Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Tanie, dobre, miejskie

Szukasz niezawodnego auta w okazyjnej cenie? Dobrze trafiłeś. 

2014-04-07

Kilkuletni miejski samochód, tańszy od każdego nowego, czyli kosztujący 20-25 tys. zł? Dlaczego nie! Nie musisz przecież mieć pod maską 200 koni (wystarczy 70-100 KM), bagażnik o pojemności 200-300 l akurat nadaje się na zakupy, a ponieważ rzadko zabierasz kilku pasażerów, ciasnoty z tyłu nie musisz brać pod uwagę. Taki pojazd to rozsądny wybór dla singli, młodych rodzin, lepiej sytuowanych emerytów oraz dla wszystkich poruszających się w tygodniu po mieście i potrzebujących drugiego auta w rodzinie.

Poza tym, jak podpowiada Jacek Gnoiński z Info-Eksperta, firmy publikującej ceny używanych pojazdów, właśnie niewielkie auta tracą stosunkowo mało na wartości – procentowo mniej niż samochody innych segmentów (drugą klasą o niskim spadku wartości są SUV-y). Spadek wartości w złotówkach jest niewielki, zważywszy na niskie ceny zakupu. No bo jeśli pięciodrzwiowa Toyota Yaris II 1.0 z 2009 roku kosztuje wg Info-Eksperta 20 450 zł, a takie samo auto z 2006 r. 14 400 zł, samochód przez trzy lata traci na wartości sześć tysięcy – to bardzo mało. Owszem, Toyota Yaris II trzyma cenę, ale w wypadku innych marek spadek wartości wyniesie około ośmiu tysięcy zł. Tylko tyle.

Skoro więc kierujesz się rozsądkiem i kalkulacją, postaw na auta, które się nie psują. Jak zwykle sięgnęliśmy do aktualnego zestawienia Dekry, które powstaje na podstawie obowiązkowych badań technicznych. Ranking Dekry ma tę zaletę, że bierze pod uwagę przebieg (w przedziałach 0-50, 50-100, 100-150 tys. km), a nie tylko rocznik. Kryterium (wysokiego) przebiegu może być ważne przy egzemplarzach poflotowych. Maksymalną oceną w każdym przedziale kilometrów są dwa plusy, minimalną dwa minusy.

Wśród małych aut popularniejsze są silniki benzynowe.

Polecamy więc auta, które niezależnie od przebiegu oceniono na same plusy, najlepiej na dwa, jak Toyotę Yaris II, Forda Fiestę, Mazdę 2, Volkswagena Polo. Naszą listę niezawodnych maluchów uzupełniają: Opel Corsa D, Skoda Fabia II (co ciekawe, obydwa z dwoma plusami w zakresie 100-150 tys. km), Seat Ibiza i Renault Twingo II. Poza Yarisem II są to modele aktualnie produkowane, co stanowi dodatkową zaletę. Osiem propozycji – trzy auta niemieckie, dwa japońskie oraz czeskie, hiszpańskie i francuskie. Typowe usterki stwierdzone przez diagnostów Dekry to zarazem podpowiedź, na co może cierpieć upatrzony przez Ciebie model i jak te bolączki usunąć.

W egzemplarzach wystawionych do sprzedaży w internecie dominują silniki benzynowe. Podaż zbiega się tu z popytem, bo w ostatnim czasie jest większe zainteresowanie małymi samochodami z silnikami benzynowymi ze względu na znaczny wzrost cen oleju napędowego oraz niewielkie spalanie benzyniaków. Oprócz tego jednostki wysokoprężne przy dłuższej eksploatacji są droższe w serwisowaniu.

Jak spada wartość
Najmniej na wartości tracą kolejno: Toyota Yaris II, VW Polo, Mazda 2, Ford Fiesta, Opel Corsa D, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Renault Twingo.

Jak widać, spadki odzwierciedlają ogólną opinię o niezawodności produktów japońskich oraz niemieckich. Spadki wartości samochodów miejskich mogą się wahać, co bywa spowodowane wejściem na rynek nowej generacji modelu lub liftingiem. Jednak podstawowe zasady dotyczące trzymania wartości przez marki z Japonii i Niemiec nie zmieniają się od wielu lat – zaznacza Jacek Gnoiński z Info-Eksperta.

Propozycje alternatywne
W Dekrze z interesującego nas przedziału cenowego 20-25 tys. zł „zaplusowały” m.in.:
– Honda Jazz II (kosztuje ponad 25 tys. zł),
– Hyundai i20 (oceniano tylko auta o przebiegu 0-50 tys. km),
– Mini II (kosztuje ponad 25 tys. zł),
– Smart Fortwo II (jest tylko dwumiejscowy),
– Suzuki Swift III
– Toyota iQ (prawdziwa rzadkość na rynku).

Ford Fiesta IV
Wygląda ciekawie, prowadzi się znakomicie. Spośród popularnych marek Fordy wyróżniają się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi.

Mankamenty zauważane podczas badań technicznych Dekry to zbyt wysoko ustawione reflektory (łatwo to naprawić), cieknące amortyzatory (trzeba wymienić) i niewystarczająca skuteczność hamulców (zapewne czeka Cię wymiana tarcz i klocków). Ale może zdarzyć się i tak, że Twoja Fiesta (kod MK VII) będzie w bardzo dobrej kondycji, bo to auta w dużym stopniu niezawodne. Szybki i dokładny układ kierowniczy, minimalne przechyły na boki, przy tym spory komfort jazdy – tylko gnać przed siebie.

plus Poza wręcz wzorcowym zachowaniem na drodze docenisz również dobre wyciszenie i dynamikę silników, może poza bazowym 1.2 (60 KM).
minus Słaba widoczność do tyłu, niski przód utrudnia pokonywanie krawężników i progów zwalniających, a przyciski na środkowej konsoli są za małe.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plusplus
od 50 001 do 100 000 km - plusplus
od 100 001 do 150 000 km - b.d.

Co jest na sprzedaż
Ogłoszeń na popularnych portalach jest co najmniej pół tysiąca, wybór jest więc niezły, również dla miłośników diesli, bo auta z takimi silnikami (częściej 1.4 TDCi niż 1.6 TDCi) stanowią mniej więcej 50% ogłoszeń. Stosunkowo dużo, bo prawie połowa, jest też trzydrzwiowych nadwozi. Mniej więcej co siódmy egzemplarz Fiesty pochodzi z polskiego salonu, jest serwisowany w ASO i bezwypadkowy.

 

Mazda 2 II
Powstała na bazie obecnej Fiesty, więc jest tak samo zwinna i lekka w prowadzeniu. No i działa prestiż marki – Mazda 2 kosztuje więcej od Forda.

Ten samochód w ogóle się nie psuje, można stwierdzić z pewną przesadą. Ocena Dekry jest taka sama jak Forda Fiesty, ale z powtarzających się usterek specjaliści wskazują tylko na oświetlenie. Chodzi przeważnie o źle ustawione reflektory. Jeżeli jednak coś się stanie, to ceny oryginalnych części będą wyższe niż fordowskich. Obecna, druga generacja „dwójki” należy do nielicznego grona małych aut, które nie umęczą również podczas dłuższych podróży. A do tego ma dynamiczną linię nadwozia.

plus Bardzo dobre prowadzenie, staranny montaż – produkcja japońska, atrakcyjny wygląd deski rozdzielczej, dobre fabryczne zabezpieczenie przed rdzą.
minus Słaba widoczność do tyłu, zwłaszcza na skos (wznosząca się linia tylnych okien). Materiały wykończeniowe wnętrza nie są najwyższej jakości.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plusplus
od 50 001 do 100 000 km - plusplus
od 100 001 do 150 000 km - b.d.

Co jest na sprzedaż
Mało jest w internecie ogłoszeń o sprzedaży Mazdy 2 – od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu. Najszybciej znajdziesz auto z silnikiem benzynowym (co najmniej dwie trzecie ofert) i pięciodrzwiowe (też dwie trzecie ofert). Z polskich salonów są tylko pojedyncze sztuki, widocznie właściciele nie chcą się pozbywać takich aut. Uważaj na wyposażenie, stosunkowo mało egzemplarzy ma układ stabilizacji toru jazdy DSC, czyli ESP.

 

Opel Corsa D
Techniczny bliźniak Fiata Grande Punto, ale pod względem niezawodności wypada znacznie lepiej od włoskiego samochodu.

Stosunkowo najlepszą ocenę (co nie znaczy, że najmniej w nich usterek) otrzymują egzemplarze o przebiegu ponad 100 tys. km. Dekra punktuje w Corsie D niesprawność oświetlenia, wybite poduszki amortyzatorów (konieczna wymiana), zużyte klocki hamulcowe (przy okazji wymiany sprawdź stan tarcz). Corsa czwartej generacji to auto niepozorne, które docenisz w trakcie dłuższej eksploatacji. Z przodu jest wręcz tak przestronna jak kompakty. Zawieszenie zapewnia stabilność na wysokim poziomie, nawet w przy ostrych manewrach.

plus Staranne wykonanie, wysoka ogólna trwałość, małe przechyły na zakrętach, ergonomiczny kokpit, półkę bagażnika można wsunąć za oparcie kanapy.
minus Kiepska widoczność do tyłu, impulsowe sterowanie wycieraczkami wymaga wprawy, pedał hamulca jest twardy i trudny do wyczucia (jak w wielu Oplach).

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plus
od 50 001 do 100 000 km - plus
od 100 001 do 150 000 km - plusplus

Co jest na sprzedaż
Aż 20% może wynosić udział aut, które stale i wciąż polecamy: z polskich salonów, serwisowanych w ASO, bezwypadkowych. Ale zawsze dopytaj sprzedawcy, zwłaszcza z komisu, czy przypadkiem nie jest to samochód poflotowy, bo wtedy – niestety – nie możesz być pewny jego przebiegu. Bardziej praktyczne, pięciodrzwiowe karoserie stanowią ponad połowę oferty. Przeważają silniki benzynowe, jednak nieznacznie.

 

Renault Twingo II
Poprzednik zrobił rewolucję w klasie maluchów, obecny model jest w nim ledwie zauważalny. Korzysta z techniki Clio II, czyli 2 generacje wstecz.

Dekra klasyfikuje Twingo razem z bazującym na nim, dwuosobowym kabrioletem Wind, zupełnie u nas nieznanym. Powtarzające się usterki, które być może będziesz musiał naprawić po zakupie najmniejszej Renówki to ułamana blokada kierownicy, wybite końcówki drążków kierowniczych, pęknięte osłony przegubów napędowych. Nadwozie wyłącznie trzydrzwiowe, w całkiem oryginalnym stylu. Małe wymiary Twingo, dobre przeszklenie i szybka reakcja silników na dodanie gazu bardzo ułatwią Ci codzienne życie w wielkomiejskim tłoku.

plus Duże lusterka zewnętrzne jak na ten segment aut, łatwe otwieranie i zamykanie bagażnika, szybka regulacja wysokości zagłówków.
minus Tylko czteromiejscowy, zawieszenie nie tłumi skutecznie nierówności i asfaltowych kolein. Niewygodne zewnętrzne klamki. Awaryjny diesel.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plus
od 50 001 do 100 000 km - plus
od 100 001 do 150 000 km - b.d.

Co jest na sprzedaż
Ponieważ w obiegu jest jeszcze Twingo pierwszej generacji, wybierz w wyszukiwarce roczniki od 2007. Nie musisz natomiast wskazywać liczby drzwi, bo jest tylko troje. Unikaj turbodiesli 1.5 dCi (tworzących mniej więcej piątą część oferty), bo nie są wzorem trwałości. Warto zapolować na bezwypadkowy egzemplarz z polskiego salonu, jest ich do 15%. A „sportowcom” polecamy silnik 1.6 (133 KM).

Seat Ibiza IV
Ibiza obecnej generacji to technicznie to samo, co obecne Polo, czyli Volkswagen za mniejsze pieniądze i z ciekawszymi, ostrzejszymi rysami.

Wyżłobione tarcze hamulcowe oraz źle ustawione reflektory – zdaniem fachowców z Dekry masz duże szanse zmierzyć się z tymi problemami, kupując Ibizę czwartej generacji. Po wymianie klocków i tarcz z przodu docenisz sprężyste zawieszenie, czucie na kierownicy i wręcz neutralną charakterystykę prowadzenia. Ibiza jeździ prawie jak Fiesta i Mazda 2, a bardziej wyraziście niż rodzeństwo, czyli VW Polo i Skoda Fabia. Niewątpliwie ten model Seata pasuje do hasła „auto emocion”, bo z innymi różnie ostatnio bywało. Ibiza występuje także jako kombi (ST).

plus Podwozie dobre do dynamicznej jazdy, wysoki poziom montażu karoserii i wnętrza, do tego atrakcyjna sylwetka i sporo miejsca dla pasażerów z tyłu.
minus Awaryjne benzynowe silniki TSI. W niektórych starszych egzemplarzach mogą trzeszczeć plastiki w kabinie. Fabryczne radio trudne w obsłudze.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plus
od 50 001 do 100 000 km - plus
od 100 001 do 150 000 km - b.d.

Co jest na sprzedaż
Marka nieco niszowa na rynku nowych aut, ale zachowała większą popularność w prywatnym imporcie. Stąd właśnie w Ibizie numer cztery (niektórzy upierają się, że numer pięć) przeważa diesel. Ponad połowa ogłoszeń dotyczy aut z tym rodzajem silnika. Duży jest też udział trzydrzwiowego nadwozia. Kombi występuje nielicznie, poniżej 10%, podobnie auta „salonowe”, bezwypadkowe i serwisowane w ASO.

 

Skoda Fabia II
Jeśli szukasz auta w dobrym stanie, z polskiego salonu, największy wybór jest przy obecnej Fabii, bo aż 40% ma deklarowaną bezwypadkowość.

Dekra wykryła trzy powtarzające się przypadłości Fabii. Po pierwsze wybite sworznie wahaczy z przodu, po drugie niedziałająca regulacja reflektorów i po trzecie uszkodzony włącznik świateł hamowania. Skoda to marka ultrapraktyczna i proponuje w Fabii wyłącznie pięciodrzwiowe karoserie – albo hatchback, albo kombi, obie przestronne jak na ten segment aut. W ogóle Fabia to dobra średnia w każdej dziedzinie, na przykład zawieszenie nie jest ani przesadnie sztywne, ani przesadnie komfortowe.

plus Duża podaż, niższe ceny. Solidna, w większości dopracowana technika VW za mniejsze pieniądze. Dużo miejsca dla ludzi i bagażu, funkcjonalne wnętrze.
minus Awaryjne benzynowe silniki TSI. Gorsza jakość wykonania aut z pierwszych lat produkcji. Dużo samochodów użytkowanych wcześniej we flotach.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plus
od 50 001 do 100 000 km - plus
od 100 001 do 150 000 km - plusplus

Co jest na sprzedaż
Jak na nasze warunki, jest zatrzęsienie (nawet 40%) egzemplarzy kupionych w krajowych salonach, serwisowanych i bezwypadkowych. Z setek aut coś wybierzesz, nawet jak weźmiesz pod uwagę, że sporo z nich jeździło jako auta służbowe i nie zawsze są zadbane. Druga ciekawa sprawa to przewaga jednostek wysokoprężnych, stanowią prawie 60% ofert. Około 30 procent ogłoszeń o sprzedaży Fabii dotyczy wersji kombi.

 

Toyota Yaris II
Niewątpliwy lider niezawodności w zestawieniu Dekry, z najwyższą notą w każdej kategorii przebiegu. Potwierdza dobrą opinię o marce.

Motoryzacyjnych ideałów nie ma, nawet w marce Toyota, więc niektóre egzemplarze poprzedniego Yarisa mogą mieć nadmiernie wyżłobione tarcze hamulcowe (do sprawdzenia i wymiany), uszkodzony ABS, co sygnalizuje ciągle paląca się lampka kontrolna (wymiana czujnika) oraz wycieki oleju z silnika. Niektóre, nie wszystkie. Musisz tylko przyzwyczaić się do elektronicznych wskaźników na środku deski rozdzielczej. Specjalnej radości z jazdy Yaris nie przynosi, Toyota postawiła na niezawodność i cel osiągnęła.

plus Dobry komfort jazdy, auto zwrotne i łatwe do parkowania. Sporo schowków w kabinie, duży wyświetlacz radia i pokładowego komputera.
minus Jedyny już nieprodukowany samochód w tym zestawieniu. Właściwości jezdne takie sobie, zaś wskaźniki w centrum kokpitu nie są wzorem przejrzystości.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plusplus
od 50 001 do 100 000 km - plusplus
od 100 001 do 150 000 km - plusplus

Co jest na sprzedaż
Yarisów II jest w ogłoszeniach zaskakująco dużo, na najpopularniejszym portalu nawet ponad 1000, to poziom Skody Fabii II. Udział krajowych, serwisowanych, bezwypadkowych egzemplarzy jest nieco mniejszy niż w przypadku czeskiego auta, ale i tak sięga 30% (mogą się trafić poflotowe). Podobna jest popularność diesli wśród wszystkich Yarisów II. Dwie trzecie, albo i więcej, małych Toyot ma pięcioro drzwi.

 

Volkswagen Polo II
Niektórym wystarczy sama marka – VW i wszystko jasne. Za tą marką idą konkretne atuty, przede wszystkim funkcjonalność.

Polo obecnej generacji specjalnie awaryjne nie jest, to fakt. Dekra wskazuje tylko na wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów. My dodamy zawodne, kapryśne benzynowe silniki TSI. Gdy nic złego się nie dzieje, z przyjemnością odkryjesz w Polo wiele przydatnych rozwiązań, np. wyraźne ograniczniki otwarcia przednich i tylnych drzwi, podwójną podłogę bagażnika czy dwa głębokie uchwyty do zamykania pokrywy bagażnika. I nawet nie przeszkadza fakt, że Polo, odmiennie od rodzeństwa, czyli Fabii i Ibizy, nie jest oferowane w wersji kombi.

plus Funkcjonalne wnętrze, wygodne fotele, dobre wyciszenie wnętrza i wysoka kultura pracy silników. Zawieszenie nadąża za szybkimi ruchami kierownicy.
minus Do 25 tys. zł kosztują jedynie auta z silnikami 1.2. Awaryjne benzynowe TSI. Wiele Volkswagenów Polo odwiedzało już blacharza i lakiernika.

Raport DEKRA
od 0 do 50 000 km - plusplus
od 50 001 do 100 000 km - plusplus
od 100 001 do 150 000 km - b.d.

Co jest na sprzedaż
Ta generacja VW Polo jest mniej liczna w ogłoszeniach niż Fiesta, Corsa czy Fabia. Polo V dopiero wjeżdża na rynek „używek”. Na razie, jeśli chodzi o rodzaj paliwa, lekko przeważają Polo z silnikami benzynowymi. Większość ogłoszeń dotyczy hatchbacków pięciodrzwiowych. W odróżnieniu od Fabii egzemplarze godne szczególnego zainteresowania, czyli salonowe, serwisowane, bez przygód blacharskich, to tylko 10-11% albo mniej.

Jacek Dobkowski

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie jak porządny samochód, to tylko na umowie w Panek sa. Korzystam z tej wypożyczalni już od jakiegoś czasu i muszę przyznać, że jak do tej pory, to najlepsza z jaką współpracowałem.
    ~szulc-36, 2016-11-21 20:57:48
  • avatar
    zgłoś
    a ja się właśnie zastanawiam na obejrzeniem http://niekrecone.pl/ogloszenia/43?d=Renault-Grand+Scenic-lubelskie-2008-186000km-Hatchback-Diesel-19500PLN
     
    wydaje się zadbany, przebieg pasuje do ilości lat, jest podany numer VIN, wygląda na ok .
     
    Czy ktosz was miał ten model z tym silnikiem?

    tomasz1999, 2014-07-24 21:12:10
  • avatar
    zgłoś
    ja przymierzam się do zakupu, jak dla mnie idealnego autka do jazdy z i do pracy http://moto.gratka.pl/tresc/mazda-2-ii-diesel-klima-elektryka-16267175.html?utm_source=brn juz byłam na wstepnych "oględzinach" i jestem pod wrażeniem. Nie mam przekonania do tego silnika, bo zawsze miałam benzynowe.... Co myślicie?

    sylwia4012, 2014-05-14 14:08:21
  • avatar
    zgłoś
    Szukasz niezawodnego auta w okazyjnej cenie? Dobrze trafiłeś. Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-07 12:07:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij