzują się niskim spalaniem, ale przeciętnymi osiągami. W tych jednostkach bardzo dobrze spisuje się instalacja LPG. Dokonując oględzin powinniśmy sprawdzić połączenie silnika ze skrzynią biegów, gdzie może dochodzić do wycieków - zużyte uszczelki. Wysokoprężne motory zapewniają niskie spalanie, ale musimy pamiętać, że w wersjach z tymi jednostkami rozrząd zaleca się wymienić nie po 250 tys. km (zalecenia producenta), ale już przy 150 tys.

Słaby punkt Pandy II to jej zawieszenie. Łączniki stabilizatora lub amortyzatory trzeba wymieniać co 50 tys. km. Podobnie ma się sprawa ze sprzęgłem. Wadliwa bywa również elektronika drzwi. Mimo tych minusów warto rozważyć zakup Pandy II, kiedy najczęściej będziemy poruszać się po dużym mieście. Wtedy wersja z instalacją LPG pozwoli na zaplanowanie niskich wydatków na paliwo.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij