Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Światła w samochodzie

Światła w samochodzie są jedynym elementem komunikacji między kierowcami na drodze. Niestety wielu z nich nie odróżnia świateł dziennych od przeciwmgłowych i nie wie, kiedy można korzystać ze świateł ostrzegawczych. Nie bądź jednym z nich.

2012-11-14
Oświetlenie samochodu Żywotność żarówki określa producent (w wypadku tradycyjnychwynosi ona do 1000 godzin), ale zależy również od napięcia. Trwałość źródeł światła jest określana laboratoryjnie i przy napięciu zasilania 13,2 V. Wzrost napięcia w instalacji o 5% (do 13,9 V) skraca żywotność żarówki aż o połowę.

Które światła do czego służą
Naucz się prawidłowo korzystać z arsenału świetlnego w swoim samochodzie.

Światła pozycyjne świecą się zawsze ze światłami mijania (krótkimi). Stosowane samodzielnie sprawią, że Twój pojazd po zmroku będzie doskonale widoczny. Światła mijania przeżywają prawdziwą rewolucję. Pierwszy stopień wtajemniczenia to zwykłe halogeny. Jeśli często jeździsz w nocy, wybierz reflektory ksenonowe albo w pełni LED-owe. Świateł drogowych (tzw. długich) używaj poza miastem. Wtedy najmniejsze jest ryzyko oślepienia kogoś na drodze. Światła ostrzegawcze służą do sygnalizowania awarii (stąd ich potoczna nazwa). Zamiar zatrzymania się sygnalizuj kierunkowskazem. Reflektory przeciwmgłowe przednie nie służą do jazdy w dzień. Używaj ich poza terenem zabudowanym lub na krętych drogach i przy złej pogodzie, nigdy w kolumnie aut. Przeciwmgłowe tylne włączaj, gdy widoczność spada do 50 m.

Światła do jazdy w Dzień

W nowo homologowanych samochodach są obowiązkowe. W starszych autach warto je zamontować, a wydatek może zwrócić się już po roku. Poniżej przedstawiamy 5 argumentów za światłami do jazdy dziennej, szczególnie LED-owymi.

1. Do wyprodukowania 150 W energii niezbędnej dla świateł mijania potrzeba 0,31 litra paliwa na 100 km. Światła do jazdy dziennej potrzebują zaledwie 14 W energii, co pochłania 0,029 litra paliwa na 100 km. Przejechanie 1000 km na światłach mijania kosztuje Cię 18,60 zł. Jazda na „dziennych” – tylko 1,75 zł!

 2. Nic nie „wykańcza” żarówek halogenowych i ksenonowych tak bardzo jak częstość załączania. Mając światła do jazdy dziennej, ze świateł mijania korzystasz wyłącznie przy zmniejszonej przejrzystości powietrza (opady deszczu, mgła) i, standardowo, od zmierzchu do świtu.

3. Jeśli jesteś zdecydowany na to, by zamontować w swoim samochodzie światła do jazdy dziennej, postaw na LED-owe. Charakteryzują się absolutnie rewelacyjną trwałością. Potrafią świecić przez 8 lat non stop. Zwykła żarówka – tylko 40 dni.

4. Istotne z punktu widzenia komfortu użytkowania jest to, że światła dzienne włączają się w pełni automatycznie, w chwili uruchamiania silnika. Specjalny przekaźnik dba o to, by nie działały równocześnie ze światłami pozycyjnymi i mijania.

5. Asortyment świateł dziennych wykonanych w technologii LED jest bardzo bogaty (różne długości i kształty). Bez trudu znajdziesz coś do swojego auta, przy okazji poprawisz jego wygląd. Montaż LED-ów do jazdy dziennej nie jest zbyt skomplikowany, ale lepiej wykonać go w warsztacie niż pod domem. Na schemacie poniżej przedstawiliśmy podstawowe parametry, dotyczące umiejscowienia na aucie świateł do jazdy dziennej. 

Rutynowa kontrola drogowa
Za brak świateł lub nieprawidłowe ich stosowanie grożą mandat i punkty karne. Jak ich nie dostać?

Trzeba wiedzieć kiedy stosować jakie światła i regularnie kontrolować sprawność wszystkich żarówek (przynajmniej raz w miesiącu). Za jazdę bez wymaganego oświetlenia od świtu do zmierzchu, zostaniesz ukarany mandatem w kwocie 100 zł, dodatkowo zgarniesz 2 punkty karne. Jeśli jeździsz na światłach przeciwmgłowych, udając, że to „dzienne", również dostaniesz 100-złotowy mandat i 2 punkty karne. To samo grozi Ci za niewłaściwe używanie tylnego światła przeciwmgłowego (można je stosować tylko wtedy, gdy widoczność we mgle jest mniejsza niż 50 m). Za bezpodstawne używanie tzw. świateł awaryjnych grozi 200 zł; za to bez punktów. Pozostawienie auta bez oświetlenia kosztuje 3 punkty karne i 100 zł mandatu. Jeśli lubisz mrugać światłami drogowymi i oślepiać innych użytkowników drogi, zapłacisz 200 zł (0 pkt). Za niesprawne oświetlenie stracisz dowód rejestracyjny, dostaniesz jeden punkt karny oraz mandat od 20 do 500 złotych

Ojciec LED-ów

Radziecki technik radiowy Oleg Władimirowicz Łosiew w latach 20. XX wieku zauważył przez przypadek, że diody ostrzowe używane w radioodbiornikach emitują światło. Na ten temat napisał 16 artykułów. Na dobre upowszechnił diody w latach 60. amerykański inżynier Nick Holonyak junior. 

Jak działa dioda LED

Dioda elektroluminescencyjna (w skrócie LED – Light- -Emitting-Diode), zwana również świecącą, jest odmianą, znanej z elektrotechniki, normalnej diody półprzewodnikowej, w której prąd elektryczny przepływa tylko w jednym kierunku. Ponieważ tradycyjne diody półprzewodnikowe, krzemowe czy wykonane z germanu, emitują więcej ciepła niż światła, do wykonania diód LED trzeba było wykorzystać inne surowce, dające wyraźnie więcej światła. Zastosowano więc materiały półprzewodnikowe, np. połączenie galu z arsenem (arsenek galu – GaAs). Barwa świecenia zależy od rodzaju zastosowanego półprzewodnika oraz obudowy. Zmieniając długość fali wpływamy zaś na intensywność świecenia. Zaletami LED-ów oprócz niskiej ceny są wysoka trwałość, znikomy pobór energii elektrycznej, odporność na wstrząsy, możliwość uzyskania różnych kolorów i niewielkie rozmiary. LED-y coraz częściej zastępują tradycyjne żarówki i pozwalają designerom wykorzystać oświetlenie jako element stylistyczny auta. Poprawiają też bezpieczeństwo, ponieważ czas zaświecenia się diody jest znacznie krótszy niż tradycyjnej żarówki, co ma ogromne znaczenie w wypadku świateł hamowania. 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Światła w samochodzie są jedynym elementem komunikacji między kierowcami na drodze. Niestety wielu z nich nie odróżnia świateł dziennych od przeciwmgłowych i nie wie, kiedy można korzystać ze świateł ostrzegawczych. Nie bądź jednym z nich.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2012-11-14 10:20:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij