Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Serwisowanie aut po gwarancji w ASO

Utarło się, że gdy kończy się fabryczna gwarancja, uciekamy z obsługą samochodu do niezależnych warsztatów. Tymczasem coraz więcej autoryzowanych stacji ma interesujące propozycje dla posiadaczy pojazdów nieco starszych. Oto przegląd rynku.    

Jacek Dobkowski 2015-01-28
U mechanika U mechanika

Jeżeli upłynie fabryczna gwarancja, nic już nie wiąże Cię z autoryzowaną stacją obsługi (ASO), której usługi zazwyczaj sporo kosztują. Możesz wybrać jakiś niezależny warsztat, jednak przed podjęciem decyzji sprawdź, czy może ASO Twojej marki ma stałe lub okresowe promocje.

Dane dotyczące kilkunastu marek prezentujemy na kolejnych stronach. Ale uwaga, jeśli nawet nie znajdziesz tutaj swojej marki, przed przeglądem i tak zadzwoń kontrolnie do ASO. Może oferują np. części tańsze od oryginalnych? Każdy dealer może takie części sprzedawać. Owszem, niektóre nieautoryzowane, niezależne warsztaty prezentują wysoki poziom usług. Jednak od kilku lat importerzy i dealerzy nowych samochodów coraz wyraźniej zdają się dostrzegać potencjał związany z obsługą samochodów po gwarancji. Oferują drugie, tańsze linie części, części regenerowane, programy serwisowe dające zniżki na części i robociznę podczas przeglądów i napraw, programy lojalnościowe. Zasada jest taka, że im starsze masz auto, tym większe procentowo korzyści Ci przysługują. Dla zachęty.

Sprzedasz drożej
Przeprowadzanie przeglądów w autoryzowanej stacji może się opłacić, ponieważ modele z pełną historią serwisową, od początku do końca w ASO, przy sprzedaży osiągają ceny wyższe o około 5% . – Taki egzemplarz powinien więcej kosztować, bo jego nabywca ma pewność, że wszystkie oleje, płyny i części były wymieniane na czas – argumentuje Jacek Gnoiński, kierownik działu analiz rynku firmy Info-Ekspert. – Może czuć się w takim aucie komfortowo i bezpiecznie, może być spokojny, że stan techniczny takiego samochodu jest dobry.

TSO to znaczy Tani Serwis Opla. Brzmi dobrze i oznacza nawet 30% rabatu

Czy wierność autoryzowanej stacji okaże się opłacalna, zależy także od cen obowiązujących na lokalnym rynku – stawki w ASO mogą się sporo różnić zależnie od regionu kraju. W autoryzowanych stacjach często bywa drogo, ale nie musi tak być w każdym przypadku.

O skuteczności programów serwisowania starszych aut rzecznicy importerów wypowiadają się niechętnie. Dowiedzieliśmy się jednak, że Renault bada co miesiąc frekwencję klientów w ASO. Po odnowieniu oferty dla aut po gwarancji pod nazwą Serwis 4+ już we wrześniu zanotowano wzrost liczby wizyt samochodów 4-letnich i starszych o ponad 10% w stosunku do września 2013. – W 2014 roku z usług programu pogwarancyjnego Serwis Dobrych Cen skorzysta z pewnością 50 tysięcy klientów – przewiduje Robert Mularczyk, rzecznik Toyoty. – 30 procent obrotów stacji dealerskich na częściach mechanicznych jest związanych z tym programem. Liczby te stale rosną.    

 

FORD
Motorcraft service i gwarancja12
Dla Fordów starszych niż czteroletnie jest przeznaczona linia części Motorcraft. Z kolei Motorcraft Service, dla aut w takim samym wieku, obejmuje np. skrócony przegląd, sprawdzenie pojazdu, wymianę oleju, filtra powietrza, filtra paliwa za 279 zł. Z tej usługi może skorzystać każdy właściciel Forda niezależnie od historii serwisowej pojazdu i niezależnie od tego, czy został on kupiony u dealera w Polsce czy nie. Przegląd okresowy auta powyżej czwartego roku życia to stały koszt 490 zł. W ogóle rabaty na części i robociznę dochodzą do 20-30%. Jak zaznacza Ford, rabaty te zależą od sytuacji na rynku, od cen w niezależnych serwisach, również tych należących do sieci warsztatów. Przykładowo, wymiana przednich klocków hamulcowych za 295 zł to rzeczywiście całkiem korzystna propozycja. Z Motorcraft Service wiąże się oferta Gwarancji 12 (czyli na 12 miesięcy) istniejąca od 2009 r. To ubezpieczenie kosztów naprawy podstawowych podzespołów, za 139 zł, dotyczy wszystkich pojazdów po gwarancji – do 10 lat i do 200 tys. km. Program obejmuje każdego Forda po gwarancji, nawet gdy nie był serwisowany w ASO – wtedy musi być zrobiony tzw. test kwalifikacyjny za 150 zł. A w każdym przypadku warunkiem skorzystania z Gwarancji 12 jest wykonanie przeglądu.    

 

AUDI
„Austausch", czyli regeneracja fabryczna 
Audi nie ma specjalnej oferty dla właścicieli aut po gwarancji. Jednak już od kilkudziesięciu lat działa w wielu krajach Europy program „części z Austauschu” (czyli z wymiany) – takich, które są ponownie usprawniane (regenerowane) i dostępne dla klientów w atrakcyjniejszych cenach. Dotyczy to podzespołów, które mogą być ponownie wykorzystywane. Uwaga, warunkiem skorzystania z takich części jest zwrot zużytego podzespołu. Grupa części w tym programie jest całkiem spora, od jednostek sterujących i pomp po skrzynie biegów i silniki.   

CITROËN
Oferta wieku i eurorepar 
Program Oferta Wieku dotyczy samochodów w wieku od czterech lat wzwyż. Jest skierowany do klientów indywidualnych, a także do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zniżki na oryginalne części i robociznę są tym większe, im samochód jest starszy: 4- i 5-letni – 20%, 6-letni i starszy – 25%. Jeśli posiadasz Citroëna starszego niż 5-letni, możesz skorzystać z tańszej gamy części Eurorepar (nie łączy się to z Ofertą Wieku). Katalog Eurorepar liczy 9200 pozycji z 46 grup produktów. Jak zachwala Citroën, części te nadają się do około 85% aktualnie użytkowanych samochodów Citroëna i innych marek. Sprzedaż wzrasta w tempie około 10% rocznie, oferta jest regularnie poszerzana. No i dodajmy, że gwarancja na Eurorepar wygląda identycznie jak na oryginalne części.   

HONDA
Akcja czasowa 
Honda dopiero rozważa opracowanie stałego programu serwisowego dla nieco starszych aut. Ostatnio zorganizowała akcję, podczas której zaoferowała wybrane części (m.in. filtry, klocki, tarcze hamulcowe) i olej z upustem zależnym od wieku auta. Importer podzielił samochody po gwarancji na trzy grupy według daty pierwszej rejestracji: 2010 i 2011 – minimum 10% rabatu, 2008 i 2009 – min. 20% rabatu, 2007 i starsze – min. 30%.   

MERCEDES
Karta kienta
Od 2012 roku działa w Polsce program Karta Klienta przeznaczony dla właścicieli Mercedesów klas A, B, C, E, ML i GLK starszych niż 4-letnie, licząc od daty pierwszej rejestracji. Karta uprawnia do 30-procentowej zniżki (części i robocizna) na niektóre usługi w ASO: przegląd, wymiana klocków i tarcz, amortyzatorów, łącznie z pneumatycznymi Airmatic itd. W wypadku wykonania przeglądu w ASO i usunięcia wykrytych usterek uzyskasz tzw. gwarancję mobilności. Oznacza to pomoc na przykład w razie awarii (zastępczy samochód, holowanie do najbliższego ASO). Posiadając Kartę Klienta możesz korzystać z innych udogodnień, przykładowo z gwarantowanego krótkiego czasu oczekiwania na wizytę, czy z pomocy osobistego doradcy serwisowego. Będziesz mógł wejść do warsztatu w trakcie naprawy, otrzymasz zaproszenia na prezentację nowych modeli i jazdy testowe.    

MITSUBISHI
Linia części VSP

VSP, czyli Value Selection Parts, to linia części zamiennych do starszych modeli Mitsubishi. Wprowadzona w Europie w 2006 roku Linia jest adresowana do posiadaczy wszystkich samochodów bez względu na przebieg, pochodzenie i wiek auta. Dostępność sprawdzisz u dealera na podstawie numeru VIN. Oferta części VSP dotyczy następujących rzeczy: komplety sprzęgieł, filtry pyłkowe, filtry powietrza, filtry paliwa, filtry oleju, klocki hamulcowe, pióra wycieraczek, płyny eksploatacyjne (chłodnicze, hamulcowy), oleje, żarówki. Średnio różnica cenowa wynosi 10-30%, w zależności od modelu i części. Na przykład klocki hamulcowe do Lancera 1.6: oryginalne kosztują 408 zł, VSP – 307 zł, czyli o 25% taniej. Oprócz tego w ASO Mitsubishi dwa razy w roku są przeprowadzane sezonowe akcje przeglądowe. Na ewentualne naprawy wykrytych usterek przysługuje Ci upust do 25 procent.     

 

JAGUAR
Program Jaguar  
Jeżeli masz to szczęście i jesteś właścicielem Jaguara kupionego w polskiej sieci dealerskiej po 1 stycznia 2005 roku, możesz przystąpić do Programu Jaguar. W praktyce oznacza on 20-procentowy rabat na usługi serwisowe oraz 10-procentowy na części i akcesoria. Program obejmujący również świeżo nabyte, nowe auta został wprowadzony w lipcu 2011 r.    

NISSAN
Value advantage, regeneracja, You + Nissan 
Oferta Nissana jest rozbudowana. Co ciekawe, dotyczy ona również aut bardzo młodych, rocznych, czyli na gwarancji. Nissan w Polsce zdaje się odrabiać zaległości w szybkim tempie, dopiero w 2012 roku wprowadził program części regenerowanych. Program ten obejmuje mechaniczne podzespoły, takie jak turbosprężarka, głowica i silnik. Wychodzi taniej do 40% przy założeniu, że zużyty element zostawisz w serwisie. Dealer odeśle go do centrali Nissana. W 2014 roku została wprowadzona druga linia części zamiennych – Value Advantage. Są to części eksploatacyjne – na przykład filtry, klocki hamulcowe itp. – do 20% tańsze niż oryginały, z zasady przeznaczone do samochodów ponad 5-letnich. Nie istnieją jednak formalne ograniczenia wieku samochodu ani przebiegu. Druga nowość z 2014 roku to program lojalnościowy o nazwie You + Nissan obejmujący już auta roczne. Zniżki do 30% obowiązują na oryginalne części zamienne Nissana, oryginalne akcesoria, rekomendowane oleje i inne środki smarne oraz na robociznę. Tak jak w innych markach, im starszy samochód, tym bardziej korzystna oferta. Wiek pojazdu jest liczony od pierwszej rejestracji w Europie lub od daty produkcji, jeżeli data rejestracji jest niedostępna. Żeby skorzystać z You + Nissan, wystarczy odwiedzić stronę www.youplusnissan.pl, zarejestrować numer VIN, podać dane osobowe. W ciągu miesiąca otrzymasz kartę uczestnika programu lojalnościowego.    

OPEL
Usługi błyskawiczne, TSO, Regenerowanie
Pod względem szerokości oferty Opel bez wątpienia znajduje się w czołówce. Jeżeli zależy Ci na szybkim i profesjonalnym wykonaniu niezbędnych, rutynowych czynności, skorzystaj z programu Usługi Błyskawiczne. Na liście Usług jest również wymiana rozrządu i dwumasowego koła zamachowego. ASO Opla stosują przy tym oryginalne części zamienne. TSO znaczy Tani Serwis Opel. Jeśli masz auto tej marki z roku modelowego 2010 (rok modelowy, a więc produkcja może być 2009), względnie starsze, otrzymasz 15% albo 30% upustu na części i robociznę – lata modelowe 2008 i starsze. Również w przypadku TSO do napraw są wykorzystywane części oryginalne. Części regenerowane – ponad 2200 rzeczy, od filtrów cząstek stałych, turbosprężarek po skrzynie biegów i silniki. Ponieważ regeneracja kosztuje znacząco mniej od produkcji nowych, oryginalnych elementów, ceny nawet takich podzespołów jak silniki zostały porządnie obniżone. A wiadomo, że wymiana uszkodzonego silnika lub skrzyni na fabrycznie nowe może okazać się nieopłacalna już w przypadku 5-latka.    

RENAULT
Serwis 4+, Części Motrio i regenerowane  
Od lipca 2014 r. program adresowany do właścicieli co najmniej 4-letnich Renault ma zmienione nazwę i zakres. Oferta 4+ została rozszerzona na wszystkie części użytkowe, eksploatacyjne i mechaniczne i stała się Serwisem 4+. Program obejmuje każdą Renówkę w wieku 4 lat i starszą, niezależnie od pochodzenia, miejsca zakupu czy stanu technicznego. Uściślijmy, iż wiek auta liczy się od daty pierwszej rejestracji. Korzyścią dla Ciebie jest koszt serwisowania niższy o co najmniej 20%. Poza tym Renault systematycznie prowadzi akcje promocyjne, dzięki którym obsługa aut 4+ może być jeszcze tańsza. Drugą propozycję stanowią tańsze części zamienne Motrio, w szerokim asortymencie. Z kolei części tzw. Wymiany Standardowej to elementy fabrycznie regenerowane przy zachowaniu ścisłych norm producenta.   

PEUGEOT
Promocja wieku i eurorepar  
(Peugeot i Citroën to jeden koncern PSA), program Promocja Wieku obejmuje samochody po 4 latach. 20% wynosi rabat na części i robociznę dla aut 4-5-letnich, 25% dla 6-letnich i starszych. Program jest rozwijany od 2012 r. i ciągle wzbogacany. W 2014 r. Peugeot wprowadził np. wymianę oleju silnikowego (na Total) wraz z filtrem za 199 zł. Eurorepar to uzupełniająca gama części zamiennych dla aut starszych niż 5-letnie lub dla takich, które zaliczają poniżej 15 tys. km rocznie. Do niedawna gama ta występowała jako Motaquip. Eurorepar to kilkanaście rodzin części do obsługi eksploatacyjnej i przeglądowej. Objęte są identycznymi warunkami gwarancji jak części oryginalne, ale ich ceny są o około 30% niższe.    

SUZUKI
Program serwisowy 
Masz Suzuki po gwarancji? Zgłoś się do ASO, otrzymasz kartę Programu Serwisowego tej marki, prowadzonego od 2012 roku. Najważniejsze korzyści to 10% rabatu na oryginalne części zamienne (poza akcesoriami), tyle samo na robociznę i 40% na olej silnikowy Shell Helis Ultra 5W-40. Program obowiązuje tylko w Polsce, w wybranych ASO.   

SEAT
Części ekonomiczne i regenerowane
Gdy Twój Seat ma więcej niż 5 lat, możesz poprosić w ASO o montaż części ekonomicznych. W ofercie znajdują się m.in. tarcze i klocki hamulcowe, tłumiki, akumulatory, amortyzatory. Oryginalnie regenerowane części zamienne Seata są objęte taką samą gwarancją jak nowe. Zapłacisz nawet do 40% mniej niż za nowe.   

SUBARU
Przeglądy skrócone  
Subaru nie ma linii części dla pogwarancyjnych aut, ale niektóre ASO oferują przeglądy o skróconym zakresie czynności, dla starszych samochodów. Za taki przegląd zapłacisz mniej. Niektórzy dealerzy proponują wymianę np. rozrządu, pobierając za robociznę symboliczną opłatę 1,23 zł. Decyzję o podjęciu takich działań importer pozostawia dealerom, tym niemniej informacje można znaleźć na jego stronie www.subaru.pl. Subaru organizuje akcje Bezpieczna Zima oraz Bezpieczne Lato. Jeżeli kontrola wykaże, że trzeba wymienić klocki albo tarcze hamulcowe, nie pobiera się opłaty za robociznę.   

VOLKSWAGEN
Części economy
Nawet 40% zaoszczędzisz na częściach i ich montażu korzystając z pakietu Economy, jeśli jeździsz Volkswagenem 5-letnim i starszym. Części Economy zaprojektowano specjalnie na potrzeby szybkich napraw eksploatacyjnych takich VW. Aby to osiągnąć, zostały zmodyfikowane w porównaniu do części oryginalnych w zakresie cech konstrukcyjnych oraz poprzez zmniejszenie różnorodności wariantów. Ma być taniej, ale nadal z zachowaniem jakości. Również stawka roboczogodziny przy Economy jest niższa. Niezależnie od programu części Economy importer prowadzi bieżące akcje promocyjne, którymi objęte są także starsze Volkswageny.   

TOYOTA
Serwis dobrych cen, części ekonomiczne, regeneracja
Już od 2004 r. importer Toyoty walczy z opinią, że w jego ASO jest drogo. Wtedy właśnie wprowadził program Serwis Dobrych Cen (SDC). Obecnie w skład SDC wchodzi 20 najpopularniejszych usług mechanicznych, jak wymiana oleju, klocków hamulcowych, amortyzatorów, paska rozrządu dla modeli Aygo, Yaris, Auris, Corolla, Corolla Verso, Avensis, Carina, Prius, Camry, RAV4. Obniżki cen sięgają 30% w stosunku do standardowych. I nie ma znaczenia, gdzie pogwarancyjna Toyota została kupiona jako nowa. SDC dotyczy klientów indywidualnych i nie łączy się z innymi programami marketingowymi Toyoty w Polsce. Toyota proponuje tzw. linię ekonomiczną części zamiennych. Części sygnowane są logo marki, w pełni odpowiadają jakościowym normom japońskiego koncernu. Najważniejsze produkty tej serii to klocki i tarcze hamulcowe, filtry klimatyzacji, filtry paliwa, pióra wycieraczek, końcowe tłumiki. Wreszcie elementy fabrycznie regenerowane – m.in. turbosprężarki, alternatory, rozruszniki, sprężarki klimatyzacji, kompletne sprzęgła, chłodnice, wtryskiwacze. Toyota zachwala, że do wybranych modeli regenerowany wtryskiwacz do turbodiesla o pojemności 2.0 lub 2.2 kosztuje poniżej 1000 zł, a dokładnie 969 zł.  

SKODA
4 service i części ekonomiczne
Service to program dla Skód starszych niż 4-letnie, dotyczący części i robocizny. Im starszy samochód, tym większy rabat. Druga zasada to mniejsza zniżka na oryginalne części niż na robociznę. I tak, mając 4-letnią Skodę dostaniesz 10% rabatu na części i 20% na usługę, 5-6-letnią – odpowiednio 15% i 25%, natomiast 6-letnią i starszą – 20% i 30%. Z kolei Części Ekonomiczne to części do aut starszych niż pięcioletnie, które w połączeniu z preferencyjnymi stawkami robocizny tworzą Pakiet Ekonomiczny. Zaznaczmy od razu, że nie są one identyczne z częściami montowanymi fabrycznie. Zostały zmodyfikowane i dlatego są tańsze od oryginałów. W sumie Pakiet Ekonomiczny może przynieść Ci oszczędności nawet 40-procentowe. Skoda podchodzi do sprawy liberalnie, pochodzenie auta, przebieg i stan techniczny nie mają znaczenia i w przypadku 4Service, i Części Ekonomicznych. I jeszcze jedno – ASO Skody prowadzą lokalne promocje, informując o atrakcyjnych cenach konkretnej usługi.   

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zgadzam się z przedmówca.
    Autoryzacyjne serwisy są pewnego rodzaju gwarancja. Co ważne, jak się ma historię serwisowania, to tez potencjalny Klient fajnie na to patrzy. Dlatego jestem zdania, że takie serwisy powinny być podstawą podczas serwisowania konkretnego pojazdu.
    Skoczer, 2016-06-20 10:20:26
  • avatar
    zgłoś
    Nie wiem jak inni, ale dla mnie serwisowanie samochodu w ASO to podstawa, tam tylko jeżdżę ze swoim Fordem. A newsy o tym jak drogo jest w autoryzowanych serwisach, można wsadzić między bajki.

    Fantom, 2016-05-19 19:20:09
  • avatar
    zgłoś
    A jak dokonujecie sprawdzenie auta z Polski przed jego zakupem? Latwo przeciez sie naciac na nieuczciwych handlarzy i potem zalowac, prawda?

    Ajlar, 2016-04-14 13:10:46
  • avatar
    zgłoś
    No ja dostałem teraz assistance przy okazji przeglądu...

    bonanza, 2015-08-26 02:07:29
  • avatar
    zgłoś
    Ja serwisuję moje Mondeo w serwisie Forda. Płacę 279zł a w cenie mam wymianę oleju silnikowego, filtra oleju, filtra powietrza czy sprawdzenie auta ford.pl/Serwis/Motorcraft_Service

    miłek, 2015-08-18 12:02:12
  • avatar
    zgłoś
    <p>Zazwyczaj kiedy kończy się fabryczna gwarancja żegnamy się z ASO. Jednak dzięki wprowadzanym przez producentów programom serwisowym i lojalnościowym rzeczywistość zaczyna się zmieniać.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/porady/ASO-serwis-gwarancja,18840,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-28 10:28:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij