Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Śliska sprawa

Może wyda Ci się to banalne, ale jeździć bezpiecznie po oblodzonej drodze znaczy jeździć wolniej. Kilka patentów, jak wyjść z opresji, gdy mimo mrozu zrobi się gorąco.

2014-02-04
Szkoła Auto W czasie jazdy po śniegu należy obchodzić się bardzo delikatnie z pedałami hamulca i gazu.

Na śliskiej drodze każde koło desperacko walczy o przyczepność, dlatego ruszać z miejsca, hamować czy skręcać trzeba z dużym wyczuciem. Podczas przyspieszania łagodniej dodawaj gazu i wrzucaj wyższy bieg wcześniej, niż robiłbyś to na suchej nawierzchni. W autach z układem stabilizacji toru jazdy w razie poślizgu sprawa jest prosta – zawsze kieruj tam, gdzie chcesz jechać. Jeśli samochód nie ma układu ESP, musisz wykazać się wyczuciem. Na śliskiej nawierzchni, najczęściej w zakręcie, w poślizg wpadają przednie koła, czyli auto skręca mniej niż mu każesz – wówczas odpuść gaz i zmniejsz kąt skrętu kierownicy. To pomoże odzyskać przyczepność. Natomiast kiedy w poślizg wpadnie tył auta, to najważniejsze byś jak najszybciej skontrował kierownicą. Jeśli nie możesz podjechać pod wzniesienie – i nie pomaga nawet układ antypoślizgowy (ASR) – cofnij się kilka-kilkanaście metrów i spróbuj podjechać jeszcze raz, najlepiej nie po tych samych śladach opon. Przy wszystkich manewrach bardzo istotna jest płynność jazdy. Gdy się zakopiesz w śniegu, spróbuj „rozruszać’ auto po kilka centymetrów do przodu i do tyłu; na ile się da, usuń też śnieg sprzed kół.

Kontrola

Nie zdawaj się tylko na systemy wspomagające typu ABS, ES P, ASR itp. Ich ingerencja oznacza, że gdzieś została osiągnięta granica przyczepności. Staraj się jechać tak, by nie miały one nic do roboty.

W trasie

Jedź wolniej i bardziej płynnie niż po suchym. Gazem, hamulcem i kierownicą operuj łagodnie, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, nie wahaj się nawet bardzo gwałtownie wcisnąć hamulec.

Hamowanie

Na śliskiej nawierzchni droga hamowania wzrasta nawet dziesięciokrotnie. Jeśli hamując chcesz ominąć przeszkodę, pomoże Ci w tym system ABS – po prostu kieruj, ale hamulca nie odpuszczaj.

Poślizg

W utrzymaniu właściwego toru jazdy w zakręcie pomaga układ ESP. Jeśli auto go nie ma, a tył wpadnie w poślizg – czyli auto będzie skręcać bardziej niż wynika to ze skrętu kierownicy– szybko skontruj.

Zimą koła zapasowego nie zakładaj na oś napędową

Nawet jeśli Twoje auto jest wyposażone w koło zapasowe lub „dojazdówkę”, zaopatrz się przed zimą w zestaw naprawczy. Pozwala on szybko, łatwo i praktycznie bez brudzenia rąk poradzić sobie z każdym zwykłym przebiciem opony. Jeśli jednak uszkodzenie jest zbyt duże, musisz użyć „zapasu”, którego bieżnik jest zazwyczaj letni (w „dojazdówce” przypomina slick). Pamiętaj wtedy, by nigdy nie zakładać opony letnie j lub „dojazdówki” na napędzaną oś – na śniegu lub oblodzonej nawierzchni może to mocno utrudnić dalszą jazdę. Jeśli więc uszkodzona jest opona na kole napędzanym, czekają Cię dwie zmiany kół. Przy czym najlepiej po tej samej stronie auta, tak by kierunek obrotu koła (opony z bieżnikiem kierunkowym) został zachowany.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij